از نظر روانشناسان بهترین سن ازدواج کدام است؟

2
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سن ازدواج یکی از مسائلی است که در ذهن اغلب افراد تبدیل به سوال بزرگی شده است و اغلب به دنبال یافتن یک پاسخ قطعی برای آن هستند؛ در این مقاله درباره سن مناسب ازدواج و عوامل موثر بر آن صحبت می‌کنیم:
سن ازدواج

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و تصمیمات زندگی هر شخص ازدواج و تشکیل زندگی و عوامل تاثیرگذار بر آن است، از مهم‌ترین عواملی که در ازدواج مطرح است مسئله سن مناسب برای ازدواج است که برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می‌شود، هر چند که انتخاب یک سن مشخص اشتباه است و برای همه افراد صدق نمی‌کند اما عوامل بسیار مهمی در ازدواج وجود دارند که هر فرد در سن مشخصی به آن‌ها دست پیدا می‌کند و همین مسئله سبب می‌شود تا بررسی سن افراد در ازدواج یک مقوله مهم باشد. در ادامه مقاله با دلتامگ همراه باشید تا به بررسی سن ازدواج و عواملی که تحت تاثیر آن قرار دارند بپردازیم:

سن ازدواج

مهم‌ترین پیش نیازهای یک ازدواج موفق

ازدواج یک مسئله پیچیده و چند بعدی است؛ عوامل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود تا یک فرد صلاحیت ازدواج و تشکیل خانواده را پیدا کند، که همه افراد در یک سن مشخص به آن نمی‌رسند و به همین دلیل پیچیدن یک نسخه مشترک برای همه کاملا اشتباه است و ممکن است فرد را با چالش‌‌های جدی در زندگی مشترک مواجه کند. تشخیص این که آیا افراد به سن مناسب برای ازدواج رسیده‌اند یا نه از عهده یک متخصص روانشناسی یا مشاوره برمی‌آید اما عوامل مهم دیگری هم هست که خود افراد می‌توانند آن‌ها را بررسی کرده و آمادگی خود را برای تشکیل زندگی مشترک بسنجند. در ادامه به بررسی چند عامل مهم در ازدواج می‌پردازیم:

  • بلوغ کامل جنسی و جسمی
  • دست یافتن به ثبات اقتصادی
  • بلوغ فکری و توانایی حل مشکل
  • آگاهی از ویژگی‌های یک همسر ایده‌آل
  • شخصیت رشد یافته که شامل درک متقابل، همدلی و سازگاری باشد
  • عدم ابتلا به اختلالات روانی
  •  ثبات در زندگی شخصی و شغلی
  • رشد اجتماعی و عاطفی

ابن نکته حائز اهمیت است که ممکن است شخصی در 25 سالگی این شرایط را دارا باشد در صورتی که شخص دیگر تا 40 سالگی هم این شرایط را نداشته باشد. پس تنها معیار تشخیص سن ازدواج خود فرد است.

سن ازدواج

معضلات ازدواج در سنین بسیار پایین یا بالا

درست است که سن ازدواج یک عدد مشخص و قطعی نیست اما یک بازه سنی معقول برای ازدواج وجود دارد که عموم انسان‌ها در این بازه به آمادگی نسبی یا حداکثری برای ازدواج می‌رسند. ازدواج در سنین بسیار پایین و در کم‌تر از 18 سالگی عواقب روانی و جسمی جدی برای افراد مخصوصا دختران نوجوان دارد. افراد پایین‌تر از 18 سال غالبا به بلوغ فکری کامل نرسیده‌اند و آن قدر زندگی را تجربه نکرده‌اند که بتوانند مشکلات و چالش‌های یک زندگی زناشویی را به خوبی حل کنند و از لحاظ روانی در معرض آسیب بیشتری هستند و بسیاری اوقات در سنین زیر 18 یا 20 سال ازدواج باعث عدم پیشرفت در مسائل تحصیلی، شغلی و رشدی می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  چطور در اولین دیدار جذاب باشیم؟

از طرفی ازدواج در سنین بسیار بالا با این که با بلوغ کامل و ثبات شغلی و وضعیت اقتصادی مناسب همراه است اما به همان میزان می‌تواند زندگی مشترک را با آشفتگی همراه کند، افراد در سنین بسیار بالا از لحاظ شخصیتی ثبات پیدا کرده‌اند و به همان میزان انعطاف پذیری آن‌ها نیز کاهش پیدا کزده است و این مسئله می‌تواند زوجین را با اختلافات جدی مواجه کند زیرا هر ازدواجی نیاز به گذشت و انعطاف پذیری و تغییر دارد. همچنین افزایش سن ازدواج با کاهش اشتیاق و میل به ازدواج همراه است و احتمال این که فرد برای همیشه مجرد بماند را در پی دارد که این مسئله در سنین میانسالی و پیری بسیار آزار دهنده است. آمارها نشان می‌دهند که در مجموع کسانی که در سنین پایین یا بسیار بالا ازدواج می‌کنند آمار جدایی بیشتری نسبت به کسانی دارند که در سنین میانی مثلا 25 تا 30 سالگی ازدواج می‌کنند.

سن ازدواج

سخن پایانی

برای تشخیص سن ازدواج بررسی شرایط زندگی اجتماعی و خانوادگی فرد حائز اهمیت است. مثلا زندگی در یک جامعه روستایی و شهری باعث تفاوت در سن مناسب ازدواج می‌شود. شرایط اقتصادی و جایگاه اجتماعی خانواده‌ها نیز در تعیین سن مناسب ازدواج بسیار مهم است. باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که همیشه پیروی از سنت‌های خانوادگی و جمعی در تصمیم مهمی مانند ازدواج نتیجه خوبی نخواهد داشت. اگر به مقالات روانشناسی علاقه دارید مقاله بهترین سن برای جدا کردن اتاق کودک را نیز مطالعه کنید.

2 دیدگاه

  1. ن،ا

    18 مهر 1402 در 1:13 ب.ظ

    مهمترار بهترین سن ازدواج، بهترین کسی است که برای ازدواج انتخاب میکنی.

    پاسخ

  2. Dr.Narges

    19 مهر 1402 در 11:47 ب.ظ

    به هر حال نمیشه یه رنج سنی خاص رو برای ازدواج مشخص کرد و بگیم همه باید منحصرا از همون تبعیت کنن بلکه هر فرد هر زمان که خودش آمادگی برای ازدواج پیدا کنه وقت ازدواجش هست ارتباطی به سن خاصی نداره ولی بهتره سعی کنه هر چه سریعتر این آمادگی های لازم رو در خودش ایجاد کنه که تا جایی که امکان داره سن ازدواجش بیش از حد بالا نرود .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

اگر به دنبال یک رابطه پایدار هستید، با این ۱۲ عادت خداحافظی کنید

شروع یک رابطه پایدار و عاشقانه جدید، هیجان انگیز به نظر می رسد، اما حفظ یک رابطه دشوارتر ا…