8 مورد از ترفندهای تندخوانی

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تندخوانی نیز مانند سایر تمارینی که مغز را به چالش می‌کشد، تفکر خلاقه را به کار می‌اندازد و به بهبود حافظه و تمرکز کمک می‌کند.
تکنیک‌های تندخوانی

تاریخچه تندخوانی به طراحی روش‌هایی برای افزایش سرعت خواندن با حفظ درک مطلب اشاره دارد. در قرن نوزدهم، تلاش‌هایی در جهت افزایش سرعت خواندن انجام شد. فردی به نام “برنی” (Bernie) در سال ۱۸۵۳ روشی را معرفی کرد که به آن “سرعت‌خوانی” می‌گفت. او از تمریناتی مانند خواندن با سرعت زیاد و نشان دادن متن با انگشت استفاده می‌کرد. با ما در دلتامگ همراه باشید.

در قرن بیستم، روش‌های دیگری نیز برای تندخوانی و تقویت حافظه رواج یافت. از جمله متد “اولین وود” (Evelyn Wood)  که در دهه ۱۹۵۰ معرفی شد. او مدعی بود که با استفاده از تمریناتی مشخص می‌توان سرعت خواندن را به حدود ۱۰ برابر افزایش داد.

با پیشرفت فناوری و اینترنت، برنامه‌های کامپیوتری و موبایلی برای تندخوانی شروع به ظهور کردند. این برنامه‌ها از تکنیک‌هایی جدید برای تندخوانی کمک می‌گیرند و روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

متوسط سرعت خواندن هر کلمه

WPM به معنای “تعداد کلمات خوانده شده در یک دقیقه” است. در حالت عادی، در هر دقیقه ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه را می‌توان مطالعه کرد.هر صفحه از کتاب‌های معمولی به طور تقریبی 250 کلمه دارند. اما با یادگیری و تمرین تکنیک‌های تندخوانی و تقویت حافظه ، هر فرد می‌تواند سرعت خواندن خود را به 800 تا 1700 کلمه در دقیقه افزایش دهد. البته، میزان سرعت مطالعه به تمرینات و تکنیک‌های استفاده شده توسط هر فرد بستگی مستقیم دارد. هدف اصلی در یادگیری تندخوانی، افزایش سرعت خواندن و بهره‌وری بیشتر در مطالعه است.

تکنیک‌های تندخوانی

تندخوانی شامل تکنیک‌هایی است برای افزایش سرعت خواندن بدون به خطر انداختن درک مطلب. این فرآیند شامل آموزش سریع‌تر خواندن با حذف زمزمه کردن (تلفظ درونی کلمات) و کاهش تثبیت‌ها (مکث‌های انجام شده در حین خواندن) است. در اینجا چند نکته برای تندخوانی آورده شده است:

  • از تلفظ هر کلمه در ذهن خود، تکان دادن لب ها و زمزمه کردن آن‌ها هنگام خواندن خودداری کنید. در عوض، روی تجسم معنا یا ایده کلی منتقل شده توسط متن تمرکز کنید.
  • دید پیرامونی خود را گسترش دهید، سعی کنید با گسترش تمرکز خود و استفاده از دید پیرامونی، کلمات بیشتری را در یک زمان بینیند و پردازش کنید. از خواندن کلمه به کلمه خودداری کنید و در عوض سعی کنید گروه‌هایی از کلمات یا عبارات را در یک نگاه به تصویر بکشید.
  • از یک اشاره‌گر استفاده کنید. از انگشت، قلم یا اشاره‌گر برای هدایت چشمان خود در امتداد خطوط متن استفاده کنید. این کار به حفظ سرعت خواندن ثابت کمک می‌کند و از رجوع مجدد به متن جلوگیری می‌کند.
  • عوامل حواس پرتی به هنگام خواندن را به حداقل برسانید. محیطی آرام و متمرکز برای مطالعه ایجاد کنید. هرچقدر تمرکز شما بیشتر باشد سرعت خواندن شما افزایش خواهد یافت. برای دستیابی به روش درس خواندن سریع و پاسخ به سوال چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم بهتر است در اولین قدم به محیط مطالعه آرام اشاره کرد.
مطلب پیشنهادی:  در مراسم خواستگاری، این سوالات را فراموش نکنید

 

تمرکز برای تندخوانی

  • متن را به گروهی از کلمات تقسیم کنید. برای بهره بردن از روش درس خواندن سریع خود را آموزش دهید تا به جای کلمات جداگانه،‌گروهی از کلمات را ببینید و پردازش کنید. گروه بندی ذهنی کلمات یا ایده‌های مرتبط با یکدیگر به افزایش سرعت خواندن شما کمک می‌کند.
  • به تدریج سرعت مطالعه خود را بالا ببرید. از سرعت کمتر شروع کنید و به خودتان فشار بیاورید تا کمی سریع‌تر از سرعت معمول خود بخوانید، بی‌آنکه از فهم مطلب غافل شوید.
  • به طور منظم تمرین کنید. مانند هر مهارتی، تندخوانی و تقویت حافظه نیز نیاز به تمرین پیوسته دارد. برای بهبود سرعت مطالعه خود در طول زمان، باید زمان مشخصی در هر روز را به تمرین تندخوانی اختصاص دهید.
  • از ابزارهای دیجیتال جدید استفاده کنید. با استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای دیجیتال برای خواندن متون، می‌توانید سرعت خواندن خود را بهبود بخشید. برنامه‌های تندخوانی، که کلمات را به صورت پیاپی و سریع نمایش می‌دهند، می‌توانند در افزایش سرعت خواندن کمک کنند.

استفاده از برنامه تندخوانی

نتیجه‌گیری

توجه به این نکته مهم است که اگرچه تکنیک‌های تندخوانی می‌تواند سرعت خواندن شما را افزایش دهد، اما ممکن است این تکنیک‌ها برای همه انواع مطالب خواندنی مناسب نباشد. برخی از متون پیچیده یا فنی برای اطمینان از درک کامل به رویکردی آهسته‌تر و متمرکزتر  نیاز دارند و تندخوانی برای آن‌ها مناسب نیست.

پیشنهاد مطالعه: چند تمرین ساده برای افزایش خلاقیت را بخوانید.

یک نظر

  1. عرفان

    21 تیر 1402 در 6:37 ب.ظ

    دوستان تند خوانی فقط باعث میشه درکی از مطلبی
    که میخوانید پیدا نکنید و حتی اگه کتابخوان هستید باعث میشه مطالب تو ذهن شما نَمونه و شما فراموش می‌کنید حتی همین هایی که من گفتم تو چند تا مطلب دیگه سابط شده …. پس فقط بهتره با خواندن پی در پی کتاب این مهارت رو بدست آورید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

مزایا و معایب داشتن فرزند پرحرف چیست؟

بیشتر اوقات فرزند پرحرف یکی از مواردی است که والدین از آن گلایه دارند. گاهی اوقات پاسخ به …