مجازات ازدواج صوری چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معمولاً افرادی که اقدام به ازدواج صوری می‌کنند، به دنبال دورزدن قانون و در نهایت دریافت یک منفعت هستند؛ اما این افراد از چالش‌ها و مشکلات این نوع ازدواج آگاهی ندارند.
ازدواج صوری

مجازات ازدواج صوری از جمله مواردی است که قانون‌گذار به آن اشاره کرده و آن را مورد بررسی قرار داده است. گاهی افراد بدون اطلاع از عواقب این نوع ازدواج، دست به آن می‌زنند. همراه دلتامگ باشید.

ازدواج صوری چیست؟

افراد ممکن است به دلایل متفاوت، از جمله مهاجرت، دریافت ارث‌ومیراث، همچنین فشارهای خانواده اقدام به ازدواج صوری می‌کنند. برای مثال در مواردی که فرد قصد مهاجرت دارد، بسته به قوانین آن کشور یکی از راه‌های دریافت اقامت ازدواج با تبعه آن کشور است.

یا در شرایطی که ارثیه خویشاوندان فرد به وی رسیده؛ ولی شرطی مبتنی بر متأهل بودن، برای این فرد در نظر گرفته می‌شود. در این شرایط فرد اقدام به ازدواج صوری می‌کند.

در مواقعی نیز شاهد هیچ یک از این دو حالت نیستیم و افراد به دلیل اجبار خانواده‌ها اقدم به این نوع ازدواج می‌کنند.

اگر بخواهیم در خصوص صحت یا بطلان این ازدواج صحبت کنیم، باید بگوییم که در این نوع نکاح به دلیل فقدان قصد یکی از طرفین یا در مواقعی هر دوی آن‌‌ها، از شرایط صحت عقد برخوردار نبوده و نمی‌توان آن را تحت عنوان عقد ازدواج به رسمیت شناخت و آثار قانونی این عقد را برای آن لازم‌الاجرا دانست.

ازدواج صوری چیست؟

حکم شرعی نکاح صوری

طبق نظر اسلام، ازدواج و عقد نکاح در دو حالت موقت و دائم می‌تواند انجام شود که برای هر دوی این موارد، قصد و رضایت افراد شرط صحت عقد است و تنها با انجام عمل ایجاب و قبول توسط طرفین، ازدواج محقق می‌شود. بنابر این موضوع و مفهوم ازدواج صوری که غیر واقعی و ظاهری است، طبق قواعد دین اسلام بازل است.

مجازات ازدواج صوری

درصورتی‌که طرفین عقد رابطه زناشویی با یکدیگر برقرار نمایند، به دلیل وجودنداشتن عقد نکاح صحیح به یکدیگر نامحرم بوده و رابطه آن‌ها در حکم رابطه نامشروع و زنا قرار می‌گیرد. در صورت بروز چنین شرایطی، آثار و مجازات زنا در خصوص آن‌ها اجرا می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  هنگام انتقال سند ملک این مشکلات را جدی بگیرید

در قانون مجازات اسلامی مجازات رابطه نامشروع 99 ضربه شلاق تعیین شده است. البته اگر یکی از طرفین اکراه و اجبار به این کارشده باشد، مجازات نمی‌شود. باتوجه‌به اینکه از نظر قانون در این گونه موارد رابطه جنسی بین زن و مرد اتفاق نمی‌افتد، رابطه نامشروع تشخیص داده می‌شود، بنابراین مرتکب چنین جرمی به ۹۹ ضربه شلاق محکوم می‌‎شود.

جرم زنا به داشتن رابطه جنسی بین دو فرد نامحرم گفته می‌شود که مجازات آن نیز در قانون با رابطه نامشروع متفاوت است. جرم زنا یک جرم حدی بوده و‌ مجازات آن نیز حدی است. حدی بودن جرم و مجازات به معنی شرعی بودن مجازات و تعیین‌کردن مجازات توسط شرع برای این جرم است. در حالت کلی اعدام، شلاق و سنگسار مجازات‌هایی است که برای جرم زنا در نظر گرفته شده است.

مجازات ازدواج صوری

سخن آخر

ازدواج صوری به ازدواجی گفته می‌شود که واقعی نبوده و تنها بر اساس ظاهر صحنه‌سازی شده است و طرفین نیت و قصد جدی برای این نکاح نداشته‌اند. تنها دلیل این نوع نکاح دورزدن قانون برای دستیابی به مزایای خاصی است.

علل ازدواج صوری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال شخص برای مهاجرت یا برای دریافت وام ازدواج یا به‌منظور رهایی از فشارهای خانواده اقدام به این کار می‌کنند.

در قانون مجازات اسلامی برای این مورد عنوان مجرمانه‌ای وجود ندارد؛ اما لازم به ذکر است که ازدواج صوری باطل بوده و چنانچه طرفین رابطه جنسی داشته باشند زنا محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…