3 مورد از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سمرقند

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا نام سمرقند برای شما آشناست؟ آیا جاهای دیدنی سمرقند را می‌شناسید؟ دلتان می‌خواهد به شهر عشاق ایرانی سفر کنید؟ آیا می‌دانید این شهر بلندآوازه در کجا واقع شده است؟
جاهای دیدنی سمرقند

 

سمرقند شهر شعرهای زبان فارسی، شهر رویاهای شاعران پارسی و شهر عشاق ایرانی که زمانی جزئی از سرزمین ما بود، امروزه یکی از زیباترین شهرهای ازبکستان است. جاهای دیدنی سمرقند از جمله جاذبه‌هایی در دنیا هستند که برای ما ایرانی‌ها از محبوبیت خاصی برخوردارند چراکه نام سمرقند از کودکی در ذهن ما ریشه دوانده است. همراه دلتامگ سفری به این شهر تاریخی و زیبا داشته باشید.

سمرقند در کدام کشور است؟

روزی روزگاری ایران ما بسیار بزرگ‌تر از آنچه امروز هست بود. روزی روزگاری در دوران کهن کشورهای زیادی در همسایگی ایران بخشی از سرزمین ما محسوب می‌شدند. یکی از این کشورها که در زمان‌های دور بخشی از ایران محسوب می‌شد و ما با آن‌ها تاریخ مشترکی داریم کشور ازبکستان است.

سمرقند دومین شهر بزرگ کشور ازبکستان و مرکز استانی به همین نام در این کشور است. این شهر باستانی حتی در لیست میراث‌فرهنگی جهان  در سال 2001 نیز به ثبت رسیده است. سمرقند زمانی یکی از بزرگ‌ترین شهرهای آسیای میانه بوده و به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم مملو از زیبایی و جاذبه‌های منحصربه‌فرد تاریخی است. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی سمرقند می‌پردازیم.

بناهای تاریخی سمرقند

میدان ریگستان از جاهای دیدنی سمرقند

در مرکز شهر باستانی سمرقند و در زمان پادشاهی سلسله تیموریان میدانی ساخته شد که مردم در آنجا گرد هم می‌آمدند تا اعلامیه‌های سلطنتی را بشنوند. قبل از ساخت این میدان در این مکان رودخانه‌ای زیبا جریان داشته که پس از خشک شدن آن تنها ریگ‌هایش باقی می‌ماند به همین دلیل نام آن را ریگستان گذاشتند.

حالا بعد از گذشت قرن‌های زیاد این میدان به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و توریستی سمرقند تبدیل شده و هرساله جشنواره ترانه‌های خاوری در این میدان برگزار می‌شود.

مسجد مدرسه طلاکاری از زیباترین جاذبه‌های سمرقند

در اطراف میدان ریگستان مسجد مدرسه‌ای وجود دارد که نه‌تنها محلی برای تحصیل طلبه‌ها که مسجدی برای برپایی فرایض دینی مردم است. این مسجد به‌خاطر رنگ طلایی کاشی‌هایش به مسجد طلایی معروف شده است. مسجد طلایی بنایی دوطبقه است که حجره‌های طلبه‌ها را در خود جا داده و یک حیاط بزرگ و زیبا نیز دارد.

مطلب پیشنهادی:  معروف‌ترین مقاصد گردشگری سیاه در جهان را می‌شناسید؟

مقبره گور امیر از جاهای دیدنی سمرقند

محل دفن تیمورلنگ مشهورترین فرمانروای ازبکستان با نام مقبره گور امیر از دیگر جاذبه‌های تاریخی و توریستی سمرقند است. ورودی مقبره این پادشاه بدذات و بدطینت بسیار زیبا و بزرگ است آن‌چنان که در هنگام ورود به کاشی‌های آبی‌رنگ تیره آن هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد.

گنبدی کاشی‌کاری شده با چند کتیبه به هنگام ورود به محوطه مقبره نظر شما را جلب خواهد کرد که محل دفن تیمورلنگ است. مزار شخصیت‌های مدفون در این مقبره در دخمه‌ای زیر ساختمان اصلی قرار دارد و بازدیدکنندگان اجازه بازدید از آن‌ها را ندارند. در شب نورپردازی جذاب بخش‌های مختلف مقبره، زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

معماری بناهای تاریخی سمرقند

سخن آخر

رصدخانه الغ ‌بیگ، مدرسه الغ‌ بیگ، آرامگاه شاه زند، مدرسه شیردار، مسجد بی‌بی خانم و بازار سیاب از دیگر جاهای دیدنی سمرقند هستند که در سفر به این شهر حتما باید به دیدن آن‌ها نیز بروید. سمرقند و بخارا همان شهرهایی هستند که در اشعار ادیبان و شاعران فارسی بسیار نام آن‌ها را شنیده‌ایم و چون زمانی بخشی از ایران بوده‌اند، در معماری بناهای تاریخی آن‌ها می‌توان به‌وضوح ردپای معماری ایرانی را دید. در ایران نیز می‌توانید به جاهای دیدنی اصفهان سفر کنید تا از دیدن زیبایی‌های معماری ایرانی اسلامی در این شهر لذت ببرید.

یک نظر

  1. ناشناس

    6 مهر 1402 در 4:41 ب.ظ

    ای صد لعنت به قاجار بی کفایت خائن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

شهر گیلاس ایران کجاست؟

شهر گیلاس ایران کجاست؟ گیلاس یکی از میوه‌های تابستانی بسیار خوشمزه و خوش رنگ و لعاب است که…