آیا کاوشگر قطب جنوب ماه سالم است؟

1
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در این مقاله از دلتا مگ، قصد داریم تا در مورد مأموریت جالب و مهم "چانداریان-۳" که به تازگی توسط هند به انجام رسیده و در آن کاوشگر به منطقه‌ای به نام "قطب جنوب ماه" فرستاده شده است، صحبت کنیم. در اینجا سوالی مطرح می‌شود. چگونه یک فضانورد می‌تواند در این محیط بسیار سرد زنده بماند و تحقیقات علمی انجام دهد؟
کاوشگر قطب جنوب ماه

آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که چگونه کاوشگر قطب جنوب ماه می‌تواند در یک محیط بسیار سرد و خطرناک به تحقیقات علمی بپردازد؟ آیا می‌دانید که منطقه‌ای در کره ماه وجود دارد که دمای آن به ۲۳۸ درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد و از نظر شرایط محیطی، یکی از دشوارترین مکان‌های فضایی برای تحقیقات محسوب می‌شود؟

در ادامه این مقاله از دلتا مگ، به شیوه‌ کارکرد کاوشگر قطب جنوب ماه، چالش‌ها و مسائلی که با آن مواجه شده است و اهمیت این تحقیقات برای علم و انسان‌ها خواهیم پرداخت. همچنین، نگاهی به موفقیت‌ها و دستاوردهای این مأموریت خواهیم داشت تا ببینیم چگونه تلاش‌های بشر در کاوش‌های فضایی می‌توانند به نتایج علمی بزرگی منجر شوند. بنابراین، همراه ما باشید تا به جزئیاتی از دنیای کاوش و ماجراجویی در اعماق فضا بپردازیم.

دمای قطب جنوب ماه چقدر است؟

قبل از این که به سلامت کاوشگر قطب جنوب ماه بپردازیم بهتر است بدانیم دمای این منطقه چقدر است. دمای قطب جنوب ماه بسیار پایین است و به دلیل شرایط خاص محیط ماه، در دوره شب می‌تواند به مقادیر بسیار پایین‌تری هم برسد. دما در قطب جنوب ماه به حدود ۲۳۸ درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد. این دما بسیار پایین‌تر از دمای مناطق دیگر ماه است و به علت عدم وجود جو و اتمسفر ماه، نوسانات دما بسیار شدید است. در مواقع شب، سطح ماه شفاف نیست و به دلیل عدم وجود انتقال حرارت از نور خورشید، دما به مقادیر بسیار پایین می‌رسد. این اختلاف دمایی بین شب و روز در ماه یکی از چالش‌هایی است که کاوشگر قطب جنوب ماه در مأموریت‌ها با آن مواجه شد.

کاوشگر قطب جنوب ماه

آیا ارتباط زمین با کاوشگر قطب جنوب ماه قطع شده است؟

ارتباط زمین با کاوشگر “چانداریان-۳” موقتی قطع شده است. به تازگی، سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کرده است که با وجود گذشت چندین روز از قطع ارتباط کاوشگر “چانداریان-۳” با مرکز زمینی، تلاش‌ها برای برقراری مجدد ارتباط با این ماه‌نورد هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است. به گفته هند فضاپیما به خواب فرو رفته است.

به خواب فرو رفتن فضاپیما ها به چه معناست و چه دلیلی دارد؟

وقتی که در مورد یک فضاپیما گفته می‌شود که “به خواب فرو رفته است”، به وضعیتی اشاره داریم که فضاپیما به موقعیتی که به نوعی شبیه به حالت خواب است قرار می‌گیرد. این وضعیت به عنوان “حالت خواب” یا “وضعیت تعلیق” شناخته می‌شود و دلایل مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. البته مطلبی هم درباره این که کاوش در قطب جنوب ماه متوقف شده یا خیر نوشته‌ایم.

حفاظت از سیستم‌ها

در مواقعی که فضاپیما در برابر شرایط خارجی بسیار سخت قرار دارد، مثل دماهای بسیار پایین در محیط فضایی، از خراب شدن سیستم‌ها جلوگیری می‌شود. در واقع، فرآیند خاموش کردن برخی از تجهیزات و سیستم‌های فضاپیما به این معناست که آنها به “خواب” می‌روند تا از مصرف انرژی جلوگیری شود.

صرفه‌جویی در انرژی

فضاپیماها  معمولاً برای تولید انرژی از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند. وقتی که فضاپیما در منطقه‌ای از فضا قرار می‌گیرد که  نور خورشید به آن نمی‌رسد، ممکن است نیاز به انجام تجهیزاتی برای حفظ شارژ باتری‌ها داشته باشد. این باتری‌ها در زمانی که فضاپیما به خواب می‌رود، به حالت استراحت درآورده می‌شوند تا انرژی ذخیره شده در آنها کافی باقی بماند.

حفظ امنیت

وقتی که فضاپیما به خواب می‌رود، ممکن است به دلایل امنیتی اطلاعات و داده‌های حساسی که توسط آن ارسال می‌شوند، محافظت شوند. این اطلاعات ممکن است در مأموریت‌های حساس برای تحقیقات علمی یا نظارت بر فضاپیما مورد استفاده قرار گیرند.

مطلب پیشنهادی:  اولین ساکنان ماه و مریخ می‌توانند خانه‌های خود را از «سیب‌زمینی و نمک» بسازند

کاوشگر قطب جنوب ماه

آیا کاوشگر قطب جنوب ماه سالم است؟

به نظر می‌رسد که کاوشگر قطب جنوب ماه برای مدتی به حالت خواب رفته است تا در برابر دمای بسیار پایین شب ماه که به ۲۳۸ درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد، محافظت شود. با این وجود، تلاش‌های برقراری مجدد ارتباط با آن تا به حال به نتیجه مطلوب نرسیده و اطلاعات به روزی در مورد وضعیت دقیق آن در دسترس نیست.

بنابراین، وضعیت دقیق کاوشگر “چانداریان-۳” در حال حاضر نامشخص است و برای دانستن وضعیت به‌روز آن باید منابع خبری معتبر و سازمان‌های فضایی رسمی را مورد مشاهده قرار دهید.

هزینه این تحقیقات چقدر بود؟

هزینه‌های این ماموریت حدود ۷۵ میلیون دلار برای هندوستان بوده است. این هزینه‌ها مرتبط با توسعه و اجرای کاوشگر قطب جنوب ماه و مأموریت مربوط به آن هست. در مأموریت‌های فضایی، هزینه‌ها به موارد مختلفی شامل توسعه و ساخت فضاپیما، آموزش و اعزام تیم‌های مختلف، تحقیقات علمی و تامین وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای مأموریت اختصاص دارد.

همچنین هند در مأموریت “چانداریان-۲” توانست کاوشگری به مدار ماه ارسال کند، اما کاوشگر آن مأموریت به درستی فرود نیامد و با مشکلاتی روبه‌رو شد. این مأموریت به عنوان تجربه‌ی یادگیری برای هند در زمینه فضاپیماها و کاوشگرها در ماه مطرح شد و با موفقیت‌ها و چالش‌های آن، ملت هند به پیشرفت در مأموریت‌های فضایی دست یافته است.

 آیا هند اولین کشوری است که موفق به فرود روی ماه شده است؟

هند اولین کشوری نیست که موفق به فرود روی ماه شده است. قبل از هند، دیگر کشورها نیز موفق به انجام فرودهای ماهواره‌ای بر روی ماه شده بودند.به عنوان مثال، ایالات متحده آمریکا با مأموریت “آپولو ۱۱” در سال ۱۹۶۹، اولین بشرانداز خود را به سطح ماه فرستاد و نیل آرمسترانگ و فرد دیگری  درتاریخ ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹، به سطح ماه فرود آمده و این لحظه تاریخی را تجربه کردند.

همچنین، شوروی (اتحاد جماهیر شوروی در زمان سیاره‌شناسی ماه) نیز با مأموریت‌های “لونا” خود به ماه فرودآمد. برخی از این مأموریت‌ها در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ انجام شدند؛ بنابراین، هند تازه‌ترین کشوری است که به موفقیت در فرود روی ماه دست یافته است، اما اولین کشوری که به این دستاورد دست پیدا کرد نبوده است.

سخن آخر

می‌توان گفت که مأموریت کاوشگر قطب جنوب ماه یعنی چانداریان 3 هند، در جستجوی اطلاعات علمی از سطح ماه و تحمل شرایط دشوار آن موفقیت‌آمیز آغاز شده است. این مأموریت نشان می‌دهد که کشورها به تجربه و پیشرفت‌های فضایی خود ادامه می‌دهند و به دنبال کشف‌های جدید در دامنه فضایی هستند. برخوردهایی مانند این مأموریت‌ها به عنوان مکمل به تلاش‌ها برای درک بهتر از ماه و منابع آن مورد توجه قرار می‌گیرند. امیدواریم که با پیشرفت‌های این مأموریت و مأموریت‌های فضایی آینده، اطلاعات بیشتری از منابع و شرایط ماه به دست آوریم و در مسیر جستجوی دانش علمی و تکنولوژی فضایی به پیشرفت‌های جدیدی دست یابیم.

یک نظر

  1. ناشناس

    5 مهر 1402 در 3:10 ب.ظ

    ممنون این نوع اطلاعاتی که در اختیار باز دید کنندگانت قرار می دهید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

با عجیبت‌ترین مناسبت‌های تقویم آشنا شوید!

عجیب ترین مناسبت های تقویم جهانی که به قدری عجیب هستند که ممکن است شما را به خنده بیندازد.…