وظایف مستأجر در قرارداد اجاره چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قرارداد اجاره مانند قراردادهای دیگر، طرفین قرارداد یعنی موجر و مستأجر در برابر هم وظایفی داشته که برای صحت و درست بودن قرارداد باید به این وظایف پایبند باشند.
وظایف مستأجر در قرارداد اجاره

وظایف مستأجر در قرارداد اجاره یکی از موارد مهمی است که در قانون به آن اشاره شده است. در کل، عقد اجاره از جمله مرسوم‌ترین قراردادهای رایج میان مردم است که در زندگی روزمره خیلی آن را مشاهده می‌کنیم. همراه دلتامگ باشید.

تکالیف موجر

قبل از آن که وظایف مستأجر در قرارداد اجاره را بیان کنیم باید بگوییم که موجر و صاحبخانه نیز دارای وظایفی در مقابل مستأجر هستند. این وظایف عبارت‌اند از:

  • تسلیم مورد اجاره: موجر باید عین مستاجره را برای استفاده مستأجر به او تسلیم کرده و اگر موجر از این کار امتناع کند، مستأجر می‌تواند الزام او برای انجام این کار را در دادگاه درخواست کند. زمانی که اجبار موجر به تسلیم مورد اجاره ممکن نباشد، مستأجر با خیار فسخی که دارد، می‌تواند قرارداد را فسخ کرده و اگر اقدام به این کار نکند، می‌تواند اجرت‌المثل آن ملک که اجاره شده را نسبت به مدت تصرف صاحبخانه از او درخواست کند.
  • انجام تعمیرات و تحمل مخارج: همه تعمیرات و مخارجی که برای استفاده مستأجر در عین مستاجره لازم است، بر عهده مالک است مگر اینکه شرط خلاف این موضوع در قرارداد شده باشد.
  • عدم تغییر در مورد اجاره: موجر نمی‌تواند در عین مستأجره تغییری دهد که استفاده مستأجر را غیرممکن سازد مگر در مواردی که تعمیر و تغییر برای حفظ عین مستأجره ضرورت داشته باشد و تشخیص این امر با دادگاه است.

تکالیف موجر

وظایف مستأجر در قرارداد اجاره

طبق ماده 466 قانون مدنی: اجاره عقدی است که طبق آن مستأجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود. اجاره‌دهنده را موجر، اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستاجره می‌گویند.

یکی از مهم‌ترین وظایف مستأجر در قرارداد اجاره آن است که وی مکلف بوده مال‌الاجاره خودش را که در قرارداد معین شده است در اقساط و موعدی که برای پرداخت آن مشخص شده است، بپردازد؛ بنابراین درصورتی‌که موعدی برای پرداخت مال‌الاجاره تعیین نشده باشد، باید آن را نقداً به موجر بپردازد.

دومین مورد از وظایف مستأجر در قرارداد اجاره آن است که وی باید هنگام استفاده از عین مستاجره رعایت متعارف را بکند. به بیان دیگر یعنی در عین مستاجره تعدی و تفریط نکند. در غیر این صورت در برابر مالک، مسئول ضرری که به عین مستاجره زده است، می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  نحوه شکایت کردن از وکیل

دررابطه‌با این موضوع باید بگوییم ید مستأجر نسبت به‌عین مستاجره، ید امانی بوده مگر آنکه در آن تعدی و تفریط کند؛ بنابراین هرگاه عین مستاجره بدون تعدی و تفریط مستاجر ناقص یا تلف شود، مستاجر در برابر مالک ضامن پرداخت خسارات نمی‌شود؛ اما اگر تعدی و تفریطی کرده باشد، مسئول خواهد بود حتی اگر تلف و نقص  به علت کاری که مستأجر کرده است، نباشد.

وظایف مستأجر

مستأجر باید عین مستاجره را برای همان کارها و مصارفی که در اجاره قید شده است، استفاده کند در غیر این صورت ضامن خواهد بود. زمانی که طرز مصرف عین مستاجره مشخص نشده باشد، مستأجر باید از آن، آن‌طور که عرف اقتضا دارد، استفاده کرده و اگر غیر از آن عمل کند، برای وی ضمانت آور خواهد بود.

طبق ماده 502 قانون مدنی، اگر مستأجر بدون اجازه موجر در عین مستاجره تعمیراتی انجام دهد، هزینه آن را نمی‌تواند از موجر دریافت کند مگر آن که ضمن عقد اجاره، این امر مورد توافق قرار گیرد.

یکی دیگر از وظایف مستأجر در قرارداد اجاره آن است که، اگر در مدت اجاره، انجام تعمیراتی در عین مستاجره ضروری باشد به‌طوری‌که تاخیر آن باعث ضرر موجر باشد، مستأجر نمی‌تواند موجر را از انجام تعمیرات مزبور منع کند، هرچند که انجام تعمیرات امکان استفاده از عین مستاجره را جزئاً یا کلاً از مستأجر سلب نماید؛ ولی در این حالت مستأجر حق فسخ عقد اجاره را دارد.

سخن آخر

بنابراین قرارداد اجاره به دلیل گران شدن قیمت مسکن یکی از قراردادهایی است که افراد بسیار از آن استفاده می‌کنند. در این قرارداد هر یک از طرفین دارای وظایف و تکالیفی هستند. برای مصال وظایف مستاجر در قرارداد اجاره در قانون بیان شده و افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …