آشنایی با حقوق مالی زوجین در ازدواج موقت

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ازدواج موقت یکی از انواع نکاح بوده که دارای احکام مخصوص به خودش است. سوالات بسیاری در مورد این ازدواج از ما پرسیده می‌شود که یکی از این سوالات پیرامون حقوق زن و مرد در این نوع ازدواج است.
حقوق مالی زوجین در ازدواج موقت

حقوق مالی زوجین در ازدواج موقت از جمله مواردی است که در قانون مدنی به آن پرداخته شده است؛ بنابراین افراد قبل از اقدام به چنین ازدواجی باید از شرایط و قواعد آن مطلع بوده تا بعداً دچار مشکل نشوند.

حقوق مالی زوجین در ازدواج موقت

در قانون به حقوق هر کدام از زوجین به‌صورت جداگانه پرداخته شده است. ما نیز در این مطلب هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم.

حقوق زن در صیغه موقت

اولین حقی که زنان پیرامون آن سؤال می‌کنند حق نفقه است که آیا زن در ازدواج موقت حق دریافت نفقه را دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که طبق ماده 1113 قانون مدنی، حق دریافت نفقه زن در ازدواج موقت پیش‌بینی نشده است مگر در دو حالت، حالت اول آن است که حین عقد موقت شرط شده باشد که زن حق دریافت نفقه را داشته باشد. دومین مورد زمانی است که عقد موقت بر این مبنا منعقد شده باشد که زن نفقه خود را دریافت کند. حتی اگر زن و شوهر در حین عقد چنین شرطی نگذاشته باشند.

دومین مورد از حقوق زن در ازدواج موقت، ارث‌بردن زن از همسر خود است. به‌عبارت‌دیگر این سؤال ممکن است که مطرح شود که آیا در صورت فوت شوهر در ازدواج موقت، زن ارث می‌برد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بر خلاف عقد دائم، در عقد موقت میان زن و شوهر رابطه ارث‌بری وجود نداشته و زوجین از یکدیگر در این نوع ازدواج ارث نمی‌برند.

از جمله مهم‌ترین حقوق مالی زوجین در ازدواج موقت  که در قانون به آن اشاره شده است، حق مهریه برای زن است. حالا در ازدواج موقت باید بگوییم یکی از ارکان مهم در ابتدای عقد، تعیین مهریه است؛ بنابراین در زمان عقد باید مهریه به‌صورت دقیق تعیین شود وگرنه عقد باطل خواهد بود؛ لذا در عقد موقت یا صیغه نیز، مانند عقد دائمی، زن، حق دریافت مهریه را خواهد داشت و درصورتی‌که مرد، مهریه زن را نپردازد، به استناد صیغه نامه، می‌تواند در دادگاه، دعوی مطالبه مهریه اقامه کند.

حقوق زن در صیغه موقت

و در نهایت یکی دیگر از حقوق زن در ازدواج موقت آن است که در برخی از مواد خاص مرد ملزم به ثبت ازدواج موقت می‌شود. زمانی که اقدام به ثبت نکاح نکند، ممکن است با مجازات عدم ثبت صیغه مواجه شود که این مجازات شامل جریمه نقدی، حبس و الزام به ثبت عقد موقت است. زمانی که بارداری در ازدواج موقت باشد یا در حین ازدواج موقت شرط شده باشد که مرد عقد موقت را ثبت کند، مرد ملزم به انجام است امر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در اموال منقول و غیرمنقول

حقوق مرد در صیغه موقت

همان‌طور که بیان کردیم، حقوق مالی زوجین در ازدواج موقت در قانون بیان شده است و ما هر کدام را به‌صورت جداگانه برایتان آورده‌ایم. در ادامه به حقوق مرد در این نوع ازدواج می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین حقوق مرد در ازدواج دائم، تمکین‌کردن زن است. حالا سؤالی که مطرح می‌شود آن است که زن در ازدواج موقت نیز ملزم به تمکین از همسرش است. در واقع  الزام به تمکین عام و خاص توسط زوجه وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که در عقد موقت نیز مانند عقد دائم، زن موظف به تمکین از شوهرش است و باید حقوق همسر خود را رعایت کند.

با این تفاسیر، ازآن‌جهت که شرایط ازدواج موقت تا حدودی بر پایه توافقات زن و شوهر است، طبق نظر برخی از فقها، زن می‌تواند دراین‌رابطه با زوج توافق کرده که تمکین نکند و در این صورت، شرط عدم نزدیکی در عقد موقت یا صیغه، کاملاً صحیح و معتبر خواهد بود و زن، ملزم به تمکین در قبال مرد نخواهد بود؛ اما درعین‌حال، با هم محرم هستند.

حقوق مرد در صیغه موقت

سخن آخر

حقوق مالی زوجین در ازدواج موقت را طبق قانون بررسی کردیم و متوجه شدیم که هر کدام از زوجین در ازدواج موقت دارای یک‌سری حقوق و تکالیفی هستند که باید آن را رعایت کنند؛ اما در نهایت باید بدانید قبل از چنین ازدواجی زوجین باید آگاهی خود را بالا برده تا در آینده درگیر یک‌سری مشکلات نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …