بارداری در ازدواج موقت چه قوانینی دارد؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از آن‌جایی که ازدواج موقت در اکثر موارد در جایی ثبت نمی‌شود، با بارداری زن در این نوع نکاح ممکن است مشکلاتی برای مادر و فرزند ایجاد شود.
بارداری در ازدواج موقت

بارداری در ازدواج موقت یکی از مشکلاتی است که خانم‌هایی که به نکاح موقت مردی در می‌آیند با آن روبه‌رو شده و دنبال راه‌حلی برای ثبت ازدواج و گرفتن شناسنامه برای فرزند خود هستند. ما در این مطلب از دلتامگ به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

قوانین ازدواج موقت

ازدواج موقت به ازدواجی گفته می‌شود که بر خلاف ازدواج دائم برای مدت مشخصی صیغه آن خوانده می‌شود. در آن نوع ازدواج که ماهیت آن با ازدواج دائم متفاوت است، هدف یک خانواده منسجم نیست؛ بلکه در مواردی این ازدواج به‌صورت پنهانی است. معمولاً این ازدواج در دفاتر ثبت ازدواج و شناسنامه‌ها ثبت نمی‌گردد و در صورت بارداری در ازدواج موقت مسائل و مشکلات فراوانی برای مادر و فرزند ایجاد خواهد شد.

اما اگر فرزندی از ازدواج موقت حاصل گردد، این فرزند از نظر حقوقی هیچ‌گونه تفاوتی با فرزند حاصل از ازدواج دائم نداشته و باید حقوق او پرداخت گردد.

همان‌طور که نفقه و مراقبت از فرزند حاصل از ازدواج دائم بر عهده پدر است، پدر باید از کودک خود که حاصل از ازدواج موقت است، مراقبت کرده و نفقه او را پرداخت نماید.

قوانین ازدواج موقت

بارداری در ازدواج موقت

اگرچه ثبت‌نشدن ازدواج موقت غیرقانونی نبوده و مجازاتی نیز در پی نخواهد داشت؛ اما در برخی موارد که زن باردار می‌شود از این ازدواج، به جهت تعیین هویت فرزند متولد شده، قانون حمایت از خانواده مرد را مجبور به ثبت‌کردن این ازدواج می‌کند.

این موضوع در ماده 21 قانون حمایت از خانواده بیان شده است. طبق این ماده در جهت استواری روابط خانوادگی، مطابق با نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، مبنای ازدواج دائم تشکیل خانواده است و مورد حمایت قانون قرار دارد و ازدواج موقت با تابعیت از قوانین شرعی و مدنی در مواردی چون؛ باردارشدن زن، توافق زوجین و شرط ضمن عقد ثبت آن الزامی خواهد بود.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که اگر در صورت بارداری در ازدواج موقت این نکاح ثبت نشود، اثبات نسب فرزند به پدر مشکل خواهد بود و ممکن است که مرد زیر بار نرفته و مشکلات حیثیتی و حقوقی بسیاری برای زن ایجاد گردد.

مطلب پیشنهادی:  نحوه محاسبه و شرایط حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

مطابق با ماده ۱۲۵۸ قانون مدنی، زن جهت اثبات دعوی نسب فرزند به پدر، باید ۵ دلیل را دارا باشد؛ اقرار، اسناد کتبی، شهادت، امارت و قسم.

بنابراین، در راستای بارداری در ازدواج موقت و ثبت‌نشدن این ازدواج، همچنین در دسترس نبودن این 5 دلیل اثبات دعوا، اثبات نسب فرزند به پدر به مشکل برخورده و مادر باید از طریق دیگری اقدام کند.

حضانت فرزند در ازدواج موقت با کیست؟

طبق با ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی، نگهداری از فرزندان تکلیف والدین بوده و هزینه‌های آنان برعهده پدر خانواده است.

زمانی که زنی به ازدواج موقت مردی در می‌آید و بارداری در ازدواج موقت، فرزند حاصل از این رابطه مشروع و حلال است. حتی اگر مدت این ازدواج به پایان رسیده باشد بهتر است که جهت بهره‌مندی فرزند از محبت پدر و مادر، مدت عقد برای چند سال تمدید گردد .

در صورت عدم تمدید زمان ازدواج موقت، مرد تنها موظف به پرداخت نفقه فرزند خواهد بود و زن هیچ‌گونه حقی نخواهد داشت.

حضانت فرزند در ازدواج موقت با کیست؟

ازدواج موقت هیچ‌گونه حق و حقوقی را برای زن ایجاد نمی‌کند: مطابق با ماده ۱۱۵۸ قانون مدنی طفل متولد شده در زمان زوجیت به شرطی که از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از ۶ ماه و بیشتر از ۱۰ ماه نگذشته باشد، متعلق به شوهر است، لذا در صورت انکار مرد، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید و درخواست زوجیت داده تا نسب فرزند به پدر اثبات گردد.

بنابراین بارداری در ازدواج موقت یک عمل مشروع بوده که در قانون نیز به آن اشاره شده است و پدر باید این فرزند را پذیرفته و مانند فرزند حاصل از ازدواج دائم با آن‌ها رفتار کند.

تعداد کلمات مطلب: 606

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…