چه زمانی گنج داریوش سوم پیدا خواهد شد؟

3
19
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در نیمی از گنج داریوش سوم که اسکندر توانست آنها را به غارت ببرد، چیزی در حدود ۱۹ هزار تن طلا و نقره وجود داشت. این مقدار، فارغ از سایر اشیای قیمتی نظیر سنگ‌ها و جواهرات موجود در گنجینه بود.
آیا گنج داریوش سوم پیدا شده است؟

احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های ایران، مربوط به گنج داریوش سوم است. این پادشاه هخامنشی در زمان حمله اسکندر به ایران، چیزی در حدود نیمی از ثروت هخامنشیان را در نقطه خاصی از ایران مدفون کرد. در این مطلب به حجم این ثروت، جستجوهای صورت‌گرفته برای یافتن آن و سرنوشت این گنجینه می‌پردازیم. با دلتامگ در این مقاله همراه باشید.

جنگ اسکندر با داریوش سوم

یکی از پادشاهان سلسله هخامنشیان، داریوش سوم نام داشت که در سال‌های ۳۳۰ الی ۳۸۰ پیش از میلاد مسیح زندگی می‌کرد. این پادشاه در زمان حکومت خود درگیر جنگ با اسکندر مقدونی شد. اسکندر طی سال‌های ۲۳۲ تا ۳۵۶ حیات داشته و در زمان حمله به ایران، بخشی از گنج داریوش سوم را به یغما برده و از ایران خارج کرد.

اسکندر این گنج را از مناطق ایسوس (واقع در کشور ترکیه)، تخت‌جمشید، شوش و دمشق به دست آورد. حجم دقیق این گنجینه مشخص نیست؛ اما مقدارهای ذکرشده در اسناد تاریخی ورای تجسم است.

اسکندر مقدونی نصف گنج داریوش سوم را به یغما برد.

اسرار گنج داریوش سوم

اسکندر در زمان چپاول ایران، چیزی در حدود هزار تن طلا را تنها از یکی از شهرهای کشور ایران به‌وسیله ۵۰ کاروان عظیم منتقل کرد.

یکی از مورخان و نویسندگان اتفاقات یونان به نام “دیودور” ، حجم کلی این گنج را به شکل واضح‌تری نوشته است. اسکندر گنج داریوش سوم را به‌وسیله ده‌هزار قاطر و سه هزار شتر به کشور یونان منتقل کرد. این مقدار معادل حدود ۱۹ هزار تن طلا و نقره بوده است و علاوه‌برآن، اشیا گران‌بهای دیگری همچون سنگ‌های قیمتی و جواهرات وجود داشته که این مقدار شامل این اشیا نشده است.

اسکندر در حدود نیمی از گنجینه کامل هخامنشی را از ایران منتقل کرد و گفته شده در زمان حمله به مصر، به سپاهیان خود فرمان داده تا سپرهایشان را با نقره بپوشانند تا به این شکل، یادآوری از بزرگی غارت کشور ایران به همراه داشته باشند. راستی، اگر به پیدا کردن گنج علاقمندید یک مطلب درباره پیدا کردن گنج با فلزیاب گوشی نوشته ایم.

گنج داریوش سوم کجاست؟

داریوش سوم، بخش دیگر این گنجینه را به اقامتگاه مخصوص تابستانی خود، در شهر هگمتانه برابر با همدان امروز منتقل کرد و دستور داد که آن را در اطراف شهر، در نقطه‌ای نامشخص مخفی کنند.

مطلب پیشنهادی:  نو کردن ریمل کهنه با چند ترفند ساده

هنگامی که اسکندر به منطقه اقامت داریوش رسید، موفق نشد گنج مذکور را بیابد. سربازان او ماه‌ها پیرامون هگمتانه به جستجوی گنج پرداختند. هدف داریوش از انتقال گنجینه، ساخت لشکری بزرگ و ترمیم و بازپس‌گیری ایران بوده است.

در مطلب روستاهای گنج ایران، به معرفی روستاهایی که در آنها گنج یافت شده، پرداخته شده است. در صورت علاقه می‌توانید به لینک آن سری بزنید.

۱۹ هزار تن طلا و نقره از گنج داریوش سوم به یونان برده شد.

افرادی که تلاش کردند این گنج را بیابند

یک سردار از کشور روم به نام “مارکوس کراسوس” ، از جمله افرادی بود که ۲۵۰ سال پس از این رخداد با سلسله اشکانیان جنگید تا گنج داریوش سوم را پیدا کند.
از جمله اشخاص معروف دیگری که در جستجوی این گنج بودند، می‌توان به “کارکوس آنتونیوس”، “نرون” پادشاه روم و “ژولیوس سزار” اشاره کرد که علی‌رغم تلاش‌هایشان، به محل این گنج دست نیافتند.

چندین سال بعد در سال ۱۳۵۲، “محمدرضا شاه” به همراه یک گروه از آمریکا و با مجهزترین تجهیزات زمان خود، اقدام به کشف این گنج نمود؛ اما به نتیجه‌ای دست نیافت.
گفته شده که احتمالاً، این گنجینه در منطقه‌ای با شعاع یک‌صد کیلومتر در اطراف همدان، هنوز در زیر خاک خفته است و کسی نمی‌داند چه زمانی کشف شده و باعث حیرت و شگفتی مردم جهان شود.

سخن آخر

گنج داریوش سوم به گفته برخی، یکی از عظیم‌ترین گنجینه‌های ایران باستان است که در زمان حمله اسکندر به مناطقی پیرامون همدان کنونی برده شد تا به کمک آن سپاه ایران آمادگی حمله مجدد به مقدونیان را داشته باشد. پس از این رخداد، افراد زیادی تلاش کردند تا به آن دست پیدا کنند و تا به امروز ناکام مانده‌اند.

تعداد کلمات مطلب: 625

3 دیدگاه

  1. مهدی

    28 شهریور 1402 در 6:02 ب.ظ

    پس چرا هیچی از اون یونان و روم قدرتمند باقی نمونده مهمترین چیزیکه باید از زیرخاک دربیاد طلا نیست بلکه کتیبه یا پاپیروسهاییه که تاریخ نگاران ایرانی ثبتش کرده باشن مطمئنن هست و زیر خاکه فقط اگر دست غربیها بیوفته نابودشون میکنن چون ۱۰۰درصد شجرنامه و عقبه تاریخیشون رو تغییر میده

    پاسخ

  2. شاهرخ

    29 شهریور 1402 در 0:32 ق.ظ

    این گنجینه در چندین جا در منطقه ی امادای دفن شده .

    پاسخ

  3. احمد

    29 شهریور 1402 در 1:30 ق.ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

راز کوکو سبزی خوشمزه که کسی به شما نمی‌گوید!

کوکو جزو غذاهای بسیار ساده، اقتصادی و خوشمزه است که طرفداران بسیاری دارد؛ چرا که در مدت زم…