آیا صلح ملک بدون سند امکان دارد؟

2
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
صلح عمری به قراردادی گفته می‌شود که به‌موجب آن یکی از طرفین اقدام به انتقال مالکیت ملک خودکرده به این شرط که تا زمان زنده بودن از آن ملک استفاده کند.
صلح ملک بدون سند

یکی از سؤالات بسیار پر تکرار امکان صلح ملک بدون سند است. در واقع به دلیل اینکه برخی از املاک و اموال غیرمنقول، همچون خانه، زمین، باغ و آپارتمان، سند ملکی ندارند، ممکن است این سؤال مطرح شود که آیا این گونه املاک را نیز می‌توان صلح عمری کرد؟ همراه دلتامگ باشید.

صلح ملک بدون سند

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم صلح ملک بدون سند از نظر حقوقی ایراد و اشکالی نداشته و می‌توان املاکی که سند ندارند را نیز با استفاده از عقد صلح به دیگران واگذار کرد. اصل صحت عقود و قراردادها چنین ایجاب می‌کند که چنین قراردادی معتبر و صحیح است؛ اما سؤالی که در این قسمت، قصد داریم به بررسی آن بپردازیم، این است که شرایط صلح عمری ملک بدون سند چیست؟

مهم‌ترین شرایط صلح عمری ملک بدون سند، همان شرایط عمومی صحت قراردادها است. به این معنا که هر کدام از طرفین، برای انعقاد صلح عمری، باید در ابتدا قصد و رضایت برای انجام آن معامله داشته باشند.

علاوه بر این، یکی دیگر از شرایط صلح ملک بدون سند این است که طرفین دارای اهلیت برای انجام آن قرارداد باشند؛ به این معنا که صغیر، سفیه یا مجنون نبوده و به لحاظ قانونی، ممنوعیتی برای تصرف در اموال خود نداشته باشند. مشروع بودن جهت یا هدف قرارداد صلح عمری نیز، از دیگر شرایط صلح عمری ملک بدون سند است.

یکی دیگر از شرایط صلح عمری ملک بدون سند آن است که تنظیم صلح‌نامه با استفاده از صلح‌نامه دستی باشد. به‌عبارت‌دیگر ازآن‌جهت که یکی از شرایط انعقاد قرارداد صلح رسمی در دفترخانه داشتن سند تک برگی است، طرفین باید به‌جای مراجعه‌کردن به دفترخانه و انعقاد صلح عمری محضری، به‌صورت عادی صلح‌نامه‌ای تنظیم نموده و شرایط خود را در آن قید کنند که در ادامه نحوه صلح عمری ملک بدون سند را بررسی خواهیم نمود.

مطلب پیشنهادی:  تقسیم ارث املاک قولنامه ای چه شرایطی دارد؟

نحوه صلح عمری

نحوه صلح عمری ملک بدون سند

سؤال دیگری که مطرح می‌شود، آن است که نحوه صلح عمری ملک بدون سند به چه صورت است و درصورتی‌که ملکی، سند نداشته باشد، چگونه باید آن را صلح عمری نمود؟

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، ملکی سند نداشته باشد را نمی‌توان به‌صورت محضری صلح کرد و طرفین صلح عمری باید به‌جای مراجعه‌کردن به دفترخانه اسناد رسمی، به‌صورت عادی صلح‌نامه تنظیم کنند.

لذا نحوه صلح عمری ملک بدون سند، به این صورت است که مفاد صلح‌نامه، بر روی یک برگه سفید، نوشته می‌شود و طرفین، ذیل آن را امضا می‌کنند .

لازم به ذکر است که اگر نحوه تنظیم صلح ملک بدون سند به‌صورت صلح‌نامه دستی بوده باشد، باز هم اعتبار حقوقی کامل دارد و حتی می‌توان در دادگاه، به آن استناد نمود.

نحوه صلح عمری ملک بدون سند

البته اگر صلح عمری ملک بدون سند به دلیل این باشد که سند ملکی هنوز آماده نشده است، می‌توان پس از اینکه سند ملک حاضر شد، به دفترخانه مراجعه نموده و مفاد صلح‌نامه را به‌صورت رسمی، تنظیم کرد.

گفتنی است که نحوه صلح ملک بدون سند می‌تواند به‌صورت صلح عمری شفاهی نیز باشد؛ اما به دلیل آنکه اثبات صلح عمری شفاهی در دادگاه، دشوار است و بعضاً اختلافاتی که میان طرفین قرارداد ایجاد می‌شود، بهتر است به‌جای صلح عمری شفاهی ملک بدون سند، متن صلح‌نامه را بر روی برگه‌ای مکتوب نموده و حتی‌الامکان، بعد از گرفتن سند، آن را به ثبت رسمی نیز رسانید.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    26 شهریور 1402 در 12:28 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      27 شهریور 1402 در 1:36 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…