زمین در کنار این سیاره فولادین، سبک‌تر از پر کاه است!

2
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چگالی حقیقی سیاره‌ها، از تقسیم جرم به حجم آنها به دست می‌آید. چگالی سیاره فولادین دوبرابر زمین و حتی بیشتر از خود فولاد است و تاکنون، سنگین‌ترین سیاره شناخته شده محسوب می‌شود.
سیاره فولادین، سنگین‌ترین سیاره کشف شده

محققان در کشفی جدید موفق به یافتن یک سیاره فولادین شده‌اند که سنگین‌ترین جرم کیهانی شناخته شده محسوب می‌شود. این سیاره گذشته عجیب و ویژگی‌های جالبی دارد که در ادامه به‌تفصیل، درباره این کره و تأثیرات آن روی علم کیهان‌شناسی توضیح می‌دهیم. با دلتامگ همراه باشید.

زمین، کودکی در برابر این سیاره!

محققان دانشگاه “رم تور وگتا” در کشفی جدید، این سیاره خاص را یافتند که در حدود ۵۴۵ سال نوری از ما فاصله دارد. نام این سیاره TOI-1833b است. این کره اندازه بسیار بزرگی دارد و به همین جهت، از اقسام نپتون‌-‌مانند محسوب می‌شود.

مدار این سیاره فولادین بسیار عجیب است به‌طوری‌که هر ۱.۲۴ روز به‌دور ستاره خود می‌چرخد. این ستاره از نوع ستاره کوتوله K2 ‌ است. این نوع ستاره‌ها، مابین ستاره‌های زردی چون خورشید و ستاره‌های کوتوله سرخ بوده و ۸۵ درصد از جرم خورشید را دارند.

نتیجه این تحقیق که در مجله Nature ‌ انتشار یافت این موضوع را نشان داد که چگالی این سیاره، حتی از فولاد نیز بیشتر است. شعاع آن ۳.۵ برابر بیشتر از زمین و جرم آن ۷۳ برابر بیشتر بوده و قطری ۴ برابر بیشتر از سیاره ما دارد.

سیاره فولادین به دور یک ستاره کوتوله K2 می‌چرخد.

جرم بسیار بالای سیاره فولادین

جرم سیاره موسوم به TOI-1853b تقریبا دو برابر سیارات شناخته شده با اندازه مشابه است و چگالی آن بطور خارق‌العاده‌ای بالا است که معنی‌اش این است که این سیاره از جزء بزرگتری از سنگ نسبت به میزانی که در این مقیاس مورد انتظار است، تشکیل شده است.

محققان چطور چگالی سیارات را محاسبه می‌کنند؟

به‌طورکلی چگالی، از تقسیم جرم یک جسم به حجم آن محاسبه می‌شود و این موضوع درباره سیاره فولادین نیز صادق است. از طریق محاسبه چگالی، جنس ماده سازنده هر سیاره تا حدودی تخمین زده می‌شود. مثلاً چگالی زمین ۵.۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب است و سیارات گازی، چگالی کمتری دارند.

سیاراتی همانند زحل در منظومه شمسی آن‌قدر سبک هستند که می‌توانند روی آب شناور باقی بمانند و در مطلبی به ویژگی‌های سیاره زحل پرداخته شده است که در آن، بیشتر می‌توانید با خصوصیات شگفت‌انگیز این کره آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی:  کشف قبر خون آشام‌ها که شما را تا سرحد مرگ می‌ترساند!

زمانی که این سیاره کشف شد، چگالی آن ۹.۷ گرم بر سانتی‌متر مکعب محاسبه شد که حتی از فولاد با چگالی ۸.۰۵ نیز بیشتر بود. کشف این مطلب، چگالی زیاد و جنس بسیار متراکم سیاره فولادین را به محققان شناساند.

منشا سیاره فولادین یک سیاره غولپیکر بوده است.

سیاره فولادین چگونه تشکیل شد؟

در خصوص نحوه ساخت چنین سیاره‌ای با این درجه از تراکم، حدس‌هایی وجود دارد و محققان به این نتیجه رسیدند که احتمالاً زمانی، یک سیاره بسیار غول‌پیکر از گاز و یخ به‌دور مدار عجیبی در حال گردش بوده است. مدار آن احتمالاً از منظومه‌هایی چون منظومه شمسی عبور می‌کرده است و در حین حرکت، برخوردهای زیادی با اجرام مختلف آسمانی صورت‌گرفته است.

در اثر برخورد، مواد سبک‌تر این سیاره فولادین نظیر آب و یخ جدا شده و مواد متراکم‌تر آن باقی‌مانده است. همچنین، ممکن است مواد فشرده دیگری را نیز به سمت خود جذب کرده و قدرت و تراکم آن بیشتر شده باشد. این موضوع دانش کیهان‌شناسان از نحوه تشکیل سیارات را دگرگون کرد.

سیاره فولادین چگونه تشکیل شد؟

سخن آخر

یک سیاره فولادین جدید در کیهان کشف شد که بسیار سنگین‌وزن‌تر از زمین بوده و به‌دور ستاره خود در مداری عجیب در گردش است. این سیاره احتمالاً روزی از یک سیاره غول‌پیکر دیگر ساخته شده بوده که در اثر برخوردهای کیهانی، مواد سنگین‌تر آن برجای‌مانده‌ و چنین تراکمی را به آن بخشیده‌اند. این یافته جدید، نظریات شکل‌گیری سیارات فراخورشیدی را دستخوش تغییرات جدیدی کرد.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    18 مهر 1402 در 9:29 ب.ظ

    خیلی‌مفید‌بود‌بیشتر‌توضیح‌دهید

    پاسخ

  2. همراه با شما

    12 فروردین 1403 در 11:48 ق.ظ

    اطلاعات با ارزشی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

حشراتی که با دیدنشان کابوس به سراغتان می‌آید!

وحشتناک ترین حشرات دنیا می‌توانند خواب خوش را از شما بگیرند. اگر مبتلا به انتوموفوبیا یا ه…