4 ترفند برای تعویض گلدان در خانه که باید بدانید!

7
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تعویض گلدان ممکن است سخت به نظر برسد اما با ترفندهایی که در این مطلب به شما ارائه کرده‌ایم می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. با ما همراه باشید!
تعویض گلدان

آیا می‌دانید دقیقا چگونه باید گلدان را تعویض کنید تا آسیبی به ریشه گیاه نرسد؟ آیا می‌دانستید اگر این کار را اشتباه انجام دهید، گیاه زرد و پژمرده خواهد شد؟ البته، نیاز نیست دائما گلدان گیاه را تعویض کنید و معمولا گیاهان سال ها در گلدان خود رشد می‌کنند؛ اما بالاخره زمانی می‌رسد که ریشه گیاه رشد زیادی می‌کند و در یک گلدان کوچک جا نخواهد شد و در هم می‌پیچد. این زمان زمانی است که باید گیاه به گلدان بزرگتری منتقل شود. اگر دوست دارید بدانید چطور باید عملیات تعویض گلدان را انجام داد تا آسیبی به گیاه وارد نشود، با ما همراه باشید.

دلیل تعویض گلدان و خاک آن چیست؟

زمانی که ریشه گیاه به قدری رشد می‌کند که در گلدان فضایی برای رشد بیشتر و حتی خاک وجود نداشته باشد باید گیاه را به یک گلدان بزرگ‌تر انتقال دهید. زمانی که فضای خالی درون گلدان کم باشد ریشه گیاه نمی‌تواند مواد مغذی را از خاک بگیرد و حتی نمی‌تواند بیشتر رشد کند؛ در نتیجه رشد گیاه کند می‌شود و گیاه مریض و پژمرده به نظر خواهد رسید.
البته تعویض گلدان گیاه مزیت دیگری هم دارد و آن این است که گیاه آب بیشتری می‌تواند دریافت کند؛ زیرا وقتی جای ریشه تنگ باشد آب زودتر از زیر گلدان خالی می‌شود چون فضایی برای آن نیست.

تعویض گلدان 2

از کجا بفهمیم وقت تعویض گلدان است؟

نشانه‌هایی وجود دارد که به ما می‌گوید باید گلدان گیاه عزیزتان را عوض کنید و آن را به یک محفظه جادارتر متقل کنید.

زود زود خشک شدن خاک گلدان

زمانی که مشاهده می‌کنید خاک گلدان تند تند خشک می‌شود، یعنی آب سریع‌تر جذب گیاه می‌شود و اضافی آن خارج می‌شود. این موضوع به معنی آن است که گیاه ریشه بیشتری دارد و جایی برای آب در خاک باقی نمانده است.

کج شدن و حتی لق شدن گیاه در گلدان

زمانی که ریشه جای بیشتری برای در گلدان نداشته باشد به دیواره‌های گلدان فشار می‌آید و ممکن است گیاه شما ثبات خود را از دست بدهد و کج شود.

بیرون آمدن ریشه‌ها از پایین گلدان

این نشانه دیگر آن‌قدر واضح است که نیاز به توضیح ندارد. معلوم است وقتی که ریشه از گلدان بیرون بزند دیگر گلدان اندازه گیاه نیست!

رشد کند گیاه یا توقف آن

اگر تمامی شرایط گیاه مساعد است و به خوبی هم به آن کوددهی می‌کنید اما گیاه رشد نمی‌کند مشخص است که جای رشد ریشه‌ها در گلدان تنگ شده است.

آسیب رسیدن به گلدان یا شکستن آن

ممکن است به دلایل مختلفی گلدان خراب شود یا بشکند، در این صورت هم مجبور هستید که گلدان گیاه را عوض کنید.

خراب شدن خاک

ممکن است خاک گلدان کپک بزند یا بوی بدی از آن به مشام شما برسد. در این صورت احتمال وجود قارچ در خاک گلدان وجود دارد و باید برای تعویض گلدن اقدام کنید.

چه زمانی خاک گلدان را عوض نکنیم؟

اگر زمان گلدهی گیاه است.
اگر اندازه گیاه خیلی بزرگ است و احتمال آسیب دیدگی زیادی وجود دارد.
اگر گیاه برای رشد به پیچیده شدن ریشه‌اش نیاز دارد.
اگر دوست ندارید گیاهتان بیشتر رشد کند!

چگونه خاک و گلدان را عوض کنیم؟

حالا وقت آن رسیده است که روش صحیح تعویض گلدان را به شما بگوییم. این کار چند مرحله دارد:

گام اول: محل انجام عملیات را مشخص کنید

بهتر است این کار را در فضای بیرونی خانه انجام دهید تا فضا آلوده و ریخت و پاش نشود. اگر نمی‌شود بهتر است یک زیرانداز زیر کار بیندازید.

مطلب پیشنهادی:  با چند ترفند کم هزینه کابینت آشپزخانه را نو کنید

گام دوم: گیاه را از گلدان بیرون بیاورید!

این کار کمی سخت است و باید با گیاه کمی کلنجار بروید. بهتر است گیاه را کمی کج کنید و آن را از گلدان بیرون بکشید. اگر حتی یک یا دو ریشه در گلدان باقی مانده باشد بیرون آوردن گیاه آپارتمانی حتی سخت‌تر هم می‌شود. اما باید صبر و حوصله به خرج دهید و به ساقه گیاه فشار وارد نکنید. برای اینکار چند ترفند وجود دارد:

ترفند یک: اطراف گلدان را فشار دهید

هنگام فشار دادن گلدان آن را دور دستتان بچرخانید و چند بار این حرکت را تکرار نمایید. وقتی این کار را انجام دهید متوجه می‌شوید که گیاه دوست دارد از گلدان خود آزاد شود و به صورت یک تکه همراه با ریشه خود از گلدان جدا می‌شود.

ترفند دوم: ریشه‌هایی که از گلدان بیرون آمده را ببرید

ریشه‌هایی که از گلدان بیرون زده‌اند مانند یک دستگیره محکم عمل می‌کنند و نمی‌گذارند گیاه را از یار قدیمی اش جدا کنید.

ترفند سوم: گلدان را از پایین فشار دهید

اگر دو ترفند قبلی جواب نداد مجبورید از پایین به خاک گلدان فشار وارد کنید. یک مداد یا یک شی مشابه به آن را بردارید و آن را از سوراخ پایینی گلدان به آن فشار دهید. به این ترتیب گیاه به بالا هل داده می‌شود و می‌توانید آن را از خاک بیرون بکشید.

تعویض گلدان

ترفند چهارم: گلدان را بشکنید!

اگر همه ترفندهای بالا را امتحان کردید و نتوانستید گیاه را از گلدان خارج کنید بهتر است برای تعویض گیاه دست به چکش شوید. اگر گلدان سفالی است با یک چکش چند ضربه ارام به آن بزنید تا از چند جهت شکسته شود و بتوانید آن را از خاک گیاه جدا کنید. اگر گلدان پلاستیکی است هم سعی کنید با یک قیچی باغبانی آن را از خاک گیاه جدا کنید و یا روی آن برش ایجاد کنید.

گام سوم: ریشه‌ها را هرس کنید

حالا که گیاه از گلدان خود خارج شده است بهتر است قسمت‌های فرسوده آن را از گیاه ببرید. دقت کنید که این کار را فقط برای قسمت‌های سیاه و کهنه ریشه به کار ببرید وگرنه انرژی گیاه که باید صرف رویش برگ‌ها و گلدهی باشد صرف رویش مجدد ریشه‌ها خواهد شد.
گام چهارم: گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید!
دیگر کار تعویض گلدان  تمام است، گیاه را در گلدان جدید بکارید و دقت کنید که در همان عمقی قرار بگیرد که در گلدان قبلی بود. می‌توانیم گلدان قبلی را برداریم و از ان به عنوان قالب استفاده کنیم.

سخن آخر

در این مطلب روش تعویض گلدان یک گیاه را برای شما گفتیم. آیا شما هم ایده و ترفندی برای انجام این کار سراغ دارید؟ خوشحال می‌شویم ایده‌های شما را هم یادبگیریم پس آن‌ها را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

تعداد کلمات مطلب: 1021

7 دیدگاه

  1. ناشناس

    18 شهریور 1402 در 7:19 ب.ظ

    ای کاش فیلم ویدیویی از توضیحات گفته شده هم قرار میدادین

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      22 شهریور 1402 در 1:45 ب.ظ

      در مطالب بعدی حتما از توضیحات هم ویدیو تهیه می کنیم.

      پاسخ

  2. علی

    18 شهریور 1402 در 9:14 ب.ظ

    با سلام همه ترفندها کاربردی هستند و من خودم از همه آنها استفاده میکنم .
    فقط یک مطلب کم داشت که من خودم اون و تجربه کردم . هنگام تعویض گلدان مقداری به آن آب بدهید . مرطوب بودن خاک هم باعث آسیب کمتر به ریشه می‌شود و هم ریشه راحت تر از خاک و گلدان جدا می‌شود.

    پاسخ

  3. شقایق

    19 شهریور 1402 در 3:44 ق.ظ

    سلام
    ضربه زدن متوالی وریز به بدنه ی گلدان بوسیله ی ابزاری مثل بیلچه ی باغبانی یاهرشیء نظیراین وهمزمان چرخاندن گلدان
    (درحین انجام اینکاربایدمراقب شاخه ها وبرگهای گیاه باشیم. )

    پاسخ

  4. آروین

    19 شهریور 1402 در 7:15 ق.ظ

    ممنون خیلی عالی

    پاسخ

  5. Hasan Eshback

    19 شهریور 1402 در 9:32 ب.ظ

    با درود و خسته نباشید . شما اکثرِ روش ها را برایِ تعویضِ گلدان مرقوم فرموده بودید . فقط یک مورد به نظرم می رسد که به آگاهیتان می رسانم . اگر گلدان سفالی یا از جنسِ پلاستیک (پی وی سی) باشد ، فرقی نمی کند ، با چکشِ لاستیکی به دور تا دورِ گلدان ضربه هایِ آهسته و ملایم می زنیم بنا بر این خاکِ از گلدان تا اندازه ای جدا می شود و خارج کردنِ گیاه به همراهِ خاکِ مربوطه بهآسانی از گلدان خارج می گردد .امیدوادم توانسته باشم کمکِ ناچیزی در موردِ فوق کرده باشم . با سپاس و خدا نگهدار .

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      20 شهریور 1402 در 2:40 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی و اطلاعاتی که در اختیار ما و همراهان ما قرار داد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بدون هزینه دکوراسیون منزل را تغییر دهید

امروزه بسیاری از افراد برای تغییر روحیات خود و اعضای خانواده دوست دارند که دکوراسیون خانه …