تخت سلیمان روستای باستانی اسرارآمیز ایران + ویدیو

1
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایران مملو از مکان‌های عجیبی است که رازهای سربه‌مهر بسیاری را در دل خود جا داده‌اند. رازهایی که بعد از گذشت قرن‌ها هنوز کسی موفق به گشودن اسرار این مکان‌ها نشده است. تخت سلیمان یکی از مکان‌های باستانی پر رمز و راز ایران است.

 

تخت سلیمان، شهری باستانی با قدمتی چندهزارساله در ایران است که عجایب فراوان آن باعث حیرت همگان شده است. دلتامگ در این مقاله به بررسی رازهای سربه‌مهر این شهر باستانی پرداخته، با ما همراه باشید.

تخت سلیمان کجاست؟

این مجموعه عظیم به همراه گنج عجایب دریاچه تخت سلیمان در چهل و پنج کیلومتری شمال شرقی شهر تکاب در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این شهر باستانی تا سال‌ها به‌صورت خرابه‌هایی در نزدیکی روستای تازه کن نصرت‌آباد زیر خاک مدفون شده بود. در آذربایجان شرقی، جاهای دیدنی تبریز نیز بسیار زیبا و دلپذیز هستند که می‌توانند سفری هیجان‌انگیز برای شما رقم بزنند.

کاوش‌ها در این محوطه به‌صورت رسمی از سال 1338 خورشیدی آغاز شد و گروه‌های باستان‌شناسی مشترکی از ایران، آلمان و سوئد به مدت بیست سال در این منطقه به تحقیق پرداختند. بعد از حفاری و خاک‌برداری شهر باشکوهی از زیر خاک نمایان شد. این شهر با سه هزار سال قدمت و دیدن پنج سلسله حکومتی در ایران از اهمیت بالایی برخوردار بود. مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و حتی ایلخانیان مغول هر کدام به‌نوعی در این منطقه آثاری از خود به‌جا گذاشته‌اند.

شهر باستانی تخت سلیمان

دریاچه تخت سلیمان

به دلیل وجود چشمه‌ای جوشان در مرکز این مجموعه قدمت زندگی بشر در این منطقه و اطراف آن به دوره‌های قبل‌تر مانند دوران پارینه‌سنگی و عصر فلزات برمی‌گردد.

آب این دریاچه به دلیل وجود رسوبات سختی مثل منیزیم، پتاسیم و کلسیم، کلر، سولفات و سدیم قابل‌آشامیدن نیست. بااین‌حال دو جوی آب در سمت شمال و جنوب دریاچه قرار دارد که آب را به سمت زمین‌های کشاورزی می‌برد و باعث رونق این منطقه می‌شود.

دریاچه پر رمز و راز تخت سلیمان

شهر باستانی تخت سلیمان

از این شهر افسانه‌ای و دریاچه اعجاب‌انگیزش بارها در داستان‌ها و نوشته‌های تاریخی یاد شده است. اسامی زیادی به زبان‌های مختلف برای این شهر وجود دارد که در زبان پهلوی به آن گنجک، در زبان سریانی گنژک، به یونانی گنزکا و به رومی به گانزک و به عربی شیز می‌نامیدند.

مطلب پیشنهادی:  سنگاچین، لذت پیاده‌روی در ساحلی بی‌نظیر

فر اسپه نام دیگری برای این شهر باستانی است که آن را پایتخت اشکانیان می‌دانند. یکی دیگر از حدسیاتی که درباره این شهر باستانی وجود دارد این است که این شهر را محل تولد زرتشت دانسته‌اند که البته در این مورد بین محققان اختلاف ‌نظرهای زیادی وجود دارد.

دوره ساسانیان در واقع اوج شکوه این شهر بوده است. مورخان ساخت این مجموعه را به‌صورت یک قلعه به دستور پادشاه ساسانی یعنی بهرام گور می‌دانند؛ اما پادشاهان دیگر به توسعه این شهر در دوره‌های بعد کمک کرده‌اند.

طبق آثار به‌دست آمده این منطقه بزرگ‌ترین مرکز آموزش موبدان دینی زرتشتی در عصر ساسانیان بوده است.

گنج عجایب دریاچه تخت سلیمان

طبق افسانه‌های گنج عظیمی در اعماق دریاچه این منطقه مخفی شده است که از گنجینه‌های حضرت سلیمان بوده است. املاح فراوان دریاچه باعث شده که غواصان نتوانند به اعماق این دریاچه بروند و گنج مخفی شده یا اسرار سربه‌مهر این دریاچه را کشف کنند.

بزرگ‌ترین راز دریاچه تکاب وجود گنج‌های بی‌شمار در اعماق آن است؛ گفته می‌شود در زیر دریاچه شهری وجود داشته که در زیر آب غرق شده و این گنج‌ها را با خود به اعماق زمین برده است. عمق دریاچه تکاب در حال حاضر حدود 60 متر است. جالب اینجاست که املاح موجود در دریاچه مانع از غرق‌شدن در این دریاچه می‌شود و شناکردن در آن بسیار دشوار است.

رازهای تخت سلیمان

جاهای دیدنی مجموعه تخت‌سلیمان

دریاچه، کوه زندان یکی دیگر از رمزآلودترین و ترسناک‌ترین مکان‌ها در ایران است، زندان برنجه و جزیره متحرک از دیگر مکان‌های دیدنی و عجیب در مجموعه تخت سلیمان هستند که اگر قصد گردش و بازدید از این منطقه را دارید بهتر است به آن‌ها نیز سری بزنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    13 شهریور 1402 در 6:00 ب.ظ

    این مجموعه متعلق به آذربایجان غربی است و دریاچه اش هم برای شنا کردن خیلی خطرناکه وتا کنون چند نفر در آن غرق شده‌اند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

بهترین جاذبه‌های گردشگری دنیا را از دست ندهید

بهترین جاذبه‌های گردشگری دنیا را نباید از دست بدهید. در این دنیا با این وسعت بسیار زیاد جا…