با این 3 روش آبیاری گیاهان آپارتمانی همیشه‌سبز داشته باشید! + ویدئو

0
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آبیاری گیاهان آپارتمانی اگر هوشمندانه انجام شود باعث می‌شود تا گیاهانی همیشه سبز و با طراوت داشته باشید.
آبیاری گیاهان آپارتمانی به روش های ساده

ممکن است شما هم مانند اکثر مردم فکر کنید که آبیاری گیاهان آپارتمانی ساده است، اما فاکتورهای زیادی وجود دارد که انجام این کار را دشوار می‌کند! این که بدانیم  چه زمانی از روز و هر چند وقت یکبار باید به گیاه آب داد موضوع مهمی است که اگر به آن بی‌توجهی کنید، گیاه شما زرد و پژمرده خواهد شد. اما نگران نباشید، در این مطلب به شما روش‌هایی را یاد می‌دهیم تا صرف‌نظر از نوع، گیاهی همیشه‌سبز داشته باشید.

میزان آبیاری گیاهان آپارتمانی چقدر باید باشد؟

تمامی گیاهان به میزان یکسان نیاز به آبیاری ندارند؛ به همین دلیل بهتر است که برای دانستن میزان آب موردنیاز گیاهتان از زیستگاه آن‌ها سرنخ بگیرید. مثلاً گیاه فیلودندرون از مناطق استوایی آمده است، این منطقه همیشه گرم است و مدام زیر باران قرار می‌گیرد. البته با مطالعه ادامه این مطلب با یادگیری این روش‌ها برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خود نیازی به جستجوی زیستگاه گیاه و انجام مراحل سخت نخواهد داشت. تنها نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که مطمئن باشید زهکشی ته گلدان به‌درستی انجام شده است  و آب‌ اضافه به‌راحتی از گلدان خارج می‌شود.

معرفی سه روش آبیاری گیاهان در آپارتمان

برای این‌که به گیاهان آپارتمانی خود آب بدهید، روش‌های متفاوتی وجود دارد که تمامی آن‌ها باید بادقت انجام شوند. اگر بیشتر یا کمتر از حد معمولی به گیاه خود آب بدهید باعث ازبین‌رفتن آن خواهید شد؛ زیرا  اگر ریشه بیش از حد داخل آب باشد، پوسیده می‌شود و دیگر نمی‌تواند آب و مواد مغذی را به گیاه برساند. در ادامه سه تا از بهترین روش‌های آبیاری گیاهان در آپارتمان را معرفی می‌کنیم.

  • آبیاری با استفاده از نخ کنفی
  • آبیاری با استفاده از بطری
  • آبیاری از قسمت زیرین

حال به بررسی هرکدام از این روش‌ها می‌پردازیم.

آبیاری با استفاده از نخ کنفی

این روش بیشتر برای زمانی که شما مسافرت باشید کاربرد دارد. برای انجام آن باید همه گلدان‌های خود را در یک مکان نورگیر مثل گوشه آشپزخانه یا تراس جمع کنید، یک ظرف با اندازه مناسب تعداد گلدان‌هایتان را پرازآب کنید و آن را روی یک سطح بلندتر از سطح گلدان‌ها بگذارید. حالا نخ‌های کنفی را بردارید و یک طرف آن‌ها را در گلدان‌ها و یک طرف دیگر آن‌ها رل درون ظرف آب قرار دهید. با این روش، آب کم‌کم جذب نخ می‌شود و به خاک گلدان می‌رسد.

 

آبیاری گیاهان آپارتمانی با استفاده از بطری

با استفاده از این روش شما یک سیستم آبیاری قطره‌ای خواهید داشت که بسیار ارزان و در دسترس است. برای انجام آن می‌توانید گام‌های زیر را دنبال کنید:

  1. یک بطری پلاستیکی ترجیحاً دو لیتری را انتخاب کنید.
  2. بطری را از آب تمیز پر کنید.
  3. ۴ تا ۵ سوراخ با میخ روی درب بطری ایجاد کنید.
  4. مطابق ویدئو درب بطری را ببندید و آن را برعکس درون خاک بگذارید.
مطلب پیشنهادی:  جدیدترین مدل‌های صندلی برای اپن آشپزخانه

نکته: مراقب باشید که سوراخ‌هایی که روی درب بطری ایجاد می‌کنید خیلی ریز نباشند؛ زیرا ممکن است درون خاک مسدود شوند.

آبیاری گیاهان آپارتمانی در خانه

آبیاری گیاهان از قسمت زیرین

آبیاری گیاهان آپارتمانی از قسمت پایینی یعنی زهکش گلدان سه روش دارد.

روش اول: استفاده از یک بشقاب لبه‌دار

شما می‌توانید درست در زمانی که نوبت آبیاری گیاهتان است یک بشقاب را پرازآب کنید و آن را زیر گلدانتان بگذارید و آن‌قدر صبر کنید تا آب بشقاب تمام شود. در این روش کاربردی آبی که داخل بشقاب لبه‌دار قرار دارد، آرام‌آرام وارد خاک گلدان خواهد شد و ریشه گیاه آن را جذب می‌کند. از این روش برای حفظ‌کردن رطوبت خاک و حفظ‌کردن مواد مغذی آن در مراکز باغبانی هم استفاده می‌شود.

روش دوم: استفاده از یک سینی بزرگ و آب حمام!

در این روش باید گیاهان آپارتمانی خود را مانند روش قبلی درون یک سینی لبه دارد قرار دهید! تنها تفاوتی که با روش قبلی دارد این است که گیاهان را به‌صورت گروهی در سینی می‌گذارید و در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید. با این کار تنها زمانی که خاک تمامی گیاهان خشک شد، لازم است که به‌اندازه یک‌سوم سینی درون آن آب بریزید.

روش سوم: استفاده از گلدان هوشمند

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی به بهترین روش، گلدان‌هایی تولید شده است که به‌صورت خودکار آبیاری گیاه را انجام می‌دهند و شما تنها ماهی یک‌بار باید مخزن آب گلدان را پر کنید. البته این زمان باتوجه‌به نوع و برند گلدان می‌تواند متفاوت باشد.

 

سخن آخر

در این نوشتار از مجله دلتا سه روش از بهترین روش‌های آبیاری گیاهان آپارتمانی را برای شما معرفی کردیم. امیدواریم با استفاده از این روش‌ها، گیاهانی همیشه‌سبز و خانه‌ای بانشاط و باطراوت داشته باشید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

از فضاهای پرت خانه استفاده درست کنید

پر کردن فضاهای پرت خانه یکی از کارهایی است که طراحان داخلی در ابتدا برای هر خانه‌ای انجام …