زنده ماندن بدون لباس مخصوص در فضا

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بدون لباس مخصوص در فضا نفس کشیدن امکان ندارد. برای اطلاعات بیشتر در دلتامگ همراه ما باشید.

بدون لباس مخصوص در فضا امکان زنده ماندن وجود دارد یا خیر؟ این سوال ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است، از این رو در دلتامگ به بررسی این مطلب پرداخته ایم.

به منظور ادامه زندگی در فضا لازم است فضانوردان لباس مخصوص به تن داشته باشند، این لباس ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که فضانورد بتواند برای مدتی به دور از فضا پیما، به مواد غذایی، آب و ها دسترسی داشته باشد. بدون لباس مخصوص فضا چه شرایطی در انتظار فضانورد خواهد بود؟ برای دانستن این موضوع همراه ما باشید.

بدون لباس مخصوص فضا چه بلایی سر انسان می آید؟

فیلم های بسیاری در این زمینه ساخته شده است که در دسته فیلم های علمی تخیلی قرار می گیرند و در آن ها خروج انسان از لباس و قرار گرفتن در فضا نمایش داده می شود. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟

خیر، حقیقت این است که انسان بدون لباس مخصوص فضا، تنها برای چند ثانیه زنده خواهد ماند. با توجه به اطلاعات استفان دی می، افسر ارشد راهبرد در آژانس فضایی اروپا  (ESA) که پیشرفت اکتشافات و رباتیک انسانی را به عهده دارد بیان کرد که انسان بدون لباس مخصوص فضا، با قرار گرفتن در شرایط فضا، به دلیل نبود و یا کمبود اکسیژن حداکثر بعد از 10 تا 15 ثانیه بیهوش خواهید شد.

لباس فضانوردی

تاثیر فضا بر روی انسان بدون لباس مخصوص فضا

نبودن اکسیژن بعد از مدتی به مشکلی جدی تبدیل می شود. زمانی که اکسیژن کم شود، به ریه ها فشار وارد شده و آن ها را پاره می کند. این امر باعث ایجاد حباب در خون شده و به سرعت آمبولی را ایجاد می کند. با توجه به این اطلاعات که استفان دی می در اختیار ما قرار داده است، نتیجه می گیریم این اتفاق مشابه همان روندی است که دریانوردان هنگام بالا آمدن در ریه های خود تجربه می کنند.

به منظور رعایت این امر، لازم است که ریه ها در این مواقع خالی شوند چراکه این اختلاف فشار می تواند نتایج مرگبار دیگری را ایجاد کند.

اتفاقات عجیب در فضا که انسان را متلاشی می کند

با توجه به بیان دی می، در فضا اشک چشم، بزاق دهان بعد از چند ثانیه شروع به جوشیدن می کنند، پوست حالت کشسانی داشته و می تواند تغییرات را در این فشار ایجاد کند. در برخی موارد امکان انفجار وجود دارد گه در برخی از فیلم ها به دست انسان رسیده اند که خیلی دقیق نیستند.

مطلب پیشنهادی:  ضرب‎ المثل ‎های فارسی در ارتباط با خانه و مسکن

چگونه می توان از فشار در فضا ایمن ماند؟

بدون لباس مخصوص در فضا ممکن است انسان شرایط وحشتناکی را تجربه کند. از این رو لباس فضانوردی به گونه ای ساخته شده است که تمام مایحتاج انسان را در اختیارش قرار دهد و باعث نجات زندگی او شود.

اما سوال اینجاست که اگر انسان در شرایطی مجبور به ترک لباس داشته باشد چگونه می تواند نجات یابد؟ هیچ چیز نمی تواند شما را از این شرایط نجات دهد مگر اینکه خودتان را به یک فضاپیما برسانید تا دوباره فشار و اکسیژن خون شمت متعادل شود. در غیر این صورت بعد از چند دقیقه دچار مرگ غزی خواهید شد.

فضانوردی در شرایط ایده آل

لباس فضانوردی چگونه انسان را نجات می دهد

همان طور که بیان شد لباس فصا نورید می تواند اکسیژن و مواد غذایی در اختیار انسان قرار دهد، علاوه بر این می تواند انسان را از سوختگی و آسیب های فیزیکی دیگر در امان نگه دارد.

فضانوردان در صورتی که در سایه و یا در زیر نور خورشید باشند دمایی بین منفی 150 درجه سیلسیو تا 120 درجه را تجربه خواهند کرد. این شرایط می تواند باعث یخ زدگی و یا سوختگی شود.

لباس فضانوردی علاوه بر اینکه انسان را از این شرایط نجات می هد در برابر پرتوهای موجود از انسان محافظت می کند، به علاوه در فضا، وجود ریز شهاب سنگ ها و یا زباله های فضایی می تواند از نظر فیزیکی به فضانورد صدمه وارد کند. از این رو بدون لباس مخصوص در فضا، مرگ فاجعه بار انتظار انسان را می کشد.

پیشنهاد مطالعه: تصاویر جذاب از ماه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

با عجیبت‌ترین مناسبت‌های تقویم آشنا شوید!

عجیب ترین مناسبت های تقویم جهانی که به قدری عجیب هستند که ممکن است شما را به خنده بیندازد.…