زیباترین مسجد ایران، مسجدی از جنس رنگین‌کمان + ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مسجد نصیرالملک یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ایران برای خارجی‌هاست.
مسجد نصیرالملک به مسجد صورتی ایران شهرت دارد

یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین مساجد تاریخی ایران مسجد نصیرالملک شیراز است که با بنای خاص و رنگ‌های فراوانش، دل هر بیننده‌ای را می‌رباید. دلتا مگ در این مقاله به معرفی این مسجد زیبا و تاریخی پرداخته است، با ما همراه شوید.

تاریخچه مسجد

در جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند و در نزدیکی بنای زیبای شاه‌چراغ، یکی از منحصربه‌فردترین بناهای تاریخی ایران، یعنی مسجد نصیرالملک واقع شده است. این مسجد یکی از مساجد مهم و تاریخی ایران در شهر شیراز است.

سال ساخت این مسجد به سال 1294 هجری قمری بازمی‌گردد. معماران این بنای ارزشمند میرزا رضا کاشیگر و حاج‌محمد حسن معمار بوده‌اند که در سال 1305 هجری قمری ساخت آن را به پایان رسانده‌اند.

علی ملا باشی معروف به نصیرالملک از سلسله ملاباشیون دستور ساخت این بنا را داده بود. ساخت آن حدود دوازده سال طول کشیده و در طی سال‌های مختلف بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته تا این میراث گران‌بها برای آیندگان باقی بماند.

سقف منحنی‌دار پنج کاسه بی‌نظیر مسجد، ستون‌های زیبا با نقاشی‌های حکاکی شده، منارهای بلند، ساختمان‌سازی مقرنس زیبا و بی‌مانند آن باعث شده که این مسجد یکی از مهم‌ترین و ارزنده‌ترین مساجد تاریخی ایران باشد.

این مسجد در طول تاریخ تعمیرات و بازسازی‌های متعددی را تجربه کرده است و همچنان به‌عنوان مکانی مقدس برای نماز و عبادت استفاده می‌شود. بازدید از مسجد نصیرالملک برای علاقه‌مندان به معماری، هنر و تاریخ بسیار جذاب است و می‌تواند فرصتی مناسب برای شناخت نزدیک‌تر از میراث فرهنگی و تاریخی شیراز باشد.

مطلب پیشنهادی:  تفریح یک‌ روزه جذاب در قلب تهران

ویژگی‌های منحصربه‌فرد مسجد نصیرالملک

مشهورترین ویژگی آن حیاط داخلی باشکوه و گنبدی پر آذین است. از طرفی شیشه‌های رنگارنگ مسجد که در زیر تابش نور خورشید انبوهی از رنگ‌های زیبا را به فضای داخلی مسجد می‌پاشند باعث شده‌اند که این بنا به مسجد هزار رنگ شهرت یابد.

در مسجد نصیرالملک به دلیل استفاده از کاشی‌های صورتی زیاد در دکوراسیون داخلی، نام مسجد صورتی را نیز بر پیشانی خود حک کرده است. وقتی نور خورشید از شیشه‌های رنگی می‌گذرد، بازی چشمگیر رنگ‌ها را در نمازخانه ایجاد می‌کند.

این مسجد به‌خاطر آینه‌کاری‌های پیچیده‌اش نیز معروف است. دیوارهای داخلی با آینه‌های کوچک متعددی تزئین شده‌اند که نور را منعکس می‌کنند و جلوه بصری جذابی ایجاد می‌کنند.

کاشی‌های مسجد در نقش‌ها و طرح‌های مختلف چیده و کار شده‌اند. آنها دارای نقوش هندسی و گل‌های زیبای رنگارنگ هستند که بر جذابیت مسجد افزوده‌اند.

تلفیق نور، رنگ و دکوراسیون هنرمندانه، فضایی معنوی و عبادتگاهی خاص را ایجاد کرده است که از تمامی بازدیدکنندگان و نمازگزاران دلربایی می‌کند. با ورود به مسجد نصیرالملک، شما به سرزمین رویایی پا خواهید گذاشت که از هر نظر بی‌همتا و شگفت‌انگیز است.

پیشنهاد مطالعه:اقیانوس ابر ایران را بر فراز روستای فیلبند ببینید + ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

با رویایی‌ترین مناطق جهان آشنا شوید

زیباترین مکان‌های جهان را بشناسید. این مکان‌های زیبا شما را حیرت‌زده خواهد کرد.این مکان‌ها…