با نحوه خواندن سند ملک آشنا شوید

0
20
زمان مطالعه: 4 دقیقه
معمولا افراد تصور می‌کنند مطالعه سند یک ملک کار بسیار راحتی است اما باید بدانید این مورد احتیاج به دانش دارد.
خواندن سند ملک

خواندن سند ملک باتوجه‌به اهمیت سند و ماهیت آن در معاملات بسیار اهمیت داشته و افراد باید به آن توجه کنند؛ بنابراین در این مطلب از دلتامگ همراه ما باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه سند یک ملک را بخوانیم.

با انواع سند آشنا شوید

  • اسناد رسمی: این نوع از سند توسط مأموران دولت و به‌صورت رسمی تنظیم می‌شود و به همین دلیل در هر سازمانی به‌راحتی قابل‌استناد نیست.
  • اسناد عادی: مدارکی هستند که توسط افراد عادی نوشته و تنظیم شود. برای مثال قراردادهای ملکی که در بنگاه‌های معاملاتی و توسط مشاوران املاک تنظیم می‌شود به‌عنوان یک سند عادی شناخته شده و در مقایسه با اسناد رسمی از اعتبار کمتری برخوردار است.

خواندن سند ملک

خواندن سند ملک یکی از اصلی‌ترین مهارت‌ها برای مشاورین املاک است که اطلاع از انواع سند و آگاهی زیر برای آنان موردنیاز است.

شماره اصلی و شماره فرعی

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای خواندن سند ملک مشاوران املاک، پلاک ثبتی است. پلاک ثبتی دارای دو مشخصه به نام‌های شماره اصلی و فرعی است که با همین نام در انواع سندهای تک برگی نوشته می‌شود.

لازم است بدانید در اسناد دفترچه‌ای این پلاک‌های ثبتی به‌صورت یک عدد ممیز دار نوشته می‌شوند؛ اما نکته مهم آن است که مشاوران املاک باید بدانند ممیز فقط جداکننده پلاک ثبتی اصلی و فرعی است.

باید بدانید عدد نوشته شده در سمت راست ممیز که معمولاً عددی بزرگ‌تر است، پلاک فرعی ملک و عدد نوشته شده در سمت چپ آن که عدد کوچک‌تر را شامل می‌شود، پلاک اصلی ملک است.

یک مورد دیگر آن است که در برخی از مواقع عدد فرعی کوچک‌تر از عدد اصلی بوده و باید فقط به چپ و راست بودن عدد توجه شود.

شماره اصلی پلاک ثبتی مربوط به خیابان و کوچه  بوده که از قطعه اصلی جدا شده و شماره فرعی متعلق به ملک موردنظر است. توجه کنید پلاک‌های ثبتی متفاوت از پلاک‌های شهرداری هستند. با بررسی پلاک ثبتی ملک و دقیق شدن در جزئیات آن می‌توانید از بسیاری از کلاهبرداری‌ها جلوگیری کنید.

شماره اصلی و شماره فرعی

قطعه، مفروز و مجزا شده

این مورد و اطلاعات از سند مربوط به تقسیمات شهرداری بوده و این مورد نشان می‌دهد قطعه بزرگ و تقسیم شده از زمین‌های شهری است. با تقسیم  هر قطعه زمین یک عدد روی آن نوشته می‌شود تا بتوان به‌راحتی اطلاعات مربوطه را پیدا کرد.

به عبارتی به ترتیب اطلاعات مربوط به قطعه، مفروز، شماره اصلی و سپس شماره فرعی ما را به ملک موردنظر خواهد رساند.

شماره دفتر املاک و صفحه

در این بخش از سند اطلاعات مربوط به گذشته و سابقه سند قرار داده شده است. این مورد به افراد کمک می‌کند اطلاعات ثبتی را بازیابی و بررسی کند.  برای بررسی‌کردن سابقه ملک و دریافت اطلاعات ثبتی می‌توان به دفتر مربوطه رفته و درخواست این اطلاعات را کرد.

مطلب پیشنهادی:  خرید آپارتمان در اتابک با بودجه محدود!

لازم است بدانید برای اطلاع از گذشته سند با جزئیات کامل می‌توانید از بنچاق آن استفاده کنید. هنگام استعلام اطلاعات ثبتی ملک به‌راحتی می‌توان به این موضوع دست‌یافت که آیا ملک درگذشته در اختیار بنیاد و یا ستاد بوده است یا نه. زیرا در صورت تأیید این موضوع باید ملک مربوطه و شرایط مالکیت آن را بادقت بیشتری بررسی کنید.

سند خوانی در معاملات املاک چه اهمیتی دارد؟

فکر کنید یک ملکی اوقافی بوده و این موضوع را از روی سند ملک متوجه نشده‌اید. قطعاً نمی‌تواند هنگام کارشناسی ملک و قیمت‌گذاری به‌درستی عمل کند. این اتفاق باز هم منجر به تلف‌شدن زمان و انرژی شما و ازبین‌رفتن اعتبار شما می‌شود.

در مثال دیگر فرض کنید با مشکلات بالا مواجه نشده‌اید و خریدار و فروشنده به مرحله‌ای رسیده‌اند که باید تفاهم کنند. اگر در این مرحله مشخص شود متراژ اعلامی توسط مالک با آنچه در سند ملک وجود دارد متفاوت است چه می‌کنید؟ در این شرایط احتمال اینکه توافق بین خریدار و فروشنده بهم بخورد بسیار زیاد است.

حال تصور کنید در مرحله عقد قرارداد مشخص شود در سند ملک مشکلی وجود دارد. در این حالت قطعاً تمامی زحمات شما بربادرفته و خریدار و فروشنده را از دست می‌دهید.

در نتیجه، کارشناسی ملک، قیمت‌گذاری، تمامی توافق‌های انجام شده و نوشتن قرارداد، بدون توجه به سند ملک، محکوم به شکست است.

سند خوانی در معاملات املاک چه اهمیتی دارد؟

نکات بسیار مهم هنگام خواندن سند

  • مشخصات مالک و اطلاعات درج شده در سند را بررسی کرده همچنین هویت صاحب‌ملک را بررسی کنید.
  • آدرس و مساحت دقیق ملک را بررسی کرده و دقت داشته باشید که نباید با اطلاعات اعلام شده برای ملک تفاوتی داشته باشد.
  • نکته مهم دیگر آن است که شما باید کاربری ملک را بررسی کرده و اطلاعات دقیق را در مبایعه‌نامه درج کنید.
  • حالا نوبت به بررسی عرصه و اعیان این ملک است. قسمت مربوط به عرصه و اعیان را بررسی کرده و در صورت وقفی بودن ملک موضوع را اطلاع دهید.
  • در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی برخی قسمت‌ها به‌صورت مشاع بوده و برای تمام ساکنین مجموعه است. قسمت‌های مشاع را به اطلاع طرفین رسانده و آن‌ها را مطلع کنید.
  • در زمان معامله زمین، حتماً پهنه آن بخش و کاربری آن را بررسی کرده و اطلاعات دقیق را در مبایعه‌نامه درج کنید. چرا که استخراج اطلاعات غلط می‌تواند برای مدیران قرارداد دردسرساز باشد.
  • شرایط پارکینگ و انباری را بسته به اطلاعات موجود در سند در مبایعه‌نامه ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

محله کوی فراز تهران، امکانات + نمونه آگهی

کوی فراز در شمال غربی پایتخت و در منطقه 2 تهران واقع شده است که به دلیل دسترسی مناسب، آب‌و…