روابط اجتماعی نشان دهنده سلامت شما هستند!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطالعات پژوهشگران کانادایی مشخص کرده‌است، افرادی که از روابط اجتماعی بهتری دارند نه تنها کمتر مریض می‌شوند بلکه درصد کمتری از آنها به حملات قلبی مبتلا می‌شوند.
تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت جسم و روان

در عصر امروز و با رشد شبکه‌های اجتماعی، وسایل ارتباطی و … انسان‌های بسیاری از راه‌های دور و نزدیک با یکدیگر ارتباط دارند ند و این موضوع را می‌توان یکی از مزایای دوره فناوری و ارتباطات دانست. اما آیا داشتن دایره بزرگی از دوستان و روابط اجتماعی بر سلامت جسم و روان انسان تاثیر مثبت دارد؟ در این مطلب از دلتامگ قصد داریم تا تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت جسم و روان را مورد بررسی قرار دهیم.

تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت جسم و روان

مهارت‌های ارتباطی

تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت جسم

پژوهشگران کانادایی به این نتیجه رسیده‌اند، داشتن دامنه گسترده از دوستان می‌تواند تاثیر مثبتی را بر سلامت جسم و روان انسان بگذارد. مطالعات محققان مونترال کانادا نشان داده‌اند، افراد اجتماعی نسبت به دیگران از کارکرد منظم‌تر و بهتر قلب برخوردار هستند و به احتمال کمتری دچار حملات قلبی می‌شوند.

این پژوهشگران به مدت یک سال احساسات افرادی که روابط اجتماعی مناسبی داشتند را بررسی کردند. پرفسور «گوین»، سرپرست این تیم پژوهشی در رابطه با این تحقیق گفت:« افراد منزوی و تنها دارای ضربان قلب نامنظمی هستند، در صورتی که ضربان قلب افراد اجتماعی ریتمی منظم دارد. در این مطالعه با نگاه ویژه‌ای به نوسانات قلبی توجه شد زیرا ضربان قلب بد و نامنظم می‌تواند الارم هشداری برای ابتلا به بیماری یا حملات قلبی باشد.»

همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که ارتباط اجتماعی قوی دارند و به لحاظ اجتماعی فعال هستند، به احتمال کمتری دیابت نوع دو می‌گیرند.

روابط اجتماعی

روابط دوستانه بر سلامت روان نیز موثر است

بیشتر افراد در تعاملات اجتماعی احساس آرامش می‌کنند و از داشتن تجربیات مشترک لذت می‌برند. همچنین برخی از افراد داشتن دوست را انگیزه‌ای می‌دانند تا فعالیت‌های سالم انجام دهند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد ارتباط‌های اجتماعی، بخش‌هایی از سیستم عصبی بدن را تحریک می‌کنند که وظیفه‌شان ترشح هورمون‌های تنظیم کننده و کاهش دهنده استرس و اضطراب است. به بیان ساده‌تر زمانی که ما ارتباطات اجتماعی داریم، راحت‌تر می‌توانیم در طولانی مدت به فاکتورهای استرس غلبه کنیم.  روانشناسان معتقدند: در نتیجه تعاملات اجتماعی دوپامین ترشح می‌شود، که همچون مورفین طبیعی عمل می‌کند. بررسی‌هایی که در گذشته نیز انجام شده نشان دهنده اثرات حمایت کننده حمایت‌ها و تعاملات اجتماعی است.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه دلمه ساده خانگی بدون گوشت + ویدئو

طبق تحقیقات روانشناسان، حفظ روابط دوستانه در دوران پایانی زندگی، از زوال عقلی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، نتایج پژوهش‌ها مشخص کرده‌اند،  ارتباطات اجتماعی با سلامت جسمی و سبک زندگی سالم‌تر مرتبط است.

نتیجه‌گیری: انسان ذاتا موجودی اجتماعی است که از تنهایی و انزوا لذت نمی‌برد. پیشرفت علم امروزه فواید این ویژگی ذاتعی و میل به اجتماع را به ما نشان داده‌است. حضور در اجتماع و تشکیل پیوندهای اجتماعی یکی از روش‌های حفظ سلامتی است.

پیشنهاد مطالعه: این افراد مشکلات شما را حل می‌کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…