آیا استفاده از ضد آفتاب در منزل ضروری است؟

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
استفاده از ضد آفتاب در منزل بر خلاف تصور برخی افراد بسیار ضروری است. حتی اگر قصد دارید یک روز کامل در خانه بمانید و روبه روی تلویزیون بنشینید، لازم است که از ضد آفتاب استفاده کنید! ولی دلیل این امر چیست؟
استفاده از ضد آفتاب در منزل

استفاده از ضد آفتاب در منزل یا در هوای ابری سؤالی است که ذهن بسیاری از افارد را به خود مشغول کرده است. اما جواب علمی و قطعی به این سؤال چیست؟ واقعاً باید در خانه هم ضد آفتاب بزنیم و مراقب پوستمان باشیم؟ تکلیف هوای ابری و استفاده از ضد آفتاب چیست؟ در مجله اینترنتی دلتا پاسخ این سؤال‌ها را به شما می‌دهیم.

استفاده از ضد آفتاب در خانه

ضد آفتاب یک محصول مراقبتی از پوست است که همیشه باید در دسترستان باشد. این محصول از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA  (عامل پیر پوستی) و UVB (عامل آفتاب سوختگی) خورشید مراقبت می‌کند و احتمال بروز چین و چروک، لکه‌های ناشی از تابش نور خورشید، آفتاب سوختگی و سرطان پوست را به حداقل می‌رساند.

نکته مهم در مورد استفاده از ضد آفتاب در منزل وجود فاکتورهای محافظتی در برابر نور خورشید یا SPF در آن است که وجود آن روی پوست در هر موقعیتی لازم است! پس بدون توجه به مکان یا فصل باید از این محصول مراقبتی از پوست استفاده کنیم. حتی وقتی هوا سرد است، باران می‌بارد یا در اتومبیل هستید نیز باید از ضد آفتاب استفاده کنید؛ چون اشعه‌های نور خورشید حتی از پشت پنجره‌ها و ابرها هم نفوذ می‌کنند و موجب سرطان پوست یا پیرپوستی می‌شوند.

استفاده از ضد آفتاب در منزل همچنین، احتمال آفتاب سوختگی را کمتر می‌کند و موجب حفظ جوانی و شادابی پوست می‌شود. دقت کنید که از کرم ضد آفتاب باید در تمام نواحی پوست که در معرض نور خورشید هستند، استفاده کنید. برای مثال، گردن و روی دست‌ها. برای این منظور، استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بین ۱۵ تا ۳۰ کفایت می‌کند. ولی در صورتی که زیاد در معرض نور خورشید هستید، می‌توانید ضد آفتاب با فاکتورهای محافظتی بالاتری را انتخاب کنید.

استفاده از ضد آفتاب در خانه ضروری است یا نه؟

اشعه‌های UVA و UVB و نور آبی چیست؟

اشعه UVA جزو اشعه‌های ماورای ‌بنفش نور خورشید است اثرات مخربی بر سلامت پوست دارد. UVA از شیشه پنجره عبور و به درم (ضخیم ‌ترین لایه پوست) نفوذ می‌کند. این اشعه کلاژن و بافت الاستیک پوست را تجزیه می کند و سبب بروز علایم پیری زودرس پوست می‌شود؛ مانند چین و چروک و لکه ‌های پیری. از سوی دیگر، با اختلال در سیستم ایمنی بدن، محافظت از پوست را به مخاطره می‌اندازد و موجب بروز سرطان پوست می شود.

اشعه UVB جزو اشعه‌های ماورای بنفش سوزان خورشید است که به DNA پوست صدمه می‌زند و سبب قرمز رنگ شدن و التهاب آن می‌شود. وقتی سلو‌ل‌های پوستی آسیب می‌‌بینند، در معرض بروز سرطان پوست قرار می‌گیرند.

نور آبی رنگ یا blue light همان نوری است که از صفحات وسایل دیجیتال مثل رایانه، تلفن همراه و تلویزیون ساطع می‌شود و موجب افزایش تولید رنگدانه یا ملانین در پوست می‌شود. این مسئله به بروز لک‌های ملاسما و لکه‌های پیری می‌انجامد. نور آبی سبب ایجاد شدن رادیکال‌های آزاد در پوست می‌شود که التهاب پوستی، تجزیه کلاژن و بافت الاستیک پوست را در پی دارد.

اگر بیشتر روز از لپ‌تاپ یا تلفن همراه استفاده می‌کنید یا روبه‌روی تلویزیون می‌نشینید، استفاده از ضد آفتاب در منزل برای شما لازم است. در این زمینه، باید دقت کنید بر اساس تحقیقات، ضد آفتاب‌هایی که حاوی اکسید زینک یا دی اکسید تیتانیوم هستند، از پوست در برابر نور آبی محافظت می‌کنند. این دو ماده معدنی جزو ضد آفتاب‌های فیزیکی هستند.

مطلب پیشنهادی:  عجیب‌ترین جاده‌های جهان کدامند؟

از چه نوع ضد آفتابی باید در منزل استفاده کنیم؟

از چه نوع ضد آفتابی در منزل استفاده کنید؟

بهتر است همیشه نوعی از ضد آفتاب وسیع الطیف را انتخاب کنید که از پوست در برابر هر دوی اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند. اگر پوستتان در برابر آفتاب زود دچار آفتاب سوختگی می‌شود، از ضد آفتاب‌هایی با SPF  65 یا بیشتر استفاده کنید.

نکات مهم درباره استفاده از ضد آفتاب در خانه

۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیش از خارج شدن از منزل، کرم ضد آفتاب را روی پوست تمیز و خشک بزنید. پوستتان را با کرم بپوشانید و ماساژ دهید تا جذب بشود. برای لب‌ها هم از بالم لب حاوی ضد آفتاب استفاده کنید.

در زمان استفاده از ضد آفتاب در خانه حدوداً هر ۲ ساعت آن را تجدید کنید یا اگر دوش می‌گیرید یا تعریق شدید دارید، بلافاصله‌ آن را تمدید کنید.

ضد آفتاب خود را با توجه به نوع پوستتان انتخاب کنید. انواع پوست عبارتند از: پوست خشک، معمولی، چرب و مختلط یا حساس. برای پوست‌های چرب، ضد آفتاب‌های فاقد چربی مناسبند یا ضد آفتاب‌هایی با بافت ژلی. دست کم ۲ بار در روز از ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.

هنگام خرید ضد آفتاب به تاریخ انقضای آن توجه کنید و محصولی را انتخاب کنید که از پوست در برابر هر دوی اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند.

از چه نوع کرم ضد آفتاب در منزل استفاده کنیم؟

دستور تهیه ساده برای استفاده از ضد آفتاب در خانه

یک دوم فنجان ژل آلوئه‌ورای خالص و روغن نارگیل را با نصف فنجان پودر اکسید روی، ۵۰  قطره روغن عصاره گردو و ۱ فنجان کره شی مخلوط کنید تا حالت یکدستی ویدا کند. می‌توانید از این ضد آفتاب خانگی به جای ضد آفتاب‌های کارخانه‌ای استفاده و به خوبی از پوست خود محافظت کنید.

روش استفاده از ضد آفتاب در خانه

ضد آفتاب را صبح‌ها پس از شستن پوست روی آن بزنید. از این محصول به طور مداوم استفاده و هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار تجدید کنید.نور خورشید بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر بیشترین شدت را دارد. به استفاده از ضد آفتاب در منزل در این ساعات توجه بیشتری کنید.

نکته‌های مهم درباره استفاده از ضد آفتاب در منزل

سخن پایانی درباره استفاده از ضد آفتاب در منزل

نتیجه تمام چیزهایی که گفتیم این است که حتی اگر یک روز کامل قرار است از خانه خارج نشوید و در منزل بمانید، باید حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید. باید بدانید استفاده از ضد آفتاب در منزل امری ضروری است. این مسئله ربطی به فصل سال یا سرد و ابری بودن هوا ندارد و همیشه از ضروریات روتین روزانه پوستی است. فراموش نکنید که همیشه از ضد آفتاب‌هایی استفاده کنید که تمام اشعه‌های مضر نور خورشید را پوشش می‌دهند و از پوستتان به طور کامل محافظت می‌کنند.

پیشنهاد برای مطالعه: خواص گوجه‌ فرنگی برای پوست را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…