8 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف برق در خانه

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای کاهش هزینه‌های برق بهتر است در کنار استفاده بهینه از وسایل، این ترفندها را به کار ببرید.
کاهش مصرف برق

این روزها با گرم شدن هوای خانه، به طبع مصرف برق نیز بیشتر می‌شود؛ از سوی دیگر همه خانم‌ها دوست دارند که برای همسر و فرزندان خود بهترین غذاها و خوشمزه‌ترین دسرها را درست کنند؛ همه این عوامل باعث می‌شود که مقدار برق مصرفی افزایش یابد. بسیاری از ما براین باوریم که برای کاهش مصرف برق در خانه، باید بسیاری از کارهایی را که دوست داریم انجام ندهیم, در حالی که اینگونه نیست. شما با به کار بردن چند ترفند ساده که در این مطلب از دلتامگ به آن اشاره می‌کنیم، می‌توانید میزان برق مصرفی را کاهش دهید بدون آنکه مجبور باشید کارهایی را که دوست دارید ترک کنید.

راهکارهای کاهش مصرف برق در خانه

با استفاده از این ترفندها می‌توانید هزینه مصرفی برق خود را کاهش دهید:

استفاده از لامپ‌های ال ای دی

استفاده از لامپ‌های LED یکی از بهترین راهکارها برای کاهش مصرف برق در خانه است. لامپ‌های LED از تکنولوژی پیشرفته‌ای برای تولید نور استفاده می‌کنند به طوری که به جای فیلامنت گرمایی در لامپ‌های قدیمی، از یک نیمه‌رسانا (دیود) برای تولید نور استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه این لامپ‌ها نسبت به مدل‌های دیگر عمر طولانی‌تری دارند و به طور معمول80٪ انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های قدیمی مصرف می‌کنند.

کاهش مصرف برق

استفاده از دمای مناسب برای لوازم گرمایشی و سرمایشی

ساده‌ترین روش کاهش مصرف برق خانگی، استفاده از دمای مناسب برای لوازم گرمایشی و سرمایشی است؛ برای استفاده از این روش لازم است که دمای حداکثر و حداقل وسایل برقی را به طور متناسب با نیازهای خود تنظیم کنید. به گونه‌ای که شما با استفاده از تایمرها و برنامه‌ریزی، می‌توانید دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی را در زمان‌های خاص روشن یا خاموش کنید. به عنوان مثال، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید تا سیستم گرمایش را در زمان‌هایی که در خانه حضور ندارید، کاهش دهید و در زمان ورود به خانه، دمای مطلوب را تنظیم کنید.

برای کاهش مصرف برق در خانه از هدر رفتن گرما و سرما جلوگیری کنید

جلوگیری از هدر رفتن گرما و سرما در خانه می‌تواند به کاهش مصرف برق کمک کند. برای اینکار لازم است مطمئن شوید که خانه شما به طور کامل عایق‌کاری شده است. راه بعدی نصب پنجره‌های دوجداره است؛ اینگونه پنجره‌ها قابلیت عایق حرارتی دارند و از هدر رفتن گرما و سرما کمک می‌کند. استفاده از پرده‌ها، درب‌های کمکی یا رول‌های شفاف روی پنجره‌ها نیز می‌تواند هدر رفتن گرما و سرما را به حداقل برساند و همچنین به عایق‌کاری خانه کمک کند.

استفاده کمتر از آب داغ

استفاده کمتر از آب داغ می‌تواند در کاهش مصرف برق تاثیر بسزایی داشته باشد. تنها کافی است در مواردی که استفاده از آب سرد ممکن است، مانند شستشوی دست‌ها، شستشوی ظروف و لباس و مراحلی از آشپزی که آب گرم مورد نیاز نیست، از آب سرد استفاده کنید. این کار می‌تواند مصرف آب داغ و برق مورد نیاز برای گرم کردن آن را کاهش دهد. یا اینکه هنگام استفاده از ماشین لباسشویی و ظرفشویی، از برنامه‌های صرفه‌جویی که از آب سرد یا آب بهینه استفاده می‌کنند، استفاده کنید. این برنامه‌ها کمترین میزان آب گرم را استفاده می‌کنند و در نتیجه مصرف برق را کاهش می‌دهند.

مطلب پیشنهادی:  لکه روغن روی لباس را با ۶ روش نابود کنید!

 کاهش مصرف برق در خانه با استفاده بیشتر از مایکروویو

استفاده بیشتر از مایکروویو در خانه می‌تواند به کاهش هزینه برق کمک کند. مایکروویوها از روشی به نام “انتقال مستقیم حرارت” برای گرم کردن غذا استفاده می‌کنند؛ که باعث می‌شود انرژی برق بطور مستقیم به غذا منتقل شود، بدون اینکه نیاز به گرم کردن کلیه محیط ظرف یا سینی غذا داشته باشد. در نتیجه انرژی و زمان کمتری برای گرم کردن غذا نیاز است.

کاهش مصرف برق

 استفاده از خشک کن را محدود کنید

استفاده متعدد از خشک کن برای خشک کردن لباس‌، باعث افزایش مصرف برق در خانه شما می‌شود. بنابراین، بهتر است استفاده از خشک کن را محدود کنید و از روش‌های دیگری برای خشک کردن لباس‌ها استفاده کنید. مثلا می‌توانید لباس‌های خود را در هوای آزاد به سبک قدیم خشک کنید،

 از لوازم برقی‌های  کم مصرف استفاده کنید

یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه برق، خرید لوازم برقی کم مصرف است. لوازم برقی‌های کم مصرف از تکنولوژی‌های جدیدی برخوردارند که باعث کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌های پرداختی شما می‌شوند. در نتیجه هنگام خرید لوازم برقی به نشانه‌های مصرف انرژی توجه داشته باشید و وسایلی با رده انرژی A  و B خریداری کنید.

کاهش مصرف برق

هنگام خروج از منزل وسایل برقی را از پریز بکشید

برای کاهش مصرف برق در خانه بهتر است هنگام خروج از منزل، وسایل برقی مانند تلویزیون، کامپیوتر، چراغ‌های نورپردازی و آداپتورها را از پریز بکشید؛ چرا که این وسایل در صورتی که خاموش باشند هم، انرژی مصرف می‌کنند. علاوه بر آن می‌توانید برای این وسایل، تایمرهای خودکار تعبیه کنید تا بتوانید حتی در فاصله دور نیز لامپ‌ها و دیگر وسایل را روشن و خاموش کنید. این ترفند به شما کمک می‌کند تا هزینه کم‌تری بابت پول برق بپردازید.

پیشنهاد مطالعه: 5 مدل کابینت دو رنگ جدید 1402

تعداد کلمات مطلب: 800

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…