آموزش قدم به قدم نصب لوستر برای انواع سقف‌ها!

0
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در صورتی که قصد دارید نصب لوستر را خودتان انجام دهید و هزینه‌ای بابت نصب نپردازید، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.
نصب لوستر

لوستر از جمله وسایلی است که در زیبایی خانه نقش بسزایی دارد و روشنایی خانه را تا حد زیادی به طور یکنواخت تامین می‌کند. اگر به تازگی لوستر خریداری کردید و مراحل نصب لوستر سقفی را نمی‌دانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید. با رعایت نکات اصولی که در این متن ارائه می‌شود می‌توانید به راحتی بدون پرداخت هزینه به نصاب، لوستر را نصب کنید.

مراحل نصب لوستر سقفی

قبل از توضیح مراحل قدم به قدم نصب کردن لوستر لازم است بدانید که به طور کلی لوسترها در دو نوع دیواری و سقفی تولید می‌شوند؛ مدل دیواری آن کوچک‌تر از نوع سقفی است و برای روشنایی نقطه‌ای از آن استفاده می‌شود. مدل سقفی نیز برای روشنایی بخشیدن کلی به محیط خانه انتخاب می‌شود. نحوه نصب کردن لوستر، به جنس سقف و اندازه لوستر بستگی دارد؛ اما در حالت کلی شما با رعایت این قوانین می‌توانید به راحتی لوستر را نصب کنید.

نصب لوستر

رعایت ایمنی

اولین و مهم‌ترین قدم در نصب کردن لوستر، رعایت نکات ایمنی است. به همین منظور در ابتدای کار، فیوز برق ساختمان را قطع کنید. اگر فیوز خانه شما به صورت موازی است، به صورت تک‌به‌تک از داخل، فیوزها را قطع کنید و پس از مدتی صبر با فازمتر سیم برق را چک کنید و مطمئن شوید جریان برق در آن قطع شده است.

 باز کردن لوستر قبلی

در صورتی که لوستری به سقف نصب شده و می‌خواهید با تغییر دکوراسیون و نصب لوستر جدید حال و هوای خانه را عوض کنید، لازم است تا لوستر قبلی را از سقف باز کنید. بعد از اینکه از قطع بودن جریان برق درون سیم مطمئن شدید، مقدار وزن لوستر را تخمین بزنید و  با کمک یک دستیار وسایل و اتصالات روی سیم را باز کنید.

نصب لوستر

 تخمین ارتفاع لوستر

قبل از اینکه لوستر جدید را نصب کنید، ابتدا ارتفاع را اندازه بگیرید. ارتفاع استاندارد لوستر باید به گونه‌ای باشد که هنگام نصب دستتان کشیده نشود.

نصب قلاب لوستر

بعد از گذراندن مراحل فوق، لازم است لوستر را به قلابی که از سقف آویزان شده‌ است متصل کنید. در صورتی که از قبل قلابی برای نصب لوستر به سقف متصل نشده، باید با در نظر گرفتن اینکه سقف خانه شما کاذب است یا معمولی، قلاب مورد نظر را انتخاب کنید.

 نصب سیم‌های برق به لوستر

حساس‌ترین مرحله در نصب کردن لوستر،انتخاب درست سیم‌های برق و نصب آن به لوستر است؛ در صورتی که این مرحله به درستی انجام نشود، موجب پریدن فیوز می‌شود. توجه داشته باشید که در این مرحله لوسترها به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ لوستر تک پل و دو پل، برای اتصال سیم‌های برق به هر کدام از لوسترها باید روشی مناسب به کار ببریم که در ادامه توضیح می‌دهیم. ذکر این نکته لازم است که راحت‌ترین راه تشخیص لوستر تک پل و دو پل، تعداد لامپ‌های آن است؛ اگر تعداد شعله‌ها بیشتر باشد، لوستر دو پل است.

نصب لوستر

 نصب لوستر دو پل

برای نصب کردن لوستر دو پل باید از یک ترمینال سه تایی استفاده‌ کنید و اگر قرار باشد در مراحل نصب کردن لوستر سقفی از کلیدهای تک پل استفاده‌ کنید، باید از یک ترمینال دوتایی استفاده‌ شود. لوسترهای دو پل سه سیم دارند: دو سیم فاز و یک سیم نول. لازم است که سیم‌های فاز لوستر به سیم فازی که از سقف آویزان است وصل‌ شوند. سیم‌های فاز معمولا به رنگ قرمز هستند که می‌توانید سیم‌های فاز لوستر را به سیم‌های فاز برق وصل کنید. در انتها، یک سیم می‌ماند که نول می‌باشد و اکثرا به رنگ آبی موجود است.

مطلب پیشنهادی:  5 ویژگی بارز خانه لوکس ایرانی

نحوه نصب کردن لوستر تک پل

نصب لوستر تک پل از دو پل ساده‌تر است و شما با دو عدد سم مواجه هستید. کافی است سیم فاز برق را به سیم فاز لوستر وصل کنید و در نهایت سیم باقی مانده که نول است که باید به  سیم نول لوستر وصل شود. به این ترتیب با گذراندن مراحل فوق حتی اگر مبتدی باشید می‌توانید بدون کمک نصاب لوستر را نصب کنید.

نحوه نصب کردن لوستر در سقف یونولیتی

برای نصب کردن لوستر در این مدل سقف‌ها به ابزار نیازمندید:

  • دریل و مته‌های گردبر برای سوراخ‌کاری سقف
  • رول بولت در سایز مورد نیاز
  • پیچ گوشتی برای تراشیدن یونولیت
  • انبردست برای چرخاندن رول بولت
  • فازمتر برای تشخیص سیم فاز و سیم نول

بهترین روش نصب کردن لوستر در سقف یونولیتی

نصب لوستر در این نوع سقف کمی زمانبر است و نیاز به صرف دقت و حوصله دارد؛ مهم‌ترین قسمت نصب هر نوع لوستر، وصل کردن قلاب و زنجیر است. توجه داشته باشید با وجود اینکه سقف‌های یونولیت استقامت کمتری دارند، از لوسترهای سنگین استفاده نکنید. ابتدا باید با دریل و مته گردبر شماره 3، یک سوراخ به ارتفاع 8 سانتی متر در محلی که می‌خواهید نصب را انجام دهید ایجاد کنید؛ سپس رول بولت پروانه‌ای را با کمی فشار وارد سوراخ کنید و با چرخاندن چنگک به داخل سقف ادامه دهید تا پره‌های رول بولت باز شود و در جای خود محکم قرار بگیرد. باقی مراحل نصب نیز مانند بالا باید انجام گیرد.

نصب لوستر

نصب کردن لوستر در سقف کاذب

برای بسیاری از افراد نحوه نصب کردن لوستر به کناف بسیار سخت و پیچیده است؛ چراکه با ابزارهای لازم برای نصب آشنا نیستند. برای نصب کردن لوستر مدرن در سقف کناف، کاذب و گچی به ابزارهای مشابه نیاز دارید. سقف‌عای کاذب به انواع سقف کاذب رابیتس، سقف کاذب پی وی سی، سقف کاذب چوبی و سقف کاذب گچی تقسیم می‌شوند. برای نصب انواع لوستر در سقف کاذب به ابزارهایی مانند پیچ گوشتی، دریل، رول پلاک، انبر دست، پیچ و رول بولت پروانه‌ای نیاز دارید. بعد از تهیه این وسایل باقی مراحل نصب مانند مراحل بالا است. همچنین در کنار نصب لوستر می‌توانید با نور مخفی سقف، فضای خانه خود را روشن‌تر و جذاب‌تر کنید.

هزینه نصب کردن لوستر

تا اینجای مطلب به شما آموزش دادیم که به راحتی و بدون هزینه، لوستر را روی سقف منزل‌تان نصب کنید. اما انجام این کار برای همه مقدور نیست. شما می‌توانید از نیروهای نصباب لوستر کمک بخواهید. هزینه نصب لوستر در سقف خانه‌ها به موارد گوناگونی بستگی دارد که عبارتند از:

  • وزن لوستر
  • تعداد شاخه‌های لوستر
  • برق‌کشی ساختمان و اتصالات احتمالی

نمی‌توانیم قیمت ثابتی برای نصب کرد لوستر تعیین کنیم. طبیعی است که هر چه لوستر بزرگتر و سنگین‌تر باشد، هزینه نصب آن هم بالاتر می‌رود.

سخن پایانی

نصب لوستر و نورپردازی منازل امروزی، از دور بسیار مشکل به نظر می‌رسد. اما اگر دستی در انجام کارهای فنی داشته باشید، می‌بینید که کار چندان سختی هم نیست. نکته مهم برای انجام این کارها، رعایت کامل نکات ایمنی است. همچنین لازم است به اندازه لوستر و هماهنگی آن با سبک دکوراسیون داخلی دقت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

ایده های جذاب برای چیدمان بالکن لاکچری

بالکن‌ها می‌توانند فضایی عالی برای استراحت، غذا خوردن و لذت بردن از فضای باز باشند. با کمی…