دوخت کاور مبل در خانه با کمترین هزینه!

0
45
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای دوخت کاور مبل لازم نیست خیلی هزینه کنید، بلکه با چند روش ساده می‌توانید در خانه کاور‌های زیبایی بدوزید. ما در این مطلب به شما روشی آسان برای دوخت روکش مبل را آموزش می‌دهیم.
دوخت کاور مبل در خانه

مبل‌ها از آن دسته وسایلی هستند که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر کثیف می‌شوند؛ در نتیجه کثیفی آن‌ها باعث می‌شود چیدمان خانه نامرتب به نظر برسد. از اقدامات کاربردی و مفید برای نگهداری و حفاظت از مبل فراهم‌کردن یک کاور مناسب و شیک است. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب از دلتامگ درباره روش‌های دوخت کاور مبل در خانه بپردازیم.

دوخت کاور مبل در خانه

بسیاری از ما بر این باور هستیم که دوخت کاور مبل در خانه کار بسیار مشکلی است؛ درحالی‌که شما می‌توانید با صرف اندکی حوصله، علاوه بر ایجاد سرگرمی برای خود و کمک به اقتصاد خانواده، برای انواع مبل راحتی یا سلطنتی کاورهای زیبا بدوزید و با کمترین هزینه مبلی جدید داشته باشید. از مزایای استفاده از کاور مبل این است که دیگر مجبور نیستید هرچند وقت یک‌بار به فکر برطرف‌کردن جای سوختگی سیگار یا پاک‌کردن لکه جوهر از روی مبل باشید. برای اینکه کاور مبل زیبایی داشته باشید، نیاز است که یک‌سری ریزه‌کاری‌ها را رعایت کنید.

مراحل دوخت کاور مبل

دوخت کاور مبل در خانه

انتخاب پارچه

انتخاب پارچه مناسب که با دکوراسیون خانه شما نیز هماهنگی لازم را داشته باشد، مهم‌ترین مرحله دوخت کاور مبل در خانه است. مهم‌ترین نکته در این مرحله این است که جنس پارچه باید به‌گونه‌ای باشد که در هنگام شست‌و‌شو یا اتوکشی آسیب نبیند.

اندازه‌گیری و برش دقیق الگو از مراحل دوخت کاور مبل در خانه

باتوجه‌به تنوع بالای مبلمان، انتخاب یک الگوی از پیش تعیین شده تقریباً غیرممکن است. در این مرحله لازم است باتوجه‌به نوع مبل و اندازه‌گیری دقیق، الگو را برش دهید. در اندازه‌گیری به قسمت‌هایی از جمله نشیمنگاه، پشت و جلوی مبل، تکیه‌گاه، پایین مبل، دسته‌های مبل توجه داشته باشید. توجه داشته باشید که طرز دوخت کاور مبل سلطنتی و دوخت کاور مبل ژلاتینی باهم متفاوت است در نتیجه نحوه اندازه‌گیری‌ها نیز مشابه هم نیستند.

دوخت کاور مبل در خانه

طرز دوخت کاور مبل سلطنتی

هنگام دوخت کاور مبل سلطنتی لازم است دقت بیشتر به خرج دهید؛ چراکه یک اشتباه کوچک در اندازه‌گیری می‌تواند کاور مبل شما را خراب کند.

  1. بعد از اندازه‌گیری هر قسمت، آن را روی کاغذ یادداشت کنید. چنانچه مبل شما دارای طرح یا منحنی خاصی بود، الگویی با همان شکل طراحی کنید؛ برای این منظور اغلب از کاغذ روغنی استفاده می‌شود.
  2. کاغذ روغنی را باید روی بخش‌هایی که دارای طرح‌های خاص هستند سنجاق کنید تا به طور کامل ثابت شود.
  3. در مرحله بعد به‌آرامی و با اندکی دقت طرح موردنظر باید روی کاغذ کشیده شود. توصیه می‌شود برای این کار از ماژیک سی دی استفاده کنید؛ زیرا نوک آن باریک و نرم است و قابلیت پاک‌شدن نیز ندارد.
  4. سپس الگوها را روی پارچه قرار دهید و برش بزنید. درصورتی‌که پارچه کاور شما طرح‌دار است دقت داشته باشید که هنگام برش، گل‌ها به سمت بالا یا پایین قرار نداشته باشند.
  5. هنگام برش الگو بهتر است الگوها را از سمت روی پارچه برش دهید تا در مراحل بعد با مشکل خاصی مواجه نشوید
  6. . برای دوخت تمام مرحله‌به‌مرحله پیش بروید به‌گونه‌ای که ابتدا کاور یک مبل را دوخته چنانچه مشکلی نداشت به سراغ باقی مبل‌ها بروید. این‌گونه اگر با مشکلی مواجه شدید به‌راحتی آن را رفع می‌کنید.
  7. برای بخش پشت کاور و در دو طرف باید زیپ قرار دهید در این مرحله برای زیبایی کار می‌توان از زیپ مخفی استفاده کرد. در نهایت یک کاور زیبا و مناسب خواهید داشت. این‌گونه با کمترین هزینه دوخت کاور مبل شما آماده می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  انواع درب کشویی شیک و کاربردی در دکوراسیون منزل

دوخت کاور مبل در خانه

دوخت کاور مبل ژلاتینی

مراحل دوخت کاور مبل ژله ای دقیقاً با مدل پارچه‌ای آن تفاوتی ندارد؛ اما کمی مشکل‌تر است و برای این کار نیاز است که تجربه کافی داشته باشید. در این صورت اگر تجربه اول شما در دوخت کاور مبل در خانه  است بهتر است قبل از شروع به کار با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

پیشنهاد مطالعه: تنها در 4 مرحله برای خانه خود پرده شیک بدوزید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

از فضاهای پرت خانه استفاده درست کنید

پر کردن فضاهای پرت خانه یکی از کارهایی است که طراحان داخلی در ابتدا برای هر خانه‌ای انجام …