آموزش ساخت قدم به قدم گلدان کوکداما + فیلم آموزشی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ساخت کوکداما هنری بسیار ارزنده است. شما با ساخت کوکداما یک باغچه کوچک دارید که نیازی به فضای زیادی ندارد.
آموزش ساخت گلدان کوکداما

علاقه‌مندان به گل و گیاه همیشه به‌دنبال راهی برای زیباتر کردن دکوراسیون خانه خود، با گیاهان هستند. کوکداما نام یک گیاه خاص نیست در واقع نوعی روش نگهداری از گیاه است که در آن نیازی به گلدان نیست و گیاه در پیت ماس زندگی می‌کند. امروزه گلدان کوکداما به‌دلیل شکل متفاوت کروی، زیبایی و اشغال نکردن فضای زیاد، توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده‌ است. اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به این گلدان‌ها هستید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید، تا به آموزش ساخت گلدان کوکداما بپردازیم.

گلدان کوکداما چیست؟

کوکداما هنری باارزش و یک روش باغبانی‌بوده که که اولین بار در قرن 17 میلادی در ژاپن انجام شد. در این روش ریشه‌های گیاه با خاک مخصوص درخزه به شکل کروی پیچیده‌شده، با نخ‌بسته و معمولا آویزان می‌شود. گلدان کوکداما مانند یک گلدان عمل کرده که شکستنی نیست و تمام مواد غذایی مورد نیاز گیاه را تامین می‌کند. گلدان کنف پیچ‌شده کوکداما معمولا با الیافی چون کنف یا نخ در رنگ‌های متفاوت‌پیچیده می‌شود و نما و جلوه‌زیبایی به‌خود می‌گیرد.

آیا برای همه گیاهان می‌توان از گلدان کوکداما استفاده کرد؟

آیا برای همه گیاهان می‌توان از گلدان کوکداما استفاده کرد؟

تنها گیاهانی می‌توانند یک گلدان کوکداما زیبا داشته‌‌باشند که، نیاز به فضای کمی برای ریشه، رشد نسبتا آرام، نیاز کمتر به هرس و آب زیاد دارند. به‌طور کلی گیاهانی که ماندگاری و مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی دارند چون نخل شامادورا، ساکولنت‌ها، سانسوریا، پتوس، برگ انجیری، اسپاتی‌فیلوم، قاشقی و دراسنا برای گلدان کوکداما مناسب هستند.

لوازم مورد نیاز برای ساخت گلدان کوکداما

گلدان کنف پیچ‌شده کوکداما در واقع یک روش خلاقانه برای چیدمان گیاهان است. می‌توان در خانه با تهیه وسایل مورد نیاز گلدان کوکداما را به روش سنتی ساخت و از زیبایی آن در دکوراسیون منزل لذت برد. وسایل مورد نیاز برای ساخت عبارتند از:

  • خاک باغچه
  • خاک بونسای
  • خزه
  • خزه اسفنجی
  • نخ کنفی، کتان یا کاموا
  • ظرف آب
  • کود گیاهی

مراحل ساخت گلدان کوکداما

برای ساخت گلدان کوکداما در خانه با گیاهان موجود باید پس از تهیه لوازم مورد نیاز به ترتیب زیر عمل کرد:

خارج کردن گیاه از مکان قبلی و تمیز کردن ریشه‌ها

مهم‌ترین قسمت آموزش ساخت گلدان کوکداما، خارج کردن گیاه موردنظر از خاک است. در مرحله بعد به آرامی با انگشتان خود خاک را از اطراف‌ریشه پاک کنید. اگر گیاه خارج از منزل قرار داشت، قبل از آوردن به داخل، برگ‌های آن را بررسی کنید که آفت نداشته‌باشد.

مطلب پیشنهادی:  رفع بوی بد کولر آبی با 4 ترفند ساده!

پوشاندن ریشه‌های گیاه با خزه‌های اسفنجی

پوشاندن ریشه‌های گیاه با خزه‌های اسفنجی

ابتدا خزه‌های اسفنجی را در آب بخوابانید تا مرطوب شوند، سپس آن‌ها را از آب خارج کنید. خزه را به‌صورت حلقه‌ای فشار دهید تا تمام آب اضافی آن خارج شود، سپس آن‌ها را به دور ریشه‌ها‌پیچیده و با نخ کتان ببندید. به اندازه کافی خزه برای احاطه کردن ریشه‌ها استفاده کنید.

 ترکیب کردن خاک بونسای ،خاک کود و باغچه

4 فنجای خاک باغچه، 1 فنجان کود گیاهی، 1 فنجان بونسای و 1 فنجان آب را ترکیب کنید. هنگامی‌که خاک حالت خاک کوزه‌گری به خود گرفت، نشان از این است که خاک‌ها را با نسبت مناسب ترکیب کرده‌اید.

پوشاندن ریشه‌های گیاه با خاک‌های ترکیبی

با ترکیب خاکی، یک توپ خاکی به‌اندازه کافی بزرگ در اطراف ریشه‌های پیچیده‌شده در خزه درست کنید. اگر برای نگهداشتن خاک‌ها کنار یکدیگر با مشکل مواجه شدید، خاک و آب بیشتری اضافه کنید. تا جایی که خاک به‌خوبی ریشه‌های گلدان کوکداما را در خود جای دهد.

پوشاندن توپ کوکداما با لایه‌های نازک خزه

خزه‌های نازک را اطراف خاک‌پیچیده و با نخ آن‌ها را ببندید. مطمئن شوید که نخ به اندازه کافی محکم و قوی باشد چراکه گیاه معلق یا گلدان کوکداما از این نخ آویزان می‌شود.

 اضافه کردن نخ بیشتر برای آویز گلدان کوکداما

به پیچیدن نخ اطراف‌خزه ادامه دهید تا به اندازه کافی قوی و محکم شود و بتواند وزن‌گیاه را تحمل کند، سپس آن را گره‌بزنید. توجه داشته‌باشید که در نخ موجود حلقه ایجاد کنید و نخ را به طول لازم در نظر بگیرید چراکه گلدان کوکداما قرار است از این نخ آویزان شود.

آموزش ساخت گلدان کوکداما با پوشاندن کنف 

آموزش ساخت گلدان کوکداما با پوشاندن کنف

می‌توان برای زیبایی بیشتر گلدان کوکداما، اطراف توپ آماده‌شده را کنف بپیچید تا گلدان کنف پیچ شده‌ای با ظاهری شیک و زیبا داشته‌باشید.

 انتخاب محل مناسب برای قرار دادن گلدان کوکداما

بیشتر گیاهان خانگی به رطوبت و نور آفتاب غیرمستقیم نیاز دارند. گلدان کنف پیچ‌شده را در جایی قرار دهید که بهترین شرایط را برای نیازهای گیاه داشته‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: ترفندهایی برای جلوگیری از خشک شدن گیاهان آپارتمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…