چگونه به خودمان اعتماد کنیم؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شکلی که زندگی ما به خود می‌گیرد و هر مشکلی که در آن بروز پیدا می‌کند، همگی در نتیجه رفتارهای خودمان است و کسی به جز ما، مسئول زندگی و مشکلات به وجود آمده نیست.
راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

بخش زیادی از مشکلات و نابسامانی‌ها در نتیجه نبود اعتماد به نفس به وجود می‌آیند. اهمیت این موضوع باعث شد تا در این مطلب از دلتامگ راهکارهای افزایش اعتماد به نفس را به شما معرفی کنیم. امیدواریم که این مطلب برای‌تان مفید باشد.

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، یک مهارت است. مهارت چیزی است که با تمرین قابل پرورش است و می‌توانیم آن را افزایش دهیم. بنابراین در این مطلب سعی کردیم تا یکسری تمرین‌ها و توصیه‌های خاص را برای شما فراهم کنیم تا بتوانید به وسیله آن‌ها مهارت اعتماد به نفس را در خود افزایش دهید. در ادامه این راهکارها را باهم بررسی می‌کنیم.

باور به توانایی‌های خود، از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

چگونه با اعتماد به نفس باشم؟

اولین راهکار برای بالا بردن اعتماد به نفس، باور به توانایی‌های خود است. این باور مرتبط با فعالیت‌هایی است که در انجام‌ آن‌ها مهارت و استعداد دارید و برای انجام دادن‌ آن‌ها آموزش دیده‌اید. به عنوان مثال، فردی که برای نوازندگی به‌طور حرفه‌ای آموزش دیده‌است، باید به مهارتش در اجرای یک قطعه موسیقی کاملا باور داشته‌باشد اما مشخصا در فعالیت یا مهارت‌های دیگر مثل آشپزی، چنین باوری به خودش نخواهد داشت.

برای تمرین این راهکار کافی است به مهارت‌های خود در انجام کارهایی که برایشان آموزش دیده‌اید توجه بیشتری نشان بدهید و به واسطه آن، به توانایی‌تان در انجام آن کار باور پیدا کنید. در نهایت همین باور است که اعتماد به نفس را در شما افزایش می‌دهد. خلاصه کلام این که نباید خودتان را دست کم بگیرید.

به خود در یادگیری مهارت‌های جدید اعتماد داشته باشید

قرار نیست که ما همه مهارت‌های مختلف را بلد باشیم. همین که در برابر یادگیری مهارت‌های جدید مقاومت نکنیم، درواقع داریم به تقویت اعتماد به نفس خودمان کمک می‌کنیم.  این راهکار افزایش اعتماد به نفس، مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که برای انجام‌ آن‌ها مهارت بخصوصی نداریم و آموزش ندیده‌ایم. سوال مهمی که در حوزه این دسته از فعالیت‌ها پیش می‌آید این است که با نداشتن بینش و اطلاعات کافی در مورد مشکلی بخصوص، چگونه امکان پیدا کردن راه‌حلی برای آن وجود خواهد داشت؟ پاسخ این سوال آموزش و یادگیری مهارت‌های جدید است.

تجربه‌های ناخوشایند و شکست‌های گذشته، مسئله دیگری است که باید با آن کنار بیایید. اگر با اتکا بر شجاعت و آگاهی لازم، راه‌وروش‌های جدیدی را امتحان کنید که چندان با آن‌ها احساس راحتی ندارید. شکست‌های گذشته لزوما باعث نمی‌شوند اتفاق‌های بعدی نیز بد باشند. بسیاری از افرادی که موفق شده‌اند عادت ناسالمی مانند سیگار کشیدن را برای همیشه ترک کنند، بارها اقدام به ترک آن کرده‌اند و شکست خورده‌اند. گذر از سد این تجربیات ناخوشایند باعث موفقیت شده‌است. خلاصه کلام این که از تجربه‌های جدید نترسید و مهارت‌های جدید یاد بگیرید و تجربه‌های تازه برای خود رقم بزنید.

مطلب پیشنهادی:  انتخاب بهترین شامپو برای موی سر با چند نکته طلایی

به ارزش ذاتی خود باور پیدا کنید

تقویت اعتماد به نفس

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که ریشه اعتماد به نفس چیست؟ شاید بهترین راه این باشد که به معنای واقعی کلمه عاشق زندگی‌تان باشید. البته نه عاشق آن بخشی از خود که تنها به آنچه به او تعلق دارد و آنچه به دیگران، فکر می‌کند و دنیا را از آن منظر نگاه می‌کند. بلکه عاشق آن بخش والاتر که تمامی مردم، فارغ از مقام‌شان، برایش به یک اندازه ارزشمند هستند. سرشار از مهرومحبت است و برای بخشیدن، درک کردن و انجام کارهای خیر، ظرفیتی بی‌انتها دارد. آن بخشی که تحت‌تاثیر ضربه‌های روحی قرار ندارد. با اینکه بسیاری از ما، وجود داشتن آن را انکار می‌کنیم، یا از آن بی‌اطلاعیم، وجود دارد. وجود تمامی انسان‌ها فارغ از نقش‌هایی که دارند، ارزشمند است. خلاصه کلام این که قبول کنید شما ارزشمند هستید، پس باید متناسب با ارزشتان با خود رفتار کنید. باور به ارزش ذاتی خود جزو بهترین راهکارهای افزایش اعتماد به نفس است.

نتیجه‌گیری: اعتماد به نفس یک مهارت است. ما باید بتوانیم درباره موضوعات مختلف اعتماد به نفس خود را پرورش دهیم. با تمرین‌هایی که در مطالب بالا گفتیم، سعی داریم تا اعتماد به نفس‌مان را در حوزه‌های مختلف زندگی تقویت کنیم.

پیشنهاد مطالعه: راهکار شما برای غلبه بر ناامیدی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…