راهکار شما برای غلبه بر ناامیدی چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرقی نمی‌کند از مشکلات مالی به ناامیدی رسیده باشید یا چه شرایطی باعث ناامیدی شما شده باشد. به‌طور قطع و یقین وقتی درگیر ناامیدی می‌شوید نمی‌توانید حسی خوبی داشته باشید. ناامیدی یک احساس افتضاح است.
روش های غلبه بر ناامیدی

احساس گیر افتادن در باتلاق ناامیدی، زندگی را واقعا دشوار می‌کند. اگر شما هم دچار این احساس ناخوشایند هستید، بهتر است دست به‌ کار شوید و دنبال راه‌حل بگردید. در این مطلب از دلتامگ قصد داریم تا روش های غلبه بر ناامیدی را به شما معرفی کنیم.

روش های غلبه بر ناامیدی

حواس‌تان به تحریف‌های شناختی و بازی‌های مغز باشد

یادتان باشد که گرفتار شدن در یک چرخه منفی بسیار راحت‌تر از قرار گرفتن در مسیر رشد است. مسیر رشد انرژی زیادی از ما می‌گیرد. مسئله اصلی که اینجا پیش می‌آید، مغز ما ذاتا به دنبال بقاست و برای بقا به ذخیره انرژی فکر می‌کند و نه مصرف آن، به همین خاطر مغز ممکن است به شما بگوید که همه چیز وحشتناک است و سعی کند فاجعه‌انگاری کند. امکان دارد این حس را به شما القا کند که نمی‌توانید موفق شوید یا به شما بگوید که دیگر فرصتی برای بهتر شدن نیست. احساس ناامیدی به فکرهای ناامیدکننده پر و بال می‌دهد.  شاید با خود فکر کنید که من قبلا همه راه‌ها را امتحان کرده‌ام و هیچ کاری جواب نمی‌دهد اما این احتمالا یک تحریف شناختی است. تحریف‌های شناختی بازی‌های ذهن هستند برای جلوگیری از حرکت شما و با هدف ذخیره انرژی است.

تاثیر حال بد و ناامیدی بر زندگی

دومین روش از روش های غلبه بر ناامیدی: افکار مخالف را به چالش بکشید

وقتی احساس ناامیدی دارید، به احتمال زیاد به این فکر می‌افتید که چرا هیچ چیز بهتر نمی‌شود. کافی است این افکار را به چالش بکشید و به جای سوال‌های چرایی از سوال‌های چگونه استفاده کنید. مثلا چگونه می‌توانم وضعیت را تغییر دهم؟ اندکی تفکر درباره نکات مثبت می‌تواند دید شما را نسبت به توانایی‌هایتان باز کند.

به دستاوردهایی که از ناامیدی به دست می‌آورید فکر کنید

فکر کردن در مورد آنچه از ناامیدی به‌دست می‌آورید به‌نظر می‌رسد یک تمرین خوب برای غلبه بر این حس است. وقتی ببینید که از ناامیدی چیزی به دست نمی‌آورید، شاید دیگر بر آن اصرار نکنید. علاوه بر این مشکل، ناامیدی به شما کمک می‌کند تا از تلاش نکردن نه تنها احساس بدی داشته باشید بلکه خوشحال هم شوید. به‌عنوان مثال، اگر شما از پرداخت بدهی خود ناامید باشید، ممکن است تلاشی برای افزایش درآمد خود نکنید یا به فکر مدیریت هزینه‌های خود نیافتید.

مطلب پیشنهادی:  کشف جدید محققان: هسته زمین جامد نیست!

به دستاوردهایی که از امید به دست می‌آورید فکر کنید

از خودتان بپرسید با جایگزینی امید بر ناامیدی چه چیزهایی تغییر می‌کند؟ آیا زندگی شما بهتر می‌شود؟ به‌عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که اگر امید داشته باشید، ورزش را شروع می‌کنید، با افراد مختلف ملاقات می‌کنید و برای یک کار جدید اقدام می‌کنید.

درمان ناامیدی

دغدغه‌هایتان را با یک فرد مورد اعتماد مطرح کنید

هنگامی که غرق در ناامیدی شده‌اید و برای هیچ کاری انگیزه‌ای ندارید، با یک دوست خوب و صمیمی یا یکی از اعضای خانواده در مورد آن چیزی که ذهن شما را به خود مشغول کرده‌است، حرف بزنید. شاید آن‌ها بتوانند به شما کمک کنند تا از یک دیدگاه تازه به مسائل نگاه کنید. ممکن است راه‌حلی جدید مقابل‌تان قرار دهند و یا کاری کنند که شما احساس بهتری داشته باشید.

نتیجه‌گیری: ناامیدی حسی قدرتمند است که در ایجاد روحیه تاریک وغمگین تاثیر زیادی دارد.  این حس بر نحوه ادراک شخص از خود، دیگران ، شرایط شخصی و حتی جهان تاثیر منفی می‌گذارد. احساس ناامیدی اغلب باعث می‌شود فرد علاقه خود را به موضوعات مهم، فعالیت‌ها، رویدادها یا عزیزانش از دست بدهد و حتی احساس ناتوانی، درماندگی، افسردگی و انزوا کند. در مطلب بالا سعی کردیم روش‌هایی آسان برای غلبه بر ناامیدی را به شما معرفی کنیم.

پیشنهاد مطالعه: روابط اجتماعی نشان دهنده سلامت شما هستند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…