استرس چه بلایی بر سر سیستم عصبی شما می‌آورد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
استرس احساسی است که همه افراد آن را تجربه می‌کنند. استرس و اضطراب باعث آسیب به ارگان‌های مختلف بدن می‌شود. یکی از گسترده‌ترین آسیب‌های استرس، آسیبی است که بر سیستم عصبی می‌گذارد.
تاثیر استرس بر سیستم عصبی

سیستم عصبی بدن وظیفه کنترل دیگر اعضا بدن را دارد. سیستم عصبی بدن از دو قسمت سیستم عصبی مرکزی ( مغز و نخاع ) و سیستم عصبی محیطی ( دیگر رشته‌های عصبی ) تشکیل شده‌است. در این مطلب از دلتامگ قصد داریم تا تاثیر استرس بر سیستم عصبی را مورد بررسی قرار دهیم.

تاثیر استرس بر سیستم عصبی

استرس در سیستم عصبی ما باعث تولید هورمون استرس ( کورتیزول ) می‌شود. این هورمون به روش‌های مختلفی بر بدن اثر منفی می‌گذارد. اثراتی ازجمله:

تولید رادیکال‌های آزاد

یکی از مهم‌ترین تاثیرات استرس بر سیستم عصبی این است که باعث تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد (مولکول‌هایی که با اکسیژن جفت نشده‌اند) تولید می‌کند. این مولکول‌ها به همان شیوه‌ای که اکسیژن به فلز حمله می‌کند و موجب زنگ‌زدگی آن می‌شود، به سلول‌های مغزی حمله می‌کنند و دیواره‌های سلول‌های مغزی را سوراخ سوراخ می‌کنند و باعث می‌شوند آنها پاره پاره و بمیرند.

تاثیر اضطراب بر سلامتی

استرس در سایر عادات سبک زندگی که باعث تولید رادیکال‌های آزاد می‌شوند نیز به طور غیرمستقیم نقش دارد. اگر استرس باعث بی‌خوابی، هله‌هوله خوردن، افراط در نوشیدن الکل، سیگار کشیدن برای تمدد اعصاب شود، درواقع درنهایت باعث تولید رادیکال‌های آزاد شده‌است.

فراموشی از تاثیرات استرس بر سیستم عصبی

شاید یکی از اولین اثرات استرس که فرد را متوجه خود می‌کند، مشکلات حافظه باشد. جاگذاشتن کلیدها و فراموشی قرارها انسان را به تکاپو می‌اندازد و استرس او را دوچندان می‌کند. اگر زمانی متوجه شدید که تمام استرس‌های زندگی شما را حساس‌تر کرده‌است، بدانید برای این مساله دلایل فیزیولوژیکی وجود دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند زمانی که فرد دچار استرس است سیگنال‌های الکتریکی مرتبط با حافظه و خاطرات واقعی، ضعیف‌تر می‌شوند و نواحی مرتبط با احساسات تقویت می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  راهنمای انتخاب دامن مناسب

سومین تاثیر استرس بر سیستم عصبی این است که شما را خنگ می‌کند

استرس باعث می‌شود مغز شما در بدترین زمان‌های ممکن مثل امتحان، مصاحبه‌های کاری، و سخنرانی‌های عمومی به درستی عمل نکند. این یک مکانیزم بقا است. اگر شما با یک موقعیت مرگ و زندگی مواجه باشید تعالیم و غریزه، تفکر منطقی و استدلال را مختل می‌کند. این امر ممکن است شما را از حمله یک ببر نجات دهد، اما در زندگی مدرن امروزی خیلی به کار نمی‌آید. استرس به حافظه شما آسیب می‌زند و باعث می‌شود نتوانید خوب تصمیم بگیرید. همچنین بر اکثر عملکردهای ادراکی‌تان نیز تاثیر منفی دارد.

اثرات منفی استرس بر مغز

استرس باعث خودکشی سلول‌های مغز می‌شود

استرس باعث پیری زودرس در سطح سلول‌ها می‌شود که آن هم به نوبه خود باعث می‌شود هم سلول‌های مغزی و هم سلول‌های بدن شما دست به خودکشی بزنند. خودکشی زودتر از موعد سلول‌ها باعث آسیب به بافت‌های مختلف می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه: ۳ خاصیت کاکائو تلخ برای مردان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…