۳ روش برای تبدیل استرس به انگیزه

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر همواره استرس داشته باشید، ذهنیت منفی بر ذهن شما غالب می‌شود و همیشه احساس خستگی فیزیکی یا ذهنی می‌کنید. برای جلوگیری از این عوارض چه باید کرد؟
روش های تبدیل استرس به انگیزه

بهترین روش برای پیشگیری از عوارض منفی استرس، تبدیل آن به انگیزه است. اگر این کار به درستی انجام شود، تمام هدف‌هایی که پیش از آن دور از دسترس بودند، برای‌تان ساده می‌شوند. به عبارتی استرس، انگیزه‌ای می‌شود که شما را به پتانسیل واقعی خود می‌رساند. سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه این کار را انجام دهیم؟ در این مطلب از دلتامگ قصد داریم تا روش های تبدیل استرس به انگیزه را برای شما معرفی کنیم.

روش های تبدیل استرس به انگیزه

استرس واکنش فیزیکی، ذهنی و عاطفی بدن به موقعیت‌های چالش‌برانگیز است. هدف ما این است که این استرس را سودمند کنیم و برای افزایش انگیزه از آن استفاده کنیم. برای این کار باید از یکسری روش‌ها و تکنیک هایی بهره ببرید. روش‌هایی که در ادامه با یکدیگر آن‌ها را بررسی می کنیم.

نوع استرس خود را بشناسید

استرس مثبت یا استرس منفی

روانشناسان باور دارند که استرس مفید هم وجود دارد و آن را eustress می‌نامند. زمانی که شما برای اتفاقی هیجان دارید، چنین استرسی را تجربه می کنید، مثلا هیجان بعد از اولین قرارداد کاری، از این دسته است. اینجاست که استرس منبع انگیزه شما می‌شود.

نوع دیگری از استرس نیز وجود دارد که در مواجه با اتفاق‌های ناگهانی به سراغ افراد می‌آید. این استرس می‌تواند مثبت و منفی باشد. در واقع اتفاق و باور فرد است که نوع استرس را تعیین می‌کند. بهتر است انواع استرس‌ را بشناسید تا بتوانید مدل‌های منفی و آزار دهنده را به استرس مثبت و انگیزه تبدیل کنید.

یکی از بهترین روش های تبدیل استرس به انگیزه این است که محدودیت‌های خود را بشناسید

قانون طلایی تبدیل استرس به انگیزه شناخت محدودیت‌های خودتان است. شما باید یاد بگیرید زمانی که نمی توانید مسئولیتی را قبول کنید، به درخواست‌ها نه بگویید و عهده‌دار آن‌ها نشوید. شاید تصور کنید بهتر است کارهای بسیاری را همزمان و باهم انجام دهید اما قبل از شناخت محدودیت‌ها و توانایی‌های خود نباید مسئولیت جدید قبول کنید، زیرا در این صورت نمی‌توانید تمامی وظایف را به نحو احسن انجام دهید.

مطلب پیشنهادی:  جاهای دیدنی خوزستان از عجیب‌ترین جاذبه‌های ایران

دیدگاه شما به مسائل تهدید است یا فرصت؟

روش‌های مدیریت و کنترل استرس

استرس و اضطراب در پاسخ به اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی به وجود می‌آیند و مکانیزم دفاعی بشر در برابر تغییرات است. وقتی چیزی تغییر می‌کند، شما باید به آن پاسخ دهید. شاید عجیب باشد اما افراد موفق از وقوع اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی لذت می‌برند، زیرا به آ‌ن‌ها به چشم فرصتی برای به چالش کشیدن و بالابردن مهارت‌هایشان نگاه می‌کنند و دیدگاه تهدیدآمیز به مسائل ندارند. بهترین دستاورد‌های افراد موفق، نتیجه تحمل شرایط استرس‌زا است، شرایطی که هر کسی نمی‌تواند آن‌ را تحمل کند. دیدگاه شما به شرایط استرس‌زا باید مثبت باشد و آن را به دیدگاه فرصتی برای پی بردن به پتانسیل واقعی خود بنگرید و عملکرد بهتری داشته‌باشید.

نتیجه‌گیری: استرس پاسخ طبیعی بدن به شرایط و موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی است. همه ما استرس را تجربه کرده‌ایم ولی همه به صورت مشابه به آن واکنش نشان نمی‌دهیم. در این مطلب سعی کردیم تا بهترین روش های تبدیل استرس به انگیزه را به شما معرفی کنیم.

پیشنهاد مطالعه: ۷ ویژگی که شما را فردی با وقار می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…