خوردنی‌های معجزه‌آسا برای رفع خستگی شما

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمانی که متوجه می‌شوید خستگی و بی‌حالی شما منشاء پزشکی ندارد، مثلا مریض نشده‌اید، احتمالا به فکر استفاده از مواد غذایی انرژی بخش و می‌افتید.
مواد غذایی برطرف کننده خستگی

انجام کار زیاد، بی‌خوابی یا کم‌خوابی، استرس و … ممکن است شما را تا حد زیادی خسته کند. شما باید در مصرف برخی مواد غذایی تجدید نظر کنید و در عوض برخی دیگر را سرشار از مواد مغذی هستند، بیشتر مصرف نمایید. برخی از عادات غذایی ناسالم، ممکن است از انرژی شما بکاهند و برخی دیگر ممکن است به رفع خستگی شما کمک کند. اگر صبح‌ها هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، احساس خستگی دارید، این یعنی بدن شما سعی دارد به شما بگوید که کمبود انرژی و مواد مغذی دارد. در این مطلب از دلتامگ سعی کرده‌ایم تا یکسری مواد غذایی برطرف کننده خستگی را به شما معرفی کنیم.

مواد غذایی برطرف کننده خستگی

شاید به محض اینکه احساس خستگی می‌کنید، به سراغ نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های کافئین دار می‌روید و سعی می‌کنید با آن‌ها انرژی‌تان را بیشتر کنید. اما باید بگوییم که خوردن یک فنجان قهوه، یک لیوان چای، نوشیدنی‌های انرژی زا و… گزینه‌های خوبی برای رفع خستگی نیستند. بر اساس نظر متخصصان تغذیه، شاید در ابتدای مصرف این مواد احساس انرژی کنید، اما به سرعت این حالت از بین می‌رود و در انتها احساس خستگی بیشتری می‌کنید. برای رفع خستگی سعی کنید از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

پروتئین‌ها

چگونه خسته نباشیم

پروتئین‌ها در واقع باعث رشد و ترمیم می‌شوند. از رگ‌های خونی گرفته تا موهای سر به پروتئین نیاز دارند. همچنین اسیدهای آمینه موجود در پروتئین باعث افزایش سطح انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود و هوشیاری و سرحالی را افزایش می‌دهند. شما باید پروتئین‌ها را در برنامه غذایی خود جای دهید و البته اگر رژیم لاغری دارید می‌توانید در وعده‌های غذایی خود برای ناهار مواد پروتئینی مصرف کنید و شاهد انرژی زیاد و رفع خستگی باشید.

ویتامین C از بهترین مواد غذایی برطرف کننده خستگی

دلتامگ

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که کمبود ویتامین C یکی از دلایل اصلی بی‌حالی و خستگی است. ویتامین C به نوعی آدرنالین خون را بالا می‌برد و باعث می‌شود که بر استرس و خستگی‌های روحی و جسمی‌تان غلبه کنید. از طرفی ویتامین Cبرای درمان عفونت‌ها نیز کاربرد دارد. زنان باید روزانه 75 میلی گرم و مردان 90 میلی گرم از ویتامین C استفاده کنند. مرکبات مثل پرتقال و نارنگی، فلفل دلمه‌ای، جعفری تازه، اسفناج، کیوی، لیمو و کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند. نکته مهم دیگری که وجود دارد و باید بدانید آن است که ویتامین C با پخت و پز در حدود 25 درصد کاهش می‌یابد، بنابراین بهتر است که سبزیجات و میوه‌های حاوی این ویتامین را به صورت خام بخورید.

مطلب پیشنهادی:  کاخ اردشیر بابکان؛ تجلی شکوه معماری ساسانیان

پتاسیم

مواد غذایی برطرف کننده خستگی

اگر پتاسیم در بدن شما به اندازه کافی وجود نداشته‌باشد، احساس خستگی و ضعف عضلات خواهید کرد. بررسی‌ها و مطالعات نشان داده‌اند، افرادی که کمتر پتاسیم مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که زیاد مصرف می‌کنند، قدرت بدنی کمتر و ضعیف‌تری دارند. از جمله کارهای مفیدی که پتاسیم در بدن انجام می‌دهد، حفظ تعادل آب بدن، انتقال مواد مغذی به سلول‌ها، حفظ سیستم عصبی، بهبود ضربان قلب و تنظیم انقباض عضلات است. اسفناج پخته شده، آووکادو، موز، زردآلو، کشمش، خرما، قارچ و کدو منابع سرشار از پتاسیم هستند. خوب است بدانید که پتاسیم از دفع کلسیم جلوگیری می‌کند و باعث می شود که استخوان‌های سالم‌تری نیز داشته‌باشید.

پیشنهاد مطالعه: آیا زیاد نشستن باعث فشارخون می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…