چرا مردم از صحبت کردن در جمع وحشت دارند؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترس از صحبت کردن در جمع احساسی کاملا طبیعی است. حتی بزرگ‌ترین سخنرانان دنیا، در اولین سخنرانی‌های خود این حس را تجربه کرده‌اند.
دلیل های ترس از صحبت کردن در جمع

ترس از صحبت کردن در جمع، مشکلی شایع است که خیلی از افراد آن را تجربه می‌کنند. در روانشناسی به این ترس، گلاسوفوبیا یا ترس از سخنرانی می‌گویند. اما راهکار غلبه بر این ترس چیست؟ با دلتامگ همراه باشید تا با همن دلیل های ترس از صحبت کردن در جمع و راه‌های غلبه بر آن را بررسی کنیم.

دلیل های ترس از صحبت کردن در جمع

ترس از سخنرانی

حضور کم‌رنگ در جامعه

بسیاری از افراد به‌ندرت با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و وقت می‌گذرانند. بزرگ‌ترین سخنرانان کسانی هستند که اغلب در جمع‌ها حاضر می‌شوند و با اطرافیان مشغول صحبت می‌شوند. تجربه‌ صحبت‌ کردن در جمع به شما کمک می‌کند تا با ترس‌ خود روبه‌رو شوید و بر آن غلبه کنید. حضور در جمع به مرور زمان باعث می‌شود بعد از مدتی دیگر هیچ نگرانی بابت اینکه دیگران چطور شما را قضاوت‌ می‌کنند، نداشته‌باشید. پس سعی کنید از فرصت‌ها استفاده کنید، با دیگران تعامل برقرار کنید و بلند و رسا حرف بزنید.

قضاوت منفی درباره خود

از دیگر دلایل ترس از صحبت کردن در جمع، خودگویی و قضاوت‌های منفی درباره خود است. بسیاری از افرادی که از صحبت‌ کردن در جمع واهمه دارند، با این مشکل دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها همیشه بدترین حالت‌های ممکن را تصور می‌کنند و با تجزیه‌وتحلیل بیش‌ازحد اتفاقاتی که حین صحبت‌ کردن برایشان رخ داده‌است، فکر می‌کنند که همه‌چیز قرار است خراب شود. این افراد تلاش می‌کنند تا هر چیزی را که باعث اضطراب‌شان شده است را پیدا کنند. برای غلبه بر این مشکل، بهتر است به جای مرور اتفاقات منفی، بهتر است تا روی نقاط قوت خود متمرکز شوید.

مشکل در برنامه‌ریزی

بسیاری از افرادی که از صحبت‌ کردن در جمع هراس دارند، برای تمرین آن برنامه‌ریزی نمی‌کنند. صحبت‌کردن یک مهارت است. بنابراین برای دستیابی به آن لازم است تا تمرین کافی داشته‌باشیم. افرادی که برای تمرین‌های صحبت کردن خود برنامه‌ریزی نمیٰکنند، در مواقعی که مجبور به صحبت می‌شوند، بیشتر استرس میگیرند. در نهایت نیز این افراد به‌دلیل نداشتن آمادگی کافی در زمان صحبت‌ کردن، اشتباهات بیشتری مرتکب می‌شوند و بیشتر تپق می‌زنند. درنهایت نیز خودشان را به‌شدت قضاوت می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  جاده آپیان؛ تنها جاده زنده جهان از زمان امپراطوری رم تا الان!

ترس صحبت کردن

آخرین دلیل از دلیل های ترس از صحبت کردن در جمع: نداشتن روابط دوستانه مناسب

یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث می‌شود از صحبت‌ کردن در جمع وحشت داشته باشید، اعتماد به نفس شما است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند داشتن روابط دوستانه‌، باعث تقویت اعتماد به نفس در افراد می‌شود. حس حمایت شدن از طرف دوستان و توجه نامشروط ( همین که افراد که بدانند دوستان‌ آن‌ها، بدون‌ توجه به عملکردشان و تنها به‌خاطر خودشان در کنار آن‌ها هستند ) به آن‌ها اعتماد به نفس میدهد.

نتیجه‌گیری: کارشناسان حدس می‌زنند ۷۷ درصد از مردم سطحی از اضطراب و ترس و وحشت را هنگام صحبت کردن در جمع تجربه می‌کنند. اگر شما هم این مشکل را تجربه کرده‌اید، بهتر است با آن روبه‌رو شوید و حتی اگر لازم است در شرایط حاد از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه در ارتباطات خود اصیل به نظر برسیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …