این ۴ جمله را هرگز از زبان باهوش‌ها نمی‌شنوید!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
صحبت و گفت‌وگو مهم‌ترین ابزار انسان برای برقراری ارتباط است. به میزانی که کلام و بیان مناسب داشته باشید، موفق خواهید بود.
جملات منفی هنگام صحبت کردن

اگر شما بدون ملاحظه چیزی بگویید، حرف‌های‌ شما منجر به ایجاد احساسی ناخوشایند در افراد می‌شود. این اشتباهات هنگامی رخ می‌دهد که ما بدون اطلاع از موضوعی خاص یا بدون تفکر درباره آن، اظهار نظر می‌‌کنیم. در این مطلب از دلتامگ شما را با برخی از جملات منفی هنگام صحبت کردن‌ آشنا می‌کنیم. سعی کنید در گفت‌وگوهای خود از این عبارات استفاده نکنید:

جملات منفی هنگام صحبت کردن‌

عبارات منفی هنگام صحبت

خسته به نظر می‌رسید

افراد خسته،‌ در نظر دیگران جذابیت ندارند. ظاهر آن‌ها نامناسب است و معمولا چشمانی گود‌افتاده و موهایی نامرتب دارند. این افراد تمرکز ندارند و بداخلاق به‌نظر می‌رسند. وقتی به کسی می‌گویید خسته به نظر می‌رسی، ناخودآگاه تصویری منفی از او در ذهن خود دارید و این تصویر را به خود فرد نیز منتقل می‌کنید. اگر قصد کمک دارید به جای گفتن این عبارت بپرسید: همه چیز مرتب است؟ به جای توجه به وضعیت ظاهری نامناسب فرد و ایجاد حس ناخوشایند در او تنها حالش را بپرسید تا به این وسیله نشان دهید که به او اهمیت می‌دهید. شاید از این طریق طرف مقابل بتواند احساس یا مشکلی که دارد را با شما در میان بگذارد. مهم‌تر اینکه با این سوال مناسب از نظر او، شما فردی دلسوز و همراه خواهید بود نه گستاخ و بی‌ملاحظه.

چقدر لاغر شدی

شاید در ظاهر  فکر کنید که با این جمله از طرف مقابل تعریف می‌کنید ولی در اصل این جمله، این حس را در فرد ایجاد می‌کند که مورد نقد قرار گرفته است. گفتن جمله «چقدر لاغر شدی» این حس را به فرد القا می‌کند که قبلا چاق یا نامناسب به‌نظر می‌رسیده است. به جای این عبارت بگویید: عالی به‌نظر می‌رسی. این جمله بهتر است و حس مثبت‌تری به همراه دارد. سعی کنید به جای مقایسه‌ ظاهر فرد با گذشته‌،‌ از وضعیت ظاهری فعلی او تعریف کنید.

مطلب پیشنهادی:  این لباس‌ها شما را لاغر می‌کند

تو همیشه/هیچوقت….

هیچ‌ انسانی همیشه یا هرگز کاری را انجام نمی‌دهد. نباید افراد را این‌گونه توصیف کنید و صفت همه یا هیچ استفاده کنید. استفاده از این عبارات باعث می‌شود افراد موضع دفاعی بگیرند و دلشان نخواهد حرف شما را بشنوند زیرا احساس خطر به آن‌ها دست می‌دهد. شما با بیان این عبارت، انعطاف‌پذیری را از فرد می‌گیرید و اگر هم اشتباهی رخ داده‌باشد به طرف مقابل فرصت جبران نمی‌دهید.

عبارات منفی

آخرین عبارت از جملات منفی هنگام صحبت کردن‌: بهت گفته بودم که…

حافظه انسان گاهی مسائل را فراموش می‌کند. به‌نظر می‌رسد که بیان این عبارت و تکرار آن نوعی تهدید یا توهین تلقی شود، به همین خاطر است که پذیرش آن برای افراد راحت نیست. تکرار این جمله نشان‌دهنده این است که شما شخصیت متزلزلی دارید یا خود را بهتر از دیگران می‌دانید یا شایدم هر دو. به جای اینکه از این عبارت استفاده کنید، ببینید چطور می‌توانید حرف‌ها و خواسته‌های خود را به‌طور واضح‌تر و جالب‌تری منتقل کنید، تا بیشتر در ذهن بمانند.

نتیجه‌گیری: نحوه استفاده ما از کلمات، بر اطرافیان تاثیر مهمی دارد. انتخاب جملات و نوع بیان آن‌ها یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید در ارتباط به آن توجه کنیم ولی متاسفانه اکثر افراد آن را جدی نمی‌گیرند و به همین ترتیب باعث ناراحتی و سوتفاهم در ارتباطات خود می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: از کجا بفهمیم فردی دروغگوست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

عطر‌هایی با رایحه‌های عجیب و غریب!

برخی شرکت‌های طراح و تولید کننده عطر، تصمیم گرفته‌اند که محصولاتی جذاب و منحصر به‌فرد، برا…