مثل افراد موفق مذاکره کنیم!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
احتمالا برای شما هم پیش آمده که در حین گفت‌وگو، جملاتی را به کار برده‌اید که باعث شده کل فرایند مذاکره دچار تنش شود، قاعدتا تاثیر مثبت به کار بردن فنون مذاکره در زمان مناسب، می‌تواند برگ برنده شما، در روند مذاکره باشد.
اصول مذاکره موثر

آشنایی با اصول مذاکره موفق، این توانایی را برای شما ایجاد می‌کند که در جریان ارتباط با دیگران، از پایین‌ترین سطح، یعنی زندگی خانوادگی تا بالاترین حد، یعنی روابط بین‌المللی، با طرف‌های مذاکره به نوعی مذاکره کنید که توافق حاصل از مذاکره‌ها معقول، منطقی، سریع و در عین حال دربردارنده منافع دو طرف مذاکره باشد. چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که طرفین مذاکره، در پایان، از نتایجی که به دست می‌آید، رضایت نسبی داشته باشند.

مذاکره موفق

اصول مذاکره موفق چیست؟

برای داشتن مذاکره موفق بهتر است که یک سری نکات را رعایت کنیم. با دلتامگ همراه باشید تا به بررسی برخی از این نکات بپردازیم:

مستقیم مذاکره کنید

تکنولوژی امروزه این فرصت را فراهم آورده که انسان‌ها بدون حضور فیزیکی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ولی تکنولوژی با همه محاسنی که دارد، یک سری معایبی نیز دارد. دور شدن انسان‌ها از یکدیگر یکی از همین معایب است. برای مذاکره موفق، حضور فیزیکی طرفین می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر قرار است بر سر موضوع مهمی مذاکره کنید، برای بهتر نتیجه گرفتن، این کار را رودررو انجام دهید.

به اهداف خود واقف باشید

برای داشتن مذاکره‌ای موفق و رسیدن به نتیجه دلخواه، لازم است تا با هدفی که در سر دارید کاملا آشنا باشید. اگر بدون مشخص کردن هدف وارد مذاکره شوید، بازنده خواهید بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا قبل از شروع مذاکره ابتدا موضع و هدف‌های خود را به صورت دقیق و روشن مشخص کنید تا درنهایت بتوانید آن‌ها را به طرف مقابل منتقل کنید.

 برای رعایت اصول مذاکره موفق سعی کنید هدف طرف مقابل از مذاکره را بفهمید

معمولا هدف‌های طرفین مذاکره کننده صددرصد مخالف یکدیگر نیست. سعی کنید با هوشیاری، در راستای رسیدن به هدف خود با طرف مقابل موافقت کنید تا بتوانید مذاکره موفقی داشته‌باشید.

مطلب پیشنهادی:  چگونه عاشق خودمان شویم؟

به زبان بدن خود و طرف مقابل توجه کنید

زبان بدن حاوی پیام‌هایی است که شاید زبان گفتار حاوی آن‌ها نباشد. توجه به زبان بدن باعث می‌شود تا با شناختی که از طرف مقابل به دست می‌آورید، تسلط بیشتری بر فرآیند مذاکره داشته باشید. مثلا دست به سینه نشستن امکان دارد، ناشی از ترس باشد یا تکان‌دادن مداوم انگشتان می‌تواند نشان دهنده عجول بودن باشد.

داشتن مذاکره موفق

آماده‌باشید تا فاصله بگیرید

گاهی امکان دارد که مذاکره آن طوری که شما توقع دارید، پیش نرود. آمادگی این را داشته باشید که هرزمان که این اتفاق افتاد و روند مذاکره مطابق با اهداف شما پیش نرفت، پیشنهاد وقفه در روند مذاکره را دهید. مثلا مدتی را برای استراحت و تنفس دوجانبه در نظر بگیرید.

آخرین اصل از اصول مذاکره موفق: پیش از صحبت کردن، فکر کنید

تصور نکنید که در یک مذاکره هر چه بیشتر حرف بزنید، موفق‌ترید. برای داشتن مذاکره موفق لازم است تا فکرشده سخن بگویید. نه آن قدری پر حرفی کنید که طرف مقابل، خسته شود و نه آن قدری ساکت باشید که طرف مقابل، روند مذاکره را تنهایی پیش ببرد.

نتیجه‌گیری: به کارگیری اصول مذاکره موفق برای دستیابی به توافق، کار دشواری است. در این مطلب سعی کردیم یک سری روش‌های مختلف را، برای داشتن مذاکره موفق را آموزش دهیم. امیدواریم با به کارگیری این اصول در مذاکره‌های خود، تاثیرگذار عمل کرده و به اهداف خود نزدیک شوید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه در محل کار خود حرفه ای رفتار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…