بررسی بازار مسکن در دو سال متوالی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به رشد 100 درصدی معاملات در سال‌جاری نسبت به سال گذشته، آنچه که باعث این رشد چشم‌گیر شد بازگشت سرمایه‌داران به این بازار است.
بازار مسکن

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، بازار مسکن توانسته در 4 ماه اول سال بیشترین بازدهی را بین بازارهای اقتصادی مانند ارز، دلار و غیره داشته باشد. با توجه به بررسی آمار‎‌ها مشخص شده است که معاملات مسکن طی این 4 ماه بازدهی 22 درصدی داشته است. در صورتی که سال قبل تورم بازار مسکن در سه ماهه اول سال، رقمی معادل منفی یک درصد بود. از سوی دیگر در مقایسه با تورم چهار‌ماهه اول سال رشد 45 درصدی را به خود اختصاص داده است. آنچه که در این رشد چشم‌گیر نقش داشته است، علاوه بر تقاضای سرمایه‌ای افزایش تقاضای مصرفی در بازار مسکن بوده است. بیشترین تقاضای مصرفی از سوی خانه اولی‌ها برای اجاره یا خرید آپارتمان بوده است.

مقاله مرتبط:

«آیا آرامش به بازار مسکن بازگشته است؟»

بازار مسکن

افزایش معاملات مسکن در مقایسه با سال گذشته

آمارهای متنتشر شده از بانک مرکزی درباره معاملات مسکن نشان می‌دهد که، تیر‌ماه سال 1401 در مقایسه با تیر‌ماه سال گذشته حجم معاملات در حوزه خرید ملک دو برابر افزایش یافته و از رشد 100 درصدی برخوردار است. متوقف کردن تورم مسکن و تلاش برای افزایش تقاضا در حوزه خرید عامل موفقیت مسکن در مقایسه با سال گذشته است.

 آنچه که باعث شد در سال گذشته ثبات نسبی مسکن از بین برود، خروج سرمایه‌گذاران از حوزه خرید و فروش ملک بود. به گونه‌ای که در سال 98 ابتدا تقاضا برای خانه‌اولی‌ها و بعد تقاضا مصرفی به مرور زمان کمرنگ‌تر و در نهایت به حاشیه کشیده شد.

مطلب پیشنهادی:  در خرید خانه نوساز به این نکات توجه کنید

با توجه به آمارهای بدست آمده نشان می‌دهد که بازار مسکن نسبت به سایر بازارهای سرمایه ریسک در آن تقریبا صفر است. همین عامل سبب شده تا بیشتر سرمایه‌داران ترجیح دهند اموال خود را با خرید آپارتمان در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

تحت‌تاثیر این موضوع تعداد معاملات خرید مسکن در شهر تهران در چهار ماه اول سال‌جاری در مقایسه با چهار ماه اول سال گذشته که سرمایه‌گذارها از این بازار خارج شدند ۱۳۰‌ درصد افزایش داشته است.

نتیجه‌گیری: در سال‌جاری رشد معاملات شیب ملایم‌تری از تقاضا داشته است که می‌توان دلیل آن را ورود خانه اولی‌ها به بازار مسکن دانست.

پیشنهاد مطالعه:

«جزئیات بسته جدید دولت برای حمایت از بازار مسکن»

تعداد کلمات مطلب: 356

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…