چه خانه هایی از مالیات بر اجاره معاف هستند؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مالیات بر درآمد املاک از انواع مالیات مستقیم است که انواع درآمدهای حاصل از ملک را شامل می‌شود و مالیات بر اجاره املاک یکی از سه نوع مالیات بر درآمد املاک است.
مالیات بر اجاره املاک

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، برخی از املاک از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

در چهار صورت برخی از املاک از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند. یکی از این موارد املاکی که مورد سکونت پدر یا مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد یا افراد تحت تکفل مالک است.

املاک مورد اجاره، در تهران تا ۱۵۰ متر مربع و در سایر نقاط تا ۲۰۰ مترمربع نیز از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند. مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده یا می‌شوند در طول مدت اجاره از ۱۰۰ درصد مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف است.

درآمدهای حاصل از ملک

اگر شخص مالک هیچ درآمدی به غیر از اجاره ملک خود ندارد تا میزان معافیت مالیاتی که هر ساله اعلام می‌شود از پرداخت مالیات معاف است که سقف و کف معافیت مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود.

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد حاصل از اجاره برخی املاک مشمول مالیات می‌شود که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، برای مالیات بر اجاره املاک در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل شده است.

مطلب پیشنهادی:  قیمت خانه در کامرانیه چند؟

درآمدهای حاصل از ملک

گفتنی است که مالیات بر درآمد املاک از انواع مالیات مستقیم است که انواع درآمدهای حاصل از ملک را شامل می‌شود و مالیات بر اجاره املاک یکی از سه نوع مالیات بر درآمد املاک است که به درآمد حاصل شده اشخاص حقیقی و حقوقی بابت اجاره املاک و مستغلات در ایران تعلق می‌گیرد.

درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره گذاشته می‌شوند، عبارت است از کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره؛ بنابراین ۷۵ درصد درآمد اجاره املاک مشمول مالیات بوده و ۲۵درصد آن معاف از مالیات است.

مطالعه بیشتر: مطلب «چرا باید در پردیس خانه خرید؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …