بایدها و نبایدهای بانک‌ برای عدم پرداخت تسهیلات مسکن

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به افزایش قیمت اجاره‌بها و اوضاع نابسامان مسکن، امیدواریم بانک مرکزی تدابیر لازم برای پرداخت هرچه زودتر وام ودیعه مسکن به مستاجران را در دستور کار خود قرار دهد.
پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری تسنیم، 7 تیرماه بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن را برای اجرا به بانک‌ها و موسسات مالی ابلاغ کرد.

با درنظر گرفتن مفاد این دستورالعمل 9 ماده‌ای، متقاضیانی که وام ودیعه مسکن را با مبالغ 100 میلیون، 70 میلیون و 40 میلیون دریافت می‌کنند موظفند وام را با سود 18 درصد در طول 60 ماه بازپرداخت کنند.

مطابق با ماده 4 این دستورالعمل، بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند این تسهیلات را به عنوان عقد مرابحه خرید کالا در اختیار متقاضی قرار دهند. متقاضیان نیز موظفند برای دریافت وام ودیعه مسکن، اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه‌ای که دارای کد رهگیری باشد و در سامانه ثبت معاملات ثبت شده است را در اختیار بانک و یا موسسه اعتباری قرار دهند. از سوی دیگر بانک‌ها یا موسسات موظفند کد رهگیری و شهر مندرج در سامانه را با اجاره‌نامه مطابقت دهند.

باید ها و نبایدهای بانکی

دستورالعمل کامل وام ودیعه مسکن به شرح زیر است:

  • مطابق بخشنامه‌ای که در 12 اردیبهشت 1401 ابلاغ شد، بانک مرکزی، 19 بانک که شامل بانک مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل می‌باشند را ملزم کرد که  40 هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به اجاره‌نشین‌های واجد شرایط پرداخت کنند.
  • باتوجه به ماده 1-7 دستورالعمل بانک مرکزی، متقاضیان دریافت وام باید اجاره‌نامه‌ای که دارای کد رهگیری امسال است را برای دریافت وام به بانک ارائه دهند. اما شواهد گویای آن است که برخی از بانک‌ها قصد دارند با قراردادن شروط سخت برای مستاجران از پرداخت وام به آنها شانه خالی کنند.
مطلب پیشنهادی:  رشد سهم ساختمان در اقتصاد ملی

پرداخت وام مسکن

برای مثال برخی از بانک‌ها مستاجران را ملزم می‌کنند دو فقره اجاره‌نامه که یکی برای امسال و یکی برای سال گذشته بوده به بانک ارائه دهند.

علاوه بر آن اینگونه بانک‌ها در پاسخ به اعتراض مستأجران می‌گوید: این قانون است و تا مبایعه‌نامه سال گذشته و امسال را نداشته باشید، نمی‌توانیم وام ودیعه مسکن را پرداخت کنیم. از سوی دیگر از عواملی که باعث می‌شود بانک‌ها موانعی سر راه مستاجران قراردهند دوره 5 ساله بازپرداخت وام است که به نظر می‌رسد برخی از بانک‌ها چندان از این امر راضی نیستند. بنابراین با توجه به اوضاع بحرانی در بازار اجاره مسکن، لازم است بانک مرکزی نظارت خود بر عملکرد بانک‌های عامل را تشدید کند تا مستأجران در کوتاه‌ترین زمان بتوانند وام‌ ودیعه مسکن را دریافت کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “شرایط دریافت وام ودیعه مسکن“را مطالعه کنید.

2 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «بایدها و نبایدهای بانک‌ برای عدم پرداخت تسهیلات مسکن» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «بایدها و نبایدهای بانک‌ برای عدم پرداخت تسهیلات مسکن» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…