نقش شهرداری در افزایش ساختمان‌های بدون پایان کار

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تهران به کانون فروش یا بهره‌‌‌برداری از ساختمان‌‌‌های فاقد گواهی پایان کار تبدیل شده است. در حالی که برابر مفاد قوانین موجود، نداشتن گواهی پایان کار می‌تواند به منزله عدم‌ تکمیل ساختمان و حتی فقدان ایمنی آن تلقی شود، اما شهرداری در قبال بهره‌‌‌برداری از ساختمان‌‌‌های بدون پایان کار سکوت کرده است.
ساده گذشتن از قوانین پیایان کار

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری ملک هفت، شهرداری با استناد به ماده‌ای از قانون شهرداری‌ها، عملا اجازه بهره‌برداری از ملک ناقص را می‌دهد؛ بطوری‌ که این چراغ سبز متولی اصلی«پایش ساخت‌وسازهای شهری» پیش فروش را رواج داده است.

پیش‌فروش آپارتمان‌های نیمه‌ کاره پیامد‌های بزرگی در پیش دارد. شیوع گسترده بهره‌‌‌برداری ناشی از فروش ساختمان بدون پایان کار درد‌سرساز شده است. فروش آپارتمان‌هایی که هنوز تکمیل نشده و پایان‌کار نگرفته در گذشته زیاد بوده، اما در حال حاضر این روند اشتباه، بیش از هر زمان دیگری در تهران و شهرستان‌ها رواج پیدا کرده است.

پیش فروش آپارتمان نیمه کاره

پیش‌فروش ساختمان‌های بدون پایان‌کار، درحالی انجام می‌شود که 10 تا 15 درصد از مراحل تکمیلی این واحد‌ها مانند نصب برخی از تاسیسات، هنوز انجام نشده است. طبق ماده 100 قانون شهرداری‌ها، گواهی پایان‌کار در صورتی به ساختمانی داده می‌شود که عملیات ساخت تمام شده و هیچ گونه معاملاتی صورت نگرفته باشد. اما از مشکلات این قانون که باعث افزایش فروش ساختمان‌های نیمه کاره شده این است که در آن به صراحت درباره گرفتن پایان کار بعد از تکمیل ساختمان پرداخته نشده و برداشت عموم از این قضیه به این شکل است که وجود گواهی پایان‌کار برای نقل و انتقال اولیه ساختمان ضروری نبوده و تنها باید هنگام انتقال سند، پایان کار گرفت.

مطلب پیشنهادی:  5 میلیارد تومان، حداقل قیمت خانه‌های لوکس

نقش شهرداری در قبال پایان کار ساختمان

آیا شهرداری در قبال پایان کار ساختمان مسئول است؟

از دیگر مواردی که باعث می‌شود ساختمان‌های بدون پایان کار افزایش یابند به این علت است که در قانون شهرداری‌‌‌ها به موضوع لزوم اخذ پروانه ساختمانی پیش از شروع ساخت‌وساز اشاره صریح شده است. اما درباره نقص این قانون که کامل‌کننده قانون اول می‌باشد مطلبی بیان نشده است.

ساده گذشتن از موضوع پایان کار باعث می‌شود تا ساختمان‌هایی به فروش برسند که برخی از تجهیزات حیاتی مانند «تجهیزات برقی » و «سنسورهای ضد حریق» را نداشته باشند.

بنابراین شهرداری‌ها چه از لحاظ وظیفه‌ای که در زمینه ساخت و ساز از زمان صدور پروانه تا بهره‌برداری بر عهده دارند و چه از لحاظ مسئولیتی که در قبال حقوق شهروندی دارند، باید نسبت به صدور پایان‌‌‌کار قبل از بهره‌‌‌برداری در ساخت‌وسازهای شهری اقدامات جدی‌تری انجام دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب نقش اقتصاد در بازار مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…