به خانه‌ها و باغ‌ویلاهای ۱۵ میلیاردی مالیات بسته شد

1
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای با ارزش بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال، مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال ۱۴۰۱ مالک این واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاها باشد.
واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای با ارزش بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال، مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال ۱۴۰۱ مالک این واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاها باشد.

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایرنا، وزارت امور اقتصادی و دارایی پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی محاسبه عوارض و مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت در سال ۱۴۰۱ را تهیه و برای تصویب هیأت وزیران به دولت ارائه کرده است.

طبق قانون، در سال ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهایی که ارزش آنها (با احتساب عرصه و اعیان) بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند و این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال ۱۴۰۱ مالک واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای مذکور باشد.

همچنین به موجب این بند از قانون، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف شده نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش به قیمت روز آنها از طریق اطلاعات مالکیت املاک در حوزه اماکن را که توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها در اختیارش قرار می‌گیرد، حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ اقدام کند.

واحدهای مسکونی و باغ ویلا

همه اشخاص حقیقی و حقوقی نیز مکلفند با رعایت قونین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هریک از واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت‌تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت کنند.

مطلب پیشنهادی:  ترفند برخی از صاحبخانه‌ها برای اخذ تسهیلات وام ودیعه مسکن

ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است و متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای حکم اخیر بند یاد شده، با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و حرکت در جهت گسترش عدالت مالیاتی، توزیع ثروت و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به‌عنوان منبع درآمدی پُر ریسک در شرایط فعلی، نسبت به تهیه و ارائه پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی مربوط را جهت گذراندن مراحل کارشناسی و تصویب در هیأت وزیران اقدام کرد که این پیشنهاد در کمیسیون اقتصاد دولت در دست بررسی است.

مطالعه بیشتر: مطلب «هشدار نسبت به عدم پرداخت وام مسکن روستایی» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «به خانه‌ها و باغ‌ویلاهای ۱۵ میلیاردی مالیات بسته شد» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا فروش املاک شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

هدف از اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟                                             …