نکات مهم در تنظیم قرارداد اجاره ملک

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تنظیم قرارداد اجاره هم به صورت عادی و هم رسمی ممکن است. معمولاً اشخاص بصورت عادی در آژانس‌های مسکن مبادرت به تنظیم قرارداد می‌کنند.
نکات مهم در تنظیم قرارداد اجاره ملک

با افزایش قیمت مسکن، افراد زیادی از عهده خرید آپارتمان برنیامده و به سمت اجاره نشینی متمایل شده‌اند. اجاره نشینی هم یک روش برای زندگی است و معمولا عادت کردن به آن کار سختی نمی‌باشد. اما این نوع سکونت، قوانین و نکات مخصوص به خود را دارد که عدم توجه به آن، دردسر ساز است. برای آشنایی بیشتر با نکات مهم در تنظیم قرارداد اجاره ملک، با دلتا مگ همراه باشید.

نکاتی مهم در تنظیم قراردادهای اجاره

  • مدت اجاره باید معین شده باشد، در غیر این صورت، اجاره باطل است. به‌علاوه مدت اجاره معمولا یکساله می‌باشد. مدت اجاره از روزی شروع خواهد شد که بین موجر و مستاجر توافق شود.

نکاتی مهم در تنظیم قراردادهای اجاره

  • اگر پس از قرارداد معلوم شود که عین مستاجره در حال اجاره معیوب بوده، مستاجر حق فسخ دارد. البته اگر موجر رفع عیب کند به نحوی که به مستاجر ضرری وارد نشود، مستاجر حق فسخ نخواهد داشت. اگر عیب در مدت استفاده از مورد اجاره حادث گردد، مستاجر نسبت به بقیه مدت اجاره حق فسخ پیدا خواهد کرد.
  •  تعمیرات و کلیه مخارجی که در مورد اجاره برای امکان بهره‌برداری از آن لازم است بر عهده مالک می‌باشد، مگر آنکه در اجاره‌نامه خلاف آن قید شود. همچنین پرداخت هزینه‌های مربوط به اسباب و لوازمی که برای استفاده از مورد اجاره ضروری است، برعهده مالک می‌باشد. مانند نصب آبگرمکن.
مطلب پیشنهادی:  توقف معاملات مسکن در جنوب شهر

اجاره آپارتمان

  • در صورتی که مستاجر خارج از حدود متعارف از مورد اجاره بهره‌برداری کند و موجر نتواند مانع او از این امر شود، حق فسخ برای موجر بوجود می‌آید. بعنوان مثال به جای استفاده و مصرف خانگی از برق، مصرف صنعتی از برق داشته باشد.
  • مستاجر باید در زمان‌های تعیین شده در قرارداد، اجاره‌بها را پرداخت کند و در مقابل آن از موجر رسید دریافت کند.
  • عقد اجاره به محض پایان یافتن مدت اجاره، برطرف می‌شود. اگر بعداز پایان مدت اجاره مستاجر آن را در تصرف خود نگهدارد، باید به موجب اجاره‌بهایی که معادل اجاره‌بهاء مکانی شبیه آن مکان است، بپردازد حتی اگر از آن استفاده نکند.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت اجاره در تهران و سایر شهرها چقدر افزایش یافت؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…