می‌توان انتظار ثبات قیمت در بازار مسکن را داشت؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک فعال صنعت ساختمان اعلام کرد: با توجه به افزایش یک‌باره عوارض، مصالح ساختمانی و سایر مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قیمت نهایی تولید، نمی‌توان انتظار ثبات قیمت در بازار مسکن داشت.
قیمت مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصاد 24، فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان به چگونگی ثبات قیمت در بازار مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید با توجه به شرایط سخت اقتصادی، خانوارها با وجود تمایل به زندگی در مسکن شخصی، به اجاره مسکن سوق پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود 8 میلیون نفر در مسکن‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند، عنوان کرد: استفاده خانوارها از مسکن‌های استیجاری را می‌توان به دلیل کاهش توان خرید مسکن شخصی دانست.

طبق گفته او؛ سال‌هاست حکمرانان و سیاست‌ورزان شرایط مناسب تولید مسکن در ایران را فراهم نکرده و وضعیت تولید و بازار مسکن هر روز بدتر شده است.

ثبات قیمت در بازار مسکن

کاهش تولید، عامل گرانی مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کاهش تولید مسکن را عامل اصلی گرانی در بخش اجاره‌بها برشمرد و گفت: تمایل تولید مسکن در بخش خصوصی به دلیل تجمیع شرایط دشوار اقتصادی بسیار کاهش‌یافته و عدم حمایت، تسهیل و بهبود فضای کسب و از همه مهم‌تر ارائه آمارها به دور از واقعیت از سوی متولیان بخش مسکن، دلیلی برای ریزش استقبال بخش خصوصی از تولید مسکن شده است.

وی می‌افزاید: ایجاد هزینه‌های سنگین در صنعت ساختمان، منجر به ایجاد قیمت‌های عجیبی در بازار مسکن شده است. برای ثبات در بازار اجاره دولت وظیفه چابک‌سازی بخش خصوصی فعال در این بخش را بر عهده دارد تا تولید مسکن به‌طور کاملاً اقتصادی افزایش یابد که به دنبال این سیاست، بازار اجاره مسکن تحت کنترل قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی:  احیا شدن شورای عالی مسکن

این فعال صنعت ساختمان تصریح کرد: مسکن یک کالای کاملاً تولیدی است. اثرگذاری تورم بر بخش مسکن با سایر بخش‌های دیگر تفاوت دارد و آثار بلند مدتتورم در این بخش تبدیل به سونامی‌های گرانی حدود ۴ – ۵ ساله می‌شود و در نهایت تورم بخش مسکن به ویژه اجاره مسکن به‌صورت فنری در اقتصاد کشور عمل می‌کند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار داشت: تولیدکننده به دنبال تولید ارزان و تسهیل در ارائه کالا به مردم است. افزایش قیمت در بخش تولید مسکن به صلاح تولیدکننده نیست و از این روش استقبال نمی‌کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «تصمیم‌گیری دولت در خصوص مکانیزم کنترل بازار اجاره» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…