نکات مهم در مورد حق سرقفلی و حق کسب و پیشه

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ملاک ارزیابی ارزش سرقفلی بر اساس امکانات مکان تجاری، موقعیت آن و کیفیت مصالح به کار رفته در آن است. در مقابل، ملاک ارزیابی حق کسب و پیشه و تجارت بر اساس مدت اجاره، میزان جذب مشتری و نوع فعالیت تجاری می‌باشد.
نکات مهم در مورد حق سرقفلی و حق کسب و پیشه

در مورد حق سرقفلی و حق کسب و پیشه نکات بسیاری وجود دارد که آگاهی از آنان به نفع طرفین بوده و از ایجاد مشکل جلوگیری خواهد کرد. با دلتا مگ همراه باشید تا یکسری از این نکات را بررسی کنیم.

  • حق کسب و پیشه یا تجارت به ارث می‌رسد. یعنی اگر شخصی مغازه‌ای را اجاره کرده و بعد از چند سال فوت کرده باشد و مالک مغازه بخواهد مغازه خود را پس بگیرد، باید مبلغ حق کسب و پیشه یا تجارت را به وارثان مستاجر پرداخت کند.
  • مبلغ سرقفلی با توجه به شرایط مکان و نظر کارشناس تعیین شده و مقدار آن معمولا بالاست.
  • برای اینکه حق سرقفلی به مستأجر تعلق بگیرد، باید مکانی که اجاره داده ‌می‌شود، حتما تجاری باشد.
  • بعد از فوت مالک تمامی حقوقی که برای شما ایجاد شده بود، پابرجاست و وارثان مالک عهده‌دار آن خواهند بود. لذا خریدار می‌تواند تمامی درخواست‌های خود را با آن‌ها مطرح کند.

سر قفلی

  • ممکن است مالک و خریدار با هم توافق کنند که خریدار به ازای هر بار اجاره دادن مغازه اولین سود دریافتی را به مالک بپردازد. این موارد باید در قرارداد نوشته شود. در صورت تعدی از قانون، طرف مقابل حق شکایت و ادعای حق دارد. مستاجر یا خریدار نیز در ازای خرید حق سرقفلی، مقداری پول به مالک پرداخت می‌کنند.
  • اگر مستأجر بخواهد حق کسب و پیشه خود را انتقال دهد یا به دیگری واگذار کند، باید حتما این انتقال با سند رسمی صورت بگیرد.
مطلب پیشنهادی:  آیا صلح ملک بدون سند امکان دارد؟

سرقفلی بخریم یا نه؟

تا حد امکان درگیر ملک‌های سرقفلی نشوید، اما اگر تصمیم به خرید گرفتید، حتما به هنگام عقد قرارداد دقت کافی را داشته باشید. مطمئن باشید که مالکان در صورتی می‌توانند بدون پرداخت سرقفلی، تخلیه ملک خود را بخواهند که تخلفی از طرف مستاجر صورت گرفته باشد؛ بنابراین تا زمانی که مستاجر تمام مقررات راجع به سرقفلی را رعایت می‌کند، خطری سرقفلی او را تهدید نخواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «مبایعه نامه املاک و قوانین آن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…