مبایعه نامه املاک و قوانین آن

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مبایعه نامه قرارداد مهم و قابل استنادی است که بین خریدار و فروشنده بسته می‌شود. نداشتن مبایعه‌ نامه یا عقد نادرست آن می‌تواند عواقب جبران‌ ناپذیری داشته باشد.
مبایعه نامه املاک و قوانین آن

مبایعه نامه املاک، نوعی قرارداد است که هنگام خرید و فروش ملک جاری می‌شود که فروشنده، خریدار و شاهدان آن را امضا می‌کنند. با دلتا مگ همراه باشید تا با تمام نکات قانون جدید مبایعه نامه آشنا شوید. عدم رعایت این نکات می‌تواند خسارات زیادی را برای طرفین به همراه داشته باشد.

مبایعه نامه چست؟

مبایعه نامه در واقع میان فروشنده و خریدار منعقد می‌شود. به این شکل که فروشنده مالی را به خریدار داده و در ازای آن مبلغی را دریافت می‌کند. بنابراین اگر هر کالایی تحت این شرایط مبادله شود، می‌توانید برای آن بیع نامه امضا کنید. در برخی موارد مالکیت هم به صورت کامل به خریدار منتقل می‌شود.

مبایعه نامه چست؟

تفاوت مبایعه نامه و قولنامه در چیست؟

بسیاری از افراد تفاوت مبایعه نامه و قولنامه را نمی‌دانند و بیشتر از قولنامه استفاده می‌کنند. این دو قرارداد با هم تفاوت‌هایی دارند. نکته مهم اینجاست که نکات و تبعات حقوقی و قضایی آنها هم با یکدیگر تفاوت دارد.

در یک تعریف ساده از مبایعه نامه، وقتی خرید و انتقال قطعی انجام می‌شود که تمام شرایط و جزئیات لازم برای عقد قرارداد آماده و مهیا باشد. در مقابل وقتی هنوز برخی موارد آماده نیست و فروشنده و خریدار می‌خواهند بین خودشان قول و قرار بگذارند، به این نوع قرارداد، قولنامه می‌گویند. توجه داشته باشید امکان خرید مبایعه نامه املاک وجود ندارد و در صورتی که این کار انجام شود، غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی دارد.

قانون قولنامه املاک

مطابق قانون، قولنامه املاک یک سند عادی است که اعتبار اسناد رسمی را ندارد. چرا که به دست افراد عادی نوشته شده و ماموران دولتی در آن نقشی ندارند. بنابراین در صورتی که تمایل به تنظیم قولنامه دارید، طرفین معامله باید قولنامه ملک را با دقت زیادی تنظیم کنند. چرا که تمام مطالبی که در آن نوشته می‌شوند، دارای آثار حقوقی هستند.

مطلب پیشنهادی:  برق‌دزدی یا سرقت برق چه مجازاتی دارد؟+ ویدیو

نکات مهم در تنظیم مبایعه نامه

مطابق قانون هنگام تنظیم مبایعه نامه جدید املاک، فرقی نمی‌کند قصد امضای چه نوع قراردادی را دارید بیع ملک، خودرو یا هر مال دیگری، مهم این است که دقت کنید باید تمام موارد در قرارداد قیدشده باشد. اجزای اصلی مبایعه‌ نامه عبارتند از:

  • مشخصات فروشنده و خریدار
  • موضوع معامله
  • جزئیات مورد معامله
  • قیمت مورد توافق
  • شرایط انتقال مدارک و اسناد
  • تعهدات طرفین
  • شرایط تسلیم و تحویل
  • شرایط و آثار قرارداد
  • شروط ضمن عقد
  • جرایم ناشی از انجام‌ نشدن تعهدات طرفین
  • امضای طرفین، دو شاهد و مسئول معاملات

اجزای قرارداد

مراحل امضا

همانطور که ذکر شد، شرایط و جزئیات مبایعه نامه تا حدودی متفاوت است. معمولا بیشتر این موارد در حوزه ملک و خودرو اتفاق می‌افتد. به همین دلیل برای خرید و فروش ملک یا خودرو، بعد از اینکه طرفین قرارداد توافق کامل کردند و همه جزئیات مشخص شد، دفتر املاک آن را در سامانه ثبت می‌کند و باید منتظر تاییدیه بمانید.

بعد از ثبت در سامانه و در صورت تایید، برای فروشنده و خریدار پیامک حاوی کد رهگیری ارسال می‌شود. کد رهگیری یک کد ۱۳ رقمی است که با استعلام آن در سامانه می‌توانید جزئیات بیشتری از ملک را ببینید. در نهایت متن ارسال شده از طریق سامانه املاک به دست بنگاه رسیده و باید سه نسخه از آن چاپ و امضا شود.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت‌ های حق سرقفلی و حق کسب و پیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…