توقیف سرقفلی به چه معناست؟

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از آنجا که انتقال حق کسب یا پیشه یا تجارت مستقل از منافع مورد اجاره میسر نمی‌باشد، دادگاه مزایده حق کسب یا پیشه را به همراه منافع ملک برگزار می‌کند. به همین علت اصولا رضایت مالک برای انتقال منافع ملک، ضروری است.
توقیف سرقفلی به چه معناست؟

معمولا افراد در هنگام ایجاد مشکل و مواجه شدن با اختلافات، بدون نیاز به مراجعه به مراجع قضایی و صدور حکم، نسبت به پرداخت و ایفا تعهدات خود اقدام می‌نمایند. در صورتی که اختلافات موجود به راحتی حل نشود، باید به دادگاه مراجعه کرد و درخواست خود را تقاضا نمود. یکی از اختلافاتی که گاهی بین طرفین رخ می‌دهد، توقیف سرقفلی و حق کسب و پیشه یا تجارت است. در واقع سرقفلی به دلیل ماهیت خاصی که دارد، با چالش‌هایی روبرو است که موجب سردرگمی مراجع قضایی و مراجعین می‌شود. ارزش سرقفلی و حق کسب و پیشه یا تجارت معادل مبلغ قابل توجهی است که گاهی از ارزش خود ملک نیز بیشتر است.

قابلیت توقیف سرقفلی و حق کسب و پیشه یا تجارت

قابلیت توقیف سرقفلی و حق کسب و پیشه یا تجارت

مطابق مقررات حاکم بر اجرای احکام صادره از سوی دادگاه‌ها، در صورتی که محکوم علیه مبادرت به پرداخت دین ننماید، محکوم له می‌تواند تقاضای توقیف اموال وی را مطرح کند. بنابراین تنها اموال، قابلیت توقیف دارند و برای بررسی قابلیت توقیف سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت، باید مالکیت آن را احراز نماییم.

مطلب پیشنهادی:  شیوه تعیین خسارت در قراردادهای ملکی

سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت جزء حقوق مالی می‌باشند. زیرا اولا قابلیت تعلق داشتن به شخص یا اشخاص را دارند، قابل نقل و انتقالند و واجد منافع مشروع و عقلایی نیز می‌باشند. منفعت مورد اشاره در مورد حق کسب یا پیشه یا تجارت در واقع همان حمایت از فعالیت‌های تجاری و تلاش مستاجر در ملک مورد اجاره می‌باشد که موجب جلب اعتماد و کسب اعتبار می‌شود.

توقیف حق کسب یا پیشه یا تجارت در اداره ثبت

توقیف حق کسب یا پیشه یا تجارت در اداره ثبت

در صورتی که حق کسب یا پیشه یا تجارت که درخواست توقیف آن از سوی محکوم له مطرح شده است، مستند به سند رسمی باشد، ذی نفع می‌تواند تقاضای خود را به اجرای ثبت تقدیم نماید.

مطالعه بیشتر: مطلب «تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «توقیف سرقفلی به چه معناست؟» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

بیش از یک دهه تاخیر در تحویل مسکن مهر پردیس

مالکین واحدهای مسکونی مسکن مهر در فاز 11 زون 2 شهر پردیس با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای …