چند نکته مهم پیرامون قانون سرقفلی در سال جدید

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قانون سرقفلی در سال جدید تغییری نکرده است و توسط مرجع قانون‌گذاری برای آن نکات جدید وضع نشده است؛ اما در کل قانون سرقفلی دارای نکات بسیار مهمی است که افراد باید نسبت به آن اطلاع داشته باشند.
فروش سرقفلی

Goodwill sale فروش سرقفلی از جمله مسائل مهمی است که افراد پیرامون آن بسیار سوال می‌کنند. در کل طبق قانون سرقفلی به حق مالی گفته می‌شود که به املاک تجاری و مغازه تعلق دارد. این حق حین انعقاد معامله بین مالک و مستاجر ایجاد شده و طبق آن مستاجر می‌تواند از منافع مغازه استفاده کند. همراه دلتا مگ باشید.

نکات مهم در خرید سرقفلی

شرایط خرید سرقفلی مغازه موارد مختلفی است. از این شرایط می‌توان به توافق طرفین در خصوص مسائل مهم از جمله مبلغ سرقفلی، قابلیت انتقال یا عدم انتقال آن به دیگری، مدت‌زمان آن و… اشاره کرد.

بنابراین، خرید سرقفلی مغازه نوعی قرارداد است که میان دو فرد منعقد می‌شود. خرید سرقفلی مغازه یک حق مالی است که توسط مالک به دیگری منتقل می‌شود، به همین جهت باید شرایط اساسی صحت معامله از جمله وجود قصد و رضا، موضوع قرارداد و مشروعیت مورد معامله را مدنظر قرار دهیم.

درهرصورت مهم‌ترین شرایط خرید سرقفلی مغازه آن است که خرید سرقفلی مغازه باید با توافق طرفین، به‌موجب یک قرارداد کتبی، تعیین گردد که در صورت تخلف از آن متعهدله می‌تواند ضمن مراجعه به دادگاه، حقوق قانونی خود را مطالبه نماید.

نکته مهم آن است که معمولاً منظور از اصطلاح خرید سرقفلی مغازه همان خریدوفروش یا نقل‌وانتقال حق کسب و پیشه مشمول قانون روابط موجر و مستأجر ۱۳۵۶ است.

شرایط فروش سرقفلی

  • یکی از مهم‌ترین شرایط برای فروش سرقفلی حق انتقال به غیر آن است؛ بنابراین اگر مستأجر حق انتقال به غیر سرقفلی را نداشته باشد، باید در مرحله اول موضوع را با ارسال اظهارنامه به اطلاع مالک ملک برساند.
  • اگر مالک ملک به انتقال‌دادن سرقفلی راضی نباشد، مستأجر می‌تواند با مراجعه به دادگاه و گرفتن مجوز انتقال، به‌صورت قانونی اقدام به فروش سرقفلی یا حق کسب و پیشه کند.
مطلب پیشنهادی:  قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

حق مالک در انتقال سرقفلی

حق مالک در انتقال سرقفلی در واقع مبلغی است که موجر و مالک برای رضایت‌دادن به انتقال به ثالث از مستأجر دریافت می‌کند. طبق قانون روابط موجر و مستأجر سال ۷۶ مستأجر، حق انتقال سرقفلی به غیر را خواهد داشت. این مورد برخلاف قانون سال ۱۳۵۶ که انتقال حق کسب و پیشه با اجازه موجر امکان‌پذیر خواهد بود.

حق مالک در انتقال سرقفلی به این صورت است که اگر مستأجر، حق انتقال نداشته باشد مثل این که از وی حق انتقال سلب شده باشد بخواهد انتقال بدهد در این راستا موجر از وی مبلغی را برای رضایت می‌گیرد و به این انتقال رضایت می‌دهد.

حق مالک در انتقال سرقفلی

تفاوت سرقفلی و مالکیت

تفاوت سرقفلی و مالکیت را باید در ماهیت آن‌ها برسی کرد. سرقفلی موضوعی بوده که مختص املاک تجاری است. در واقع زمانی که صحبت از سرقفلی می‌شود، حتماً باید در مورد یک ملک تجاری صحبت شود؛ زیرا سرقفلی تنها برای املاک تجاری است. این در حالی است که مالکیت مخصوص املاک تجاری و مسکونی است.

به‌عنوان‌مثال، شخصی که دارای سرقفلی ملک خاصی است، لزوماً مالک آن ملک تجاری نخواهد بود، اما فردی که مالکیت را در اختیار دارد، حتی در صورت عدم برخورداری از سرقفلی نیز به‌عنوان مالک اصلی آن ملک شناخته می‌شود.

تفاوت سرقفلی و مالکیت

پیشنهاد مطالعهفواید چای سبز برای پوستتان بی‌شمار است را بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «درصد حق مالک در فروش سرقفلی چقدر است؟» را در دلتا مگ بخوانید. وب سایت ملکی دلتا، اولین سایت […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…