تهران رکورددار اجاره نشینی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطابق آمار ارائه شده، تهران بیشترین مستاجر را در بین استان‌های کشور دارد، این در حالی است که حدود 4 میلیون تهرانی در بافت فرسوده و حاشیه شهر تهران زندگی می‌کنند.
زیر خط فقر مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، با این حال اجاره‌بها در پایتخت ایران سر به فلک می‌گذارد و رقم اجاره خانه در محله‌های فقیرنشین تهران که گاهی در همسایگی حاشیه‌نشینان است، باورنکردنی به نظر می‌رسد. اجاره‌های گزافی که این روزها بنا بر گفته مشاوران املاک، در حال پس زدن کارگران از پایتخت است.

با توجه به وجود بیش از ۲۸ میلیون واحد مسکونی در کشور و اثرگذاری متغیرهای متعددی مثل نرخ تورم، وضعیت بازارهای موازی، میزان ساخت‌وساز، سود بانکی و نرخ دستمزد بر بازار مسکن، عمده فعالان بازار مسکن و کارشناسان، سیاست‌های دستوری را برای بازار مسکن قابل‌اجرا نمی‌دانند.

برخی حتی معتقدند که برنامه‌های کنترلی وضعیت این بازار را آشفته‌تر می‌کند. به طور مثال ممنوعیت سامانه‌های فروش ملک از درج قیمت برای آگهی‌ها، بنا به گفته کارشناسان، شفافیت را از این بازار گرفت و فضا را برای نرخ‌های دلبخواه فراهم کرد.

حاشیه شهر تهران

در بازار مسکن بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که با وجود اینکه معاملات کم رونق ارزیابی می‌شود اما مسیر قیمت‌ها حرکت صعودی را طی می‌کند. به طوری که قیمت هر متر مربع مسکن در فروردین نسبت به قبل از سال جدید با افزایش محسوس و معناداری همراه شده است.

مطلب پیشنهادی:  چرا بخشنامه حق مسکن کارگران باطل شد؟

برخی مشاوران املاک از افزایش عجیب‌وغریب اجاره‌بها در برخی محلاتی که حتی به ارزان بودن مشهور شده‌اند، خبر می‌دهند. این در حالی است که مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک روز گذشته هر گونه افزایش اجاره‌بها را تکذیب کرده و از وجود آرامش در بازار اجاره مسکن و نیز اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص ممنوعیت افزایش اجاره‌بها بیش از ۲۵ درصد در تهران خبر داده است.

این در حالی است که گزارش‌های میدانی هم نشان می‌دهد که هزینه‌های اجاره در شهر تهران حرکت روبه جلویی را دنبال می‌کند. دارندگان و صاحب‌خانه‌ها در شرایط فعلی بیشتر خانه‌هایشان را اجاره می‌دهند تا رهن و این در حالی است که با افزایش هزینه اجاره، مردم از پرداخت بیشتر ناتوان هستند.

مطالعه بیشتر: مطلب «اقساط سنگین مسکن ملی، مانعی برای خانه‌دار شدن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

زمین رایگان دولتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی به افرادی که در کلان شهر‌ها ساکن هستند زمین رایگان تخصیص…