اقساط سنگین مسکن ملی، مانعی برای خانه‌دار شدن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جمشید برزگر رئیس کانون انبوه‌سازان می‌گوید: دهک‌های پایین جامعه، توانایی تأمین آورده و پرداخت اقساط طرح نهضت ملی مسکن را ندارند.
احداث مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، رئیس کانون انبوه‌سازان عنوان کرد: ما برای دهک‌های ۱ تا ۱۰ برنامه داده‌ایم و اعلام کردیم زمین‌ها را در اختیار انبوه‌سازان واجد شرایط که سوابق حرفه‌ای‌شان مورد تائید است، قرار دهند.

او با تأکید برای اینکه دهک‌های پایین، توان پرداخت ۴۰ میلیون تومان آورده را ندارند، اظهار داشت: ابتدای کار اعلام کردند که متقاضیان باید ۴۰ میلیون تومان واریز کنند این در حالی است که بسیاری از افراد فاقد این توانایی هستند. همین موضوع می‌تواند منجر به شکست این طرح شود.

رئیس کانون انبوه‌سازان معتقد است که تأمین منابع برای اقشار کم‌درآمد باید توسط بنیادها، نهادها و دستگاه‌های متولی انجام شود و از سمت دیگر برای بازپرداخت اقساط آن باید ملاحظاتی صورت بگیرد.

برزگر با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که زمین‌ها به‌صورت اجاره ۹۹ ساله یا خودمالکی واگذار شود، بیان کرد: بافت فرسوده و حاشیه شهرها هم از طریق افرادی که توانمندی بیشتری دارند اجرا شود.

پرداخت اقساط طرح نهضت ملی مسکن

وی به طرح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی مسکن مهر اشاره کرد که همچنان بعد از 15 سال به اتمام نرسیده است و افزود: توسط وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن متری ۴٫۵ میلیون تومان را اعلام کرده است. این در حالی است که با این روند افزایش قیمت‌ها، تعیین نرخ‌های دستوری جواب نمی‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  تمدید قراردادهای اجاره در سال جدید به علت شیوع کرونا

برزگر می‌گوید: جای قیمت را هم خالی گذاشتیم و به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم خودتان محاسبه کنید؛ به‌نحوی‌که مردم صاحب‌خانه شوند و سازنده هم ضرر نکند.

رئیس کانون انبوه‌سازان با تأکید بر اینکه کار وزارت راه و شهرسازی باید سیاست‌گذاری و نظارت، بیان داشت: وی درباره قیمت مصالح ساختمانی گفت: در یکی دو سال گذشته نرخ مصالح ساختمانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

طبق گفته وی، هم‌اکنون میلگرد کیلویی ۱۹ هزار تومان و سیمان پاکتی ۵۰ هزار تومان به دست سازنده می‌رسد. کاشی، سرامیک، گچ، شیرآلات و دیگر نهاده‌های ساختمانی نیز با رشد سنگین قیمت مواجه شده‌اند. افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها نیز بر روی قیمت مصالح تأثیر گذاشته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «نگاهی به عوامل تسکین‌دهنده بازار اجاره» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…