معاملات خانه های نوساز کاهش یافت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فروش واحدهای نوساز در تهران به لحاظ سهم از کل معاملات ملک، به پایین‌ترین میزان طی ۵ سال گذشته رسید.
فروش واحدهای نوساز در تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، کارنامه سال۱۴۰۰ خرید و فروش آپارتمان‌ نوساز نشان می‌دهد سریال سقوط سهم این گروه از واحدها در معاملات که درست از سال ۹۶ به دنبال رشد آهسته قیمت ملک و سپس جهش قیمت‌ها شروع شده بود، در سال گذشته با شدت بیشتر ادامه پیدا کرد.

سهم آپارتمان‌‌های نوساز از معاملات مسکن در نیم‌‌دهه اخیر به پایین‌‌ترین حد خود رسید. بررسی روند طی شده در پنج سال اخیر نشان می‌دهد سرمایه‌‌گذاری ساختمانی به دلیل مواجهه با سه مزاحم ساختمانی در دوره‌‌های مختلف روند رو به افول را طی کرده است و رکورد کمترین سهم نوسازها نیز در سال 1400 به ثبت رسید.

به‌‌رغم اینکه کاهش سهم نوسازها از معاملات از حدود پنج سال قبل آغاز شد اما 1400 را می‌توان بدترین سال برای بساز و بفروش‌ها دانست، چراکه در این سال فقط 6/ 33‌درصد از آپارتمان‌‌های فروخته شده نوساز تا حداکثر پنج سال ساخت بوده‌‌اند و این یعنی ثبت رکورد کمترین اقبال به املاک نوساز در سالی که گذشت.

فروش واحدهای نوساز در تهران

روند تغییرات فروش نوسازها در بازار مسکن نشان می‌دهد در سال 98 مزاحم دوم سرمایه‌گذاری ساختمانی نیز همدست مزاحم اول شد. این مزاحمت از ناحیه سلب قدرت خرید از متقاضیان مسکن صورت گرفت، به نحوی که روند جهش قیمت مسکن بدون توقف در این سال نیز ادامه پیدا کرد و فاصله بین قدرت خرید متقاضیان مسکن با سطح قیمت‌های پیشنهادی فروش به حدی افزایش پیدا کرد که در عمل حلقه پایانی زنجیره بخش مسکن یعنی «معاملات» از کار افتاد.

مطلب پیشنهادی:  قیمت خانه‌های نوساز در منطقه 7 + جدول

این وضعیت سبب شکل‌‌گیری رفتار غالب دیگری در میان سازنده‌‌ها شد که می‌توان از آن با عنوان «نسازها» یاد کرد. در واقع از سال 98 به بعد تلقی گروهی از سازنده‌‌های بازار مسکن این بود که وقتی امکان فروش واحدهای تکمیل شده قبلی خود را ندارند، شروع پروژه ساختمانی جدید منطقی نیست و مادامی که رکود سنگین بر معاملات حاکم باشد، نساختن گزینه مطلوب‌‌تری از سرمایه‌گذاری ساختمانی است.

گفتنی است، هر یک از سه گروه نفروش‌ها، نسازها و ناتوان‌‌ها از ساخت به سهم خود در کاهش عرضه آپارتمان‌‌های نوساز به بازار مسکن نقش داشتند و دنباله طبیعی کاهش عرضه نیز، کاهش فروش نوسازها بود که در یک روند تدریجی طی پنج سال اخیر رخ داد. اضافه شدن هر یک از سه گروه سازنده‌‌های مذکور به جمع قبلی سبب شد سال به سال شدت کاهش عرضه بیش از پیش نمایان شود و اثر دوپینگی مزاحمان سرمایه‌گذاری ساخت سبب شکل‌‌گیری وضعیت غیرعادی سال 1400 شد.

مطالعه بیشتر: مطلب «تهران رکورددار تورم مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…