انجمن انبوه‌سازان: ساخت‌وساز در پایتخت دچار مشکل است

1
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران عنوان کرد: اما افزایش سنگین قیمت زمین و مسکن در تهران، رکود معاملات و رشد مداوم قیمت مصالح ساختمانی و رشد قیمت زمین، ساخت و ساز در پایتخت را دچار مشکل کرده است.
تسهیلات مسکن روستایی

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان به قیمت زمین و مسکن در تهران اشاره کرد و گفت: سهمیه‌ای در نهضت ملی مسکن ندارد و برای ساکنان تهران در اطراف پایتخت، این واحدها احداث می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: بنابراین اتکای شهر تهران به بخش خصوصی است. اما افزایش سنگین قیمت زمین و مسکن در تهران، رکود معاملات و رشد مداوم قیمت مصالح ساختمانی و رشد قیمت زمین، ساخت و ساز در پایتخت را دچار مشکل کرده است.

محتشم با بیان اینکه در کل کشور نیز معتقدم نمی‌توان چندان بر روی آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حساب کرد، اظهار داشت: یک خانوار اجاره‌نشین شاید بتوانند ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه را تامین کنند ولی هر سه تا چهار ماه یک بار باید ۴۰ میلیون تومان واریز کنند.

این فعال صنفی اضافه کرد: فرضا همه پول رهن خود را نیز که بیاورند نهایتا تا سال دوم بتوانند پول جور کنند. ممکن است پروژه به دلایل مختلف مثل تورم مصالح، افزایش نرخ دستمزد، عدم تزریق منابع بانکی و غیره دچار مشکل شود. در آن صورت نه پولی برای اجاره می‌ماند و نه خانه‌ای به دست آن خانوار می‌رسد.

قیمت زمین و مسکن در تهران

محتشم، تنها راهکار را تامین به موقع تسهیلات بانکی دانست و گفت: دولت باید تا دیر نشده وام تا سقف ۴۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن را به خرید مصالح اختصاص دهد تا انبوه‌سازان ناچار به خرید مصالح با نرخ‌های آینده نشوند.

طبق گفته او، در این بخش، کنترل مناسبی صورت می‌گیرد و ادامه کار بهتر جلو می‌رود. در واقع نظام بانکی باید تکلیف خود را با پروژه نهضت ملی مسکن روشن کند؛ چرا که موظف است طبق قانون ۲۰ درصد منابع خود را به بخش مسکن اختصاص دهد اما عملا به ۵ درصد این تکلیف عمل می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  روش‌‌های کلاهبرداری در ملک

تورم ۸۰ درصدی در بخش سیمان و بتن

تعلل متقاضیان در پرداخت آورده و تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، پروژه نهضت ملی مسکن را با خطر رکود تورمی مواجه کرده است. طی همین یک سالی که برخی بانکها از زیر بار نهضت ملی مسکن شانه خالی کردند، قیمت مصالح ساختمانی به طور متوسط ۵۵ درصد افزایش یافته است؛ در حالی که تورم سالیانه بخش سیمان و بتن ۸۰ درصد، سنگ ۸۲ درصد و شیشه ۸۵ درصد بوده است.

رشد تعداد ساخت و ساز در کشور شاید بیشتر در آمار صدور پروانه ساختمانی نهضت ملی مسکن بروز و ظهور دارد؛ زیرا در شهر تهران به عنوان شاخص ساخت و ساز بخش خصوصی که در نهضت ملی مسکن، سهمیه‌ای به این شهر اختصاص نیافته، اوضاع ساخت و ساز چندان مناسب نیست. سال ۱۴۰۰ برای حدود ۵۲ هزار واحد در شهر تهران پروانه ساختمانی صادر شده در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰ هزار واحد و در حالت نرمال سالهای قبل حدود ۱۵۰ هزار واحد بوده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «تاثیر نرخ بهره بانکی بر قیمت اجاره‌بها» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «انجمن انبوه‌سازان: ساخت‌وساز در پایتخت دچار مشکل است» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …