زیان 19 درصدی سرمایه‌گذاران، در بازار مسکن

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید خانه در تهران به 35 میلیون و 120 هزار تومان رسید و به نوعی یک رکورد تاریخی از خود به ثبت رساند؛ با همین احتساب برای خرید یک خانه 80 متری در تهران باید 2 میلیارد و 800 میلیون تومان سرمایه داشت.
متوسط قیمت خرید خانه در تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از فرارو، وضعیت قیمت خانه‌ در نیمه شمالی پایتخت نشان می‌دهد؛ ظرف ۳۰ روز اسفند ۱۴۰۰، متوسط قیمت مسکن در منطقه یک و منطقه دو پایتخت به‌ ترتیب متری هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که اکثر واحدهای مسکونی در این منطقه متراژ بالا هستند و خرید خانه در آن نیازمند نقدینگی بسیار بالایی است.

آمارهای موجود گویای این است که در 6 منطقه شمالی شهر، متوسط قیمت مسکن بالاتر از متوسط قیمت کل شهر است. اما ارزان‌ترین خانه‌های تهران در منطقه ۱۸ و 19 قرار گرفته‌اند. جایی‌که ارزش هر مترمربع مسکن با رشد یک میلیون تومانی در اسفند، به عدد میانگین 16 میلیون و 550 هزار تومان رسیده است. در این دو منطقه رشد قیمت مسکن در اسفندماه 6 و 14 درصد بوده است.

بررسی آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد، اگرچه میانگین قیمت مسکن در سال گذشته با افزایش ۱۶‌درصدی همراه بوده، اما با توجه به تورم ۳۴.۷ درصدی سال گذشته، بازدهی حقیقی مسکن در سال ۱۴۰۰ را باید منفی ۱۸.۷ درصد در نظر گرفت.

متوسط قیمت خرید خانه در تهران

سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن زیان دیدند

به همین سادگی سازندگان مسکن و آن‌هایی که با هدف سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول اقدام به خرید مسکن کرده‌اند، در سال گذشته متحمل ۱۹‌درصد ضرر و زیان شده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  صاحب خانه شدن در تهران با کمتر از 700 میلیون تومان

یک نگاه اجمالی به وضعیت مسکن در سال گذشته نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، روز‌های درخشانی در انتظار خریداران مسکن نخواهد بود. چرا که رشد قیمت مسکن قرار است با سرعتی بیشتر از حد معمول افزایش پیدا کند.

در پایان لازم به تاکید است؛ در ماه گذشته، متوسط قیمت مسکن شهر تهران ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان در هر متر مربع بوده است. این میزان نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۲ درصد و ۱۶ درصد افزایش دارد. هم‌چنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۶.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش داشته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «سرعت رشد اجاره بها کاهش می‌یابد؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…