کارنامه ناموفق نوسازی در یک دهه گذشته

2
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارنامه یک دهه نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری نشان می‌دهد که فقط 50 درصد از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و همچنین سکونتگاه‌های غیررسمی، نوسازی و ساماندهی شده‌‌اند.
جمعیت تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، آمارها حاکی از آن است، حدود 45 درصد از کل معاملات خرید مسکن تهران، در یک دهه اخیر، در محلات واقع در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری انجام شده است. این در حالیست که سهم اندکی از ساخت‌وسازها مربوط به نوسازی این محلات و واحدهای مسکونی آن بوده است.

طبق اعلام متولیان امر، دولت هدف‌گذاری کرده تا سالانه 150 هزار واحد مسکونی در محلات فرسوده بسازد. این در حالی است که وجود مشکلات معیشتی یکی از دلایل اصلی، عدم تحقق اهداف مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده در یک دهه گذشته بوده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد، هم اکنون بیش از 60 درصد ساکنان محلات فرسوده شهرها اقشار واقع در دهک‌های یک تا سه درآمدی هستند که بسیاری از آنها در تامین معیشت روزانه خود با مشکل مواجه‌اند. به همین جهت به نظر نمی‌رسد که نوسازی مسکن فرسوده برای آنها در اولویت قرار داشته باشد.

بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری

برآوردها گویای آن است که متوسط درآمد ماهانه این افراد حدود 2 و نیم میلیون تومان است. در حالی که این افراد به طور متوسط باید حدود چهار میلیون تومان در ماه به عنوان اقساط وام نوسازی پرداخت کنند. حتی برخی از ساکنان محلات فرسوده، هیچ درآمد مشخصی ندارند و گفته می‌شود تنها با اتکا به یارانه‌های ماهانه امرار معاش می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  دو علت عدم استقبال از وام جدید

مزیت نوسازی بافت فرسوده

البته مسئولان معتقدند که ساخت‌وساز در بافت فرسوده، دو مزیت مهم نسبت به ساخت مسکن در حومه شهرها دارد. اولین مزیت هزینه پایین ساخت مسکن است. دیگری مربوط به تمایل و استقبال گروه‌های فاقد مسکن برای سکونت در هسته درونی شهرها است.

لازم به ذکر است، معمولا در ساخت‌وسازهای خارج شهرها 15 تا 20 درصد از هزینه ساخت صرف آماده‌سازی زمین و خدمات سه‌‌گانه زیربنایی می‌شود. در حالی که در صورت ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده هزینه تمام شده دست‌‌کم به همین میزان (15 تا 20 درصد) کاهش می‌یابد.

مطالعه بیشتر: مطلب «بازار مسکن در حال حاضر بلاتکلیف است» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «کارنامه ناموفق نوسازی در یک دهه گذشته» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:41 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…