بازار مسکن در حال حاضر بلاتکلیف است

2
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن پیش‌بینی کرد، اگر توافق برجام حاصل شود، سال آینده حوزه مسکن رونق همراه با افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.
اتفاقات مهم در بازار مسکن تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، بیت‌الله ستاریان کارشناس بازار مسکن معتقد است، کمبود تولید نسبت به تقاضا، ریشه اصلی مشکلات بازار مسکن است.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: هم‌اکنون به دلیل مذاکرات وین، اقتصاد کشور بلاتکلیف است و متقاضیان خرید مسکن ارزان قیمت در انتظار تثبیت اوضاع هستند. به این شرایط اصطلاحا دوره انتظار می‌گویند که با رکود فرق دارد. در وضعیت کلی طی ۵۰ سال گذشته با کسری مسکن مواجه بوده‌ایم و به همین دلیل قیمت‌ها هر از گاهی جهش کرده است. پس نمی‌توان به ثبات مقطعی مثل دوره فعلی خوش‌بین بود.

وی می‌گوید که متقاضیان واقعی در زمان ثبات بازار مسکن برای خرید خانه، پول جمع میکنند اما در دوره رونق بعدی قیمت‌ها به طور سنگین رشد می‌کند و خانوارها دوباره از قیمت‌ها جا می‌مانند. بر اساس گفته ستاریان تنها عده‌ای کمی می‌توانند خانه ایده‌آل خود را در زمان رونق بازار مسکن، خریداری کنند.

او علت فعلی رکود بازار مسکن را «بلاتکلیفی بازار» دانست. ستاریان افزود: در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی ما رسیدن متوسط قیمت شهر تهران به حدود ۳۶ میلیون تومان بود. اما در مرز ۳۳ میلیون تومان متوقف شد. او دلیل این موضوع را مذاکرات وین دانست که متاسفانه باعث شده به طورکلی اقتصاد کشور در یک بلاتکلیفی به سر ببرد.

مطلب پیشنهادی:  یارانه مسکن چیست و به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

بازار مسکن

بازار مسکن همراه با افزایش قیمت

ستاریان طرح نهضت ملی مسکن را در به ثبات رسیدن بازار مسکن موثر می‌داند. او پیش‌بینی می‌کند اگر توافق برجام حاصل شود، سال آینده حوزه مسکن رونق همراه با افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. چرا که رشد قیمت در بطن بازار وجود دارد.

وی تاکید کرد: زمانی می‌توانیم از ثبات و آرامش بازار مسکن صحبت کنیم که سهم مسکن در سبدخانوار از ۵۰ تا ۶۰ درصد فعلی به ۱۰ تا ۱۲ درصد برسد.

ستاریان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد سطح رفاه به شدت بالا می‌رود و رضایت‌مندی عمومی از دولت و نظام افزایش پیدا می‌کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «بازار مسکن در آستانه نوروز به کما رفت» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «بازار مسکن در حال حاضر بلاتکلیف است» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:42 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…