آیا می‌توان پارکینگ خانه را به افراد غیرساکن اجاره داد؟

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با افزایش میزان ساخت وساز مجتمع‌های مسکونی و رشد آپارتمان‌نشینی، اختلافات زیادی درباره موضوعات مختلف مثل مالکیت بر انباری یا پارکینگ و ... بین ساکنین بوجود آمده است. آگاهی از این موضوع و قوانین آن می‌تواند اختلافات و مشکلات موجود در ساختمان را کاهش ‌دهد.
پارکینگ خانه

گاهی ممکن است مالکانی در آپارتمان دارای دو پارکینگ بوده و یا به آن نیازی نداشته باشند. در اینصورت اقدام به فروش یا اجاره پارکینگ خانه خود می‌کنند؛ اما دچار اختلافاتی با دیگر واحدهای آپارتمان می‌شوند. اگر شما هم با این اتفاق مواجه شده‌اید و خواهان دریافت اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید، با دلتامگ همراه باشید.

مالکیت آپارتمان

طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، مالکیت آپارتمان‌ به دو قسمت اختصاصی و مشترک تقسیم می‌شود که قسمت‌های اختصاصی ساختمان برای هر مالک در سند مالکیتش مشخص می‌شود. اما قسمت مشترک چیست و چه اجزایی از ساختمان را در بر می‌گیرد؟

بخش مشترک ساختمان، همان‌طور که از نام آن پیداست، بین اهالی، مشترک بوده و امکان استفاده شخصی وجود ندارد. به این بخش در حقوق، مشاعات ساختمان می‌گویند که در بیشتر موارد، اهالی ساختمان بر سر این موضوع بحث‌هایی داشته و دچار مشکلاتی می‌شوند. علت به‌وجودآمدن این بحث‌ها و مشکلات، مطلع نبودن اهالی ساختمان از قوانین ملک است.

قوانین پارکینگ خانه

طبق ضوابط شهرداری تمامی پارکینگ‌های مسکونی قوانین خاص خود را داشته که سازنده‌های ساختمان باید از آن‌ها پیروی کنند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین قانونی پارکینگ این است که هر واحد باید حداقل یک فضا برای پارک ماشین در اختیار داشته باشد.

اگر شما به‌صورت پیش‌فروش خانه‌ای را خریداری می‌کنید که دارای پارکینگ نیست شما می‌توانید با اقامه دعوی از سازنده و یا پیمانکار ساختمان خود شکایت کرده و حق خود را درخواست کنید.

قوانین پارکینگ خانه

بخش‌هایی از آپارتمان که جزو مشاعات هستند را بشناسید!

قسمت‌هایی از آپارتمان که مالکی برای آن در سند قید نشده است و افراد به‌صورت مشترک از آن استفاده می‌کنند شامل: زمین ساختمان، پشت‌بام، درب ورودی، راهرو، پنجره‌های راهرو، آسانسور، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، پله‌ها و چند مورد دیگر است.

مطلب پیشنهادی:  همه قولنامه‌ها بی‌اثر می‌شوند!

مالکیت پارکینگ

تقسیم پارکینگ به دو صورت انجام می‌شود:

  • تعلق اختصاصی: در این روش با تعیین موقعیت و مساحت آن مانند انباری، محل دقیق در صورت‌مجلس تفکیکی و سند رسمی قید می‌شود و ملک اختصاصی صاحب آپارتمان به‌حساب می‌آید.
  • تعلق پارکینگ به هر واحد به طور مشاع: در این روش، واحدهایی که می‌توانند به‌صورت مشاع از قوانین پارکینگ خانه استفاده کنند، نام‌برده می‌شوند. در این صورت فقط آپارتمان‌هایی که حق استفاده از پارکینگ مشاع برای آن‌ها شناخته شده است، می‌توانند از پارکینگ ساختمان به طور مشاع استفاده کنند.

اجاره پارکینگ خانه به چه افرادی ممنوعیت ندارد؟

پارکینگ‌ جزو مشاعات ساختمان است و مالکان آپارتمان در آن شریک هستند، پس هرگونه دخل و تصرف در آن باید با توافق سایر ساکنان و مدیر ساختمان انجام شود.

قانون اجاره پارکینگ ذکر می‌کند اجاره پارکینگ خانه به مالکان همان ساختمان ایرادی ندارد؛ اما اجاره‌دادن پارکینگ آپارتمان به افراد غریبه و غیرساکن ممنوعیت قانونی دارد، حتی ممکن است امنیت ساختمان را تهدید کند. در مورد خرید پارکینگ هم طبق همین روال باید پیش رفت.

اجاره پارکینگ به چه کسانی مجاز است؟

اجاره پارکینگ به چه کسانی مجاز است؟

طبق قوانین و ضوابط آپارتمان‌نشینی اجاره یا فروش پارکینگ یا بخش‌های مشاع دیگر تنها برای کسانی مجاز است که در داخل همان ساختمان یا برج ساکن هستند. در اصل قوانین آپارتمان‌نشینی برای حفظ امنیت ساکنین به مالکین و مستأجرین اجاره نمی‌دهد بخش مشاع ساختمان را در اختیار افراد غیرساکن قرار دهند.

یک نظر

  1. رضا

    12 دی 1402 در 9:32 ب.ظ

    سلام. توضیح اینکه حتی مالک که ساکن آن ساختمان هم نباشد، مشمول ممنوعیت بالا می شود. فقط به ساکنین ! می توان پارکینگ را اجاره داد یا واگذار کرد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…